‘Leegte’ moet toerist naar Loppersum trekken
Loppersum heeft heel veel van niks, zo zeggen ze zelf in de Groningse gemeente. En dat zien ze niet als iets negatiefs. Sterker, Loppersum wil zich met het grote niets op de kaart zetten als bestemming waar je tot rust kunt komen.
Loppersum heeft heel veel van niks, zo zeggen ze zelf in de Groningse gemeente. En dat zien ze niet als iets negatiefs. Sterker, Loppersum wil zich met het grote niets op de kaart zetten als bestemming waar je tot rust kunt komen.
Onwetendheid
De meeste mensen buiten Groningen kennen Loppersum alleen als centrum van het aardbevingsgebied. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & SPA, krijgt nog steeds annuleringen vanwege de door gasboringen veroorzaakte aardbevingen. Het gaat weliswaar maar om een paar procent van het totaal aantal boekingen, maar toch. ‘Er zijn echt mensen die denken dat je hier ’s nachts uit je bed trilt. Tja, tegen onwetendheid kun je niet veel beginnen.’
Leven in de brouwerij
Loppersum snakt naar wat positieve beeldvorming, zegt de voor toerisme verantwoordelijke wethouder Rudi Slager (ChristenUnie). De nodige bezoekers weten de gemeente al te vinden – ‘en te waarderen’ – maar het aantal mag van Loppersum nog wel wat groeien. ‘Toerisme brengt leven in de brouwerij. Het is belangrijk voor de leefbaarheid, het vergroot de bekendheid en de economische ontwikkeling van de regio’, aldus de gemeentelijke website.
Stille dorpjes
Maar hoe zet je een gemeente op de kaart als je geen grote toeristische trekpleisters als bekende musea, bouwwerken of pretparken hebt? Slager: ‘We zijn geen Giethoorn, waar de bussen met toeristen toch wel komen. Dus zijn we gaan kijken naar wat we wél hebben: veel open landschappen waar je nog kunt kijken zover het oog reikt en mooie, stille dorpjes met eeuwenoude kerkjes.’
Rustige plekken
Juist in een druk en vol land als Nederland is er volgens Slager steeds meer behoefte aan rustige plekken waar mensen zich terug kunnen trekken. ‘Dagen op de hei’ zijn bij veel organisaties tegenwoordig gemeengoed, ook bij de gemeente Loppersum. ‘Als college gaan wij geregeld naar een boerderij in Zeerijp, maar ook weleens naar de Achterhoek. Even de telefoons thuis, de tijd nemen om rustig na te denken over de toekomst.’
Speerpunten
De gemeente heeft in het toerismebeleid voor een aantal ‘speerpunten’ gekozen, die aansluiten bij de fijne dingen die Loppersum toeristen te bieden heeft: ruimte, veel groen en een landelijk karakter. Zo wil de gemeente agrotoerisme stimuleren en faciliteren, ruimte geven aan kleinschalige verblijfsaccommodaties en inspelen op de ‘toenemende belangstelling voor cultuurtoerisme en bezinningsdagen’.
Top van Groningen
Vanwege de geringe omvang werkt Loppersum (circa 10.000 inwoners) qua toerismebeleid onder de vlag ‘Top van Groningen’ samen met de omliggende gemeenten Delfzijl, Eemsmond en Appingedam. Dat is ook financieel aantrekkelijk, zegt Edwin van der Woude, directeur van de Top van Groningen. De vier gemeenten trekken samen jaarlijks anderhalve ton uit voor de promotie. ‘We haken ook aan bij Marketing Groningen, dat de hele provincie promoot.’
Chinezen
Marketingman Van der Woude heeft veel ervaring met het promoten van plaatsen en streken in Groningen. ‘Ik hoor vaak: “In Giethoorn komen al die Chinezen, dat willen wij ook.” Maar zo werkt het natuurlijk niet. Giethoorn heeft niet zelf bedacht om populair te worden in China, dat is per toeval ontstaan. En met al dat water heeft Giethoorn natuurlijk echt iets bijzonders te bieden. In het gebied van de Top van Groningen heeft misschien alleen Appingedam met zijn historische centrum de potentie om uit te groeien tot een toeristische trekpleister. In de andere gemeenten ligt het niet voor het oprapen, dus daar moesten we wat anders verzinnen.’
Onthaasten
Voor Loppersum is dus gekozen voor rust en ruimte als unique selling point, een plek waar je kunt onthaasten. ‘Hier kun je zonder lichtvervuiling naar de hemel kijken. Dat is ook een rijkdom’, zegt Van der Woude. De bedrijfsfilosofie van boerderij De Diek’n, die onder meer dienst doet als restaurant en vergaderlocatie, sluit goed aan bij de door de gemeente gekozen koers: rust en bezinning. In de boerderij komen steeds meer bedrijven en particulieren langs om een of meerdere dagen offline te zijn, zegt mede-eigenaar Neeltje van den Boom. ‘In het westen is het altijd en overal druk, hier kun je nog echt de stilte ervaren. Dat merk je al als je vanuit de Randstad richting het noorden rijdt, het wordt steeds leger.’ Maar volgens haar is het een ‘enorm vooroordeel’ dat Groningen kaal en saai zou zijn. ‘Je kunt hier prachtige wandeltochten maken, het landschap is bijna Scandinavisch.’
Dit is deel 2 in een serie over gemeentelijk toerismebeleid. Lees het hele artikel deze week in BB15 (inlog).
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.