Haarlemse ban op vleesreclame 'betuttelend’
Met het verbod op vleesreclames binnen de gemeentegrenzen heeft Haarlem een wereldprimeur. Maar wat doe je met soep met ballen?
De gemeente Haarlem had vorige week een ‘wereldprimeur’ met het verbod voor vleesreclame in de publieke ruimte. 'Dutch city becomes world’s first to ban meat adverts in public', kopte The Guardian op zijn homepage en de BBC berichtte in gelijke bewoordingen. Maar de reclamebranche noemt het betuttelend.
Klimaatopwarming
Het raadslid verantwoordelijk voor het initiatief is Ziggy Klazes (GroenLinks). Ze was oktober vorig jaar bezig met een motie voor een ban op de reclame voor fossiele brandstoffen en bedacht: daar kan vlees uit de bio-industrie ook wel bij. Klazes: ‘Aan de ene kant verdien je geld met dit soort reclames, terwijl je aan de andere kant vindt dat we moeten doen wat we kunnen om die klimaatopwarming tegen te gaan.’
Scheiding
Hoe de aangenomen motie wordt ingevoerd is nog onduidelijk. En ook hoe je scheiding kunt aanbrengen tussen ‘slecht vlees dat bijdraagt aan de opwarming van het klimaat’ (in de woorden van Klazes) en biologisch vlees. Bovendien: hoe controleer je als gemeente waar de waren van de slagerij om de hoek (wel ‘goed’ volgens Klazes) vandaan komen? ‘Ja, dat is uitvoering en is aan het college.’
Privaatrechtelijk
Het Haarlemse college heeft inmiddels stappen ondernomen om de motie uit te voeren. Het kiest er, zoals het er nu naar uitziet, voor om het verbod privaatrechtelijk te regelen, via de overeenkomsten met de reclame-exploitanten. Wanneer de huidige contracten aflopen zal de ban op reclames van de vleesindustrie ingaan, is het plan. Dit is in respectievelijk 2024, 2025 en 2031.
'Wat is dan precies vlees uit de bio-industrie en wat niet?'
Verwonderd
Hannelore Majoor, managing director van JCDecaux en voorzitter van Outreach, de overkoepelende organisatie van exploitanten van buitenreclame, is verwonderd over het ‘enorm complexe’ Haarlemse besluit. ‘Want wat is dan precies vlees uit de bio-industrie en wat niet? En mag je reclame maken voor Unox-tomatensoep met balletjes erin of moet je eerst kijken of die wel biologisch zijn?’
Steeds gekker
De branchevereniging Outreach staat negatief tegenover de plannen van Haarlem, zegt Majoor. Ze is er tegenstander van dat gemeenten lokaal allemaal eigen regels gaan opstellen. ‘Het wordt ook steeds gekker. In Den Haag gaat het om fossiele brandstoffen, in Tilburg mag je geen reclame voor online gokken maken en Haarlem nu dus een verbod op vleesreclame.’
Te ingewikkeld
Volgens de Outreach-voorzitter leiden al die verschillende regimes tot een veel te ingewikkelde uitvoering. ‘Je zal maar een landelijke campagne willen voeren en bij elke gemeente apart moeten bekijken of er een verbod geldt en waarvoor, en aan welke regels je dan precies moet voldoen. We hebben al de Reclame Code die aangeeft waar wel en niet reclame voor mag worden gemaakt. Het lijkt me verstandiger als we ons daaraan committeren.’
Eigen reclameruimte
Majoor noemt het Haarlemse besluit betuttelend en ziet een beter alternatief: ‘Ik zou zeggen: als Haarlem vindt dat mensen verantwoorde keuzes in het eten van vlees moeten maken, laat ze dan hun eigen reclameruimte gebruiken om die boodschap over het voetlicht te brengen in plaats van een verbod voor anderen in te stellen.’
Dit is een bewerkte versie van een verhaal op de website van Adformatie.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
- Douche maximaal 5 minuten!
- Zet je thermostaat op 15 graden!
- Was je handen!
- Eet geen vlees!
Brrrr....