Oude binnensteden kennen hoger risico ongeval
Het risico op een ernstig verkeerongeval ligt veel hoger in oude binnensteden dan elders. Dat blijkt uit onderzoek naar ernstige ongevallen in buurten door RTL Nieuws. Van alle oude steden spant Leiden de kroon: van de top 20 met het hoogste risico op ongevallen liggen er 6 in deze stad.
Het risico op een ernstig verkeerongeval ligt veel hoger in oude binnensteden dan elders. Dat blijkt uit onderzoek naar ernstige ongevallen in buurten door RTL Nieuws. Van alle oude steden spant Leiden de kroon: van de top 20 met het hoogste risico op ongevallen liggen er 6 in deze stad.
Doelen
Het onderzoek van RTL Nieuws volgt op het bericht van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) eerder deze maand, waaruit bleek dat het aantal ongevallen met letsel in 750 gemeenten in 2019 is gestegen. Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen startte vorig jaar juist met een ambitieus programma om het aantal verkeersongevallen drastisch terug te brengen. Maar die doelstellingen worden bij lange na niet gehaald, stelt de SWOV nu. Met meer dan 21000 verkeersgewonden is dat zelfs het dubbele van het doel van maximaal 10.600 gewonden. De SWOV verwacht dat het aantal slachtoffers ook in 2020 boven de doelstelling zal liggen.
Risico
In het onderzoek maakte RTL gebruik van de gegevens over verkeersongevallen van Rijkswaterstaat, wijkgegevens van het CBS en data over verkeersdrukte van softwarebedrijf TomTom. Op de site van de nieuwszender is een overzicht te vinden van het risico op ongevallen per gemeente en wijk. Vooral in oude wijken en oude binnensteden blijkt het risico het hoogst.
Ontoegankelijk
Volgens TU Delft-hoogleraar transportbeleid Bert van Wee, die meewerkte aan het RTL-onderzoek, is het niet zo vreemd dat juist in oude wijken problemen ontstaan. Dit soort buurten kent een stratenpatroon en inrichting die niet geschikt is of ruim genoeg is voor de verschillende weggebruikers die er allemaal samenkomen. Volgens Van Wee kunnen gemeenten het aantal verkeersongevallen terugdringen door de snelheid te verlagen of door straten ontoegankelijk te maken voor gemotoriseerd verkeer.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.