VNG: gemeente moet infra-investering heroverwegen
De conclusies uit het PBL-rapport over de gevolgen van thuiswerken zijn voor gemeenten een ‘mooie kans’ om investeringen in infrastructuur voor auto te heroverwegen. Volgens de gemeentekoepel VNG moeten gemeenten, provincies en het rijk gezamenlijk stappen gaan zetten om mobiliteit te verminderen, veranderen en verduurzamen.
De conclusies uit het PBL-rapport over de gevolgen van thuiswerken zijn voor gemeenten een ‘mooie kans’ om investeringen in infrastructuur voor auto te heroverwegen. Volgens de gemeentekoepel VNG moeten gemeenten, provincies en het rijk gezamenlijk stappen gaan zetten om mobiliteit te verminderen, veranderen en verduurzamen.
Gevolgen
In het rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’ beschrijft het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat de coronacrisis en het grootschalige thuiswerken weinig gevolgen zal hebben voor de vraag op de kantoren- en woningmarkt. Maar de verschuiving naar thuiswerken heeft wel gevolgen voor de mobiliteit, en dan met name het woon-werkverkeer, denkt het planbureau. De totale mobiliteit zal niet zozeer omlaag gaan, maar wel de verplaatsingen voor- en na kantooruren. Geplande investeringen in wegen of openbaar vervoer om piekbelastingen op te lossen, zouden daarom opnieuw moeten worden beoordeeld.
Fiets
De gemeenten sluiten zich daarbij aan. Volgens de VNG is het daarom verstandig voor gemeenten om zich nu af te vragen of geplande investeringen nog wel opleveren wat voor de coronacrisis gedacht werd, en of het niet beter is om dat geld te besteden aan andere infrastructurele projecten, zoals een betere fietsinfrastructuur of openbaar vervoer. De VNG zet in het mobiliteitsbeleid al langer in op verminderen (bijvoorbeeld thuiswerken), veranderen (meer lopen, fietsen en openbaar vervoer) en verduurzamen (elektrisch rijden).
Vasthouden
Gemeenten moeten er daarom voor zorgen dat de positieve effecten uit de coronatijd, zoals thuiswerken, vast te houden. Ze kunnen ook nadat de coronamaatregelen helemaal zijn losgelaten daarover afspraken maken met hun eigen ambtenaren, maar ook met gelieerde bedrijven. Maar volgens de VNG is het wel belangrijk dat de overheden de heroverweging van investeringen in auto-infrastructuur gezamenlijk doen.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.