Gemeenten maken inhaalslag elektrisch rijden
Gemeenten zijn bezig met het maken van een inhaalslag met het beschikbaar stellen van openbare laadpalen. Of ze daarmee gelijke tred weten te houden met de onverminderde toename van de vraag naar oplaadmogelijkheden blijft een vraag. Met name de G30 gemeenten laten het afweten.
Gemeenten zijn bezig met het maken van een inhaalslag met het beschikbaar stellen van openbare laadpalen. Of ze daarmee gelijke tred weten te houden met de onverminderde toename van de vraag naar oplaadmogelijkheden blijft een vraag. Met name een aantal van de G30 gemeenten laat het afweten.
Grote steden
Vorig jaar bleek uit onderzoek van adviesbureau Over Morgen naar de toekomst van elektrisch rijden en openbare laadpalen dat gemeenten nog onvoldoende voorbereid waren op de vraag naar elektrisch rijden. Met name grote steden maken momenteel een inhaalslag. De best scorende gemeenten in 2017 zijn Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Fors beter
Ten opzichte van de vorige benchmark in 2016 zijn er ook een aantal gemeenten die fors beter scoren dan het afgelopen jaar. De top 3 ‘stijgers’ op de ranglijst zijn Uitgeest, Amstelveen en Aalsmeer. Adviesbureau Over Morgen, die de analyses heeft uitgevoerd op basis van data-analyses en toekomstprognoses voor elektrisch rijden en openbaar laden, noemt het opvallend dat er zulke grote verschillen zijn tussen gemeenten. De hoge scores van gemeenten als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn op zich niet verrassend, omdat deze steden al jaren investeren in uitbreiding van hun laadnetwerk. Rotterdam en Den Haag hebben dit jaar wel van plaats gewisseld in de ranglijst.
Hoe scoort uw gemeente? Bekijk het hier.
Klik hier voor een grote versie van de kaart
Lage score
Utrecht is enkele plaatsen gezakt in de lijst naar plek zes en is voorbijgestreefd door Amstelveen en Noordwijkerhout. De top 10 stijgers ten opzichte van vorig jaar zijn: Uitgeest, Amstelveen, Aalsmeer, Renkum, Binnenmaas, Vught, Barneveld, Nieuwkoop en Ouder Amstel. Opmerkelijk is dat uit de G30 de gemeenten Amersfoort, Emmen, Enschede en Venlo relatief laag scoren.
Actieradius
Experts zijn het erover eens dat de vraag naar elektrische auto’s in Nederland de komende jaren onverminderd zal stijgen. Alle grote automerken brengen namelijk op korte termijn betaalbare elektrische auto’s op de markt, met een actieradius van minimaal 250 kilometer. Een belangrijke randvoorwaarde voor deze opmars is een tijdige beschikbaarheid over voldoende openbare laadinfrastructuur.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.