Geen cent extra...
Hoezee, we krijgen de kilometerheffing. Na meer dan 10 jaar politiek gezeur worden de files aangepakt.
Minister Eurlings belooft de Nederlander dat hij teruggaat naar de autobeleving op de Nederlandse wegen uit het jaar 1992. In 2018 is het autoleed geleden. In dat jaar is het aantal gereden kilometers in ons land met 15 procent gedaald en zijn de files met de helft afgenomen. In dat jaar is de uitstoot van kooldioxide en instoof met 10 procent afgenomen. In 2018 is het gebruik van het openbaar vervoer met 6 procent toegenomen.
Met het voorgestelde rekeningrijden gaat de automobilist gemiddeld niet meer betalen dan nu met de wegenbelasting en de BPM. Dit is tot bijna achter de komma uitgerekend voor elk type auto. Alleen de rijders van zware, vieze en dure auto’s zijn de klos, maar de gewone man met een gewone zuinige auto is niet duurder uit. Nu leveren de auto-gerelateerde belastingen 6,6 miljard euro per jaar op en straks via de kilometerheffing komt er grosso modo ook 6,6 miljard in het laatje. ‘Ik hoef er geen cent aan te verdienen’, zo zei de minister van Financiën.
Of..? Ach, er is altijd gemor. De provincies vrezen de kilometerheffing. Tot nu toe vangen ze via de provinciale opcenten 1,4 miljard euro per jaar aan wegenbelasting. Dat bedrag is onderdeel van de totale pot van 6,6 miljard euro aan autoheffingen. In het plan van Eurlings raken de provincies het recht kwijt om nog wegenbelasting te heffen bij hun autobezitters. Nu zou je denken dat het kabinet de provincies compenseert uit de jaarlijkse opbrengst van de nieuwe kilometerheffing, want zoals de minister van Financiën al zei: ‘Ik hoef er geen cent aan te verdienen.’
Helaas lijkt dat niet het geval. De provincies mogen wel een nieuwe belasting invoeren. Hoogstwaarschijnlijk wordt het een bewonersbelasting, oftewel een ‘koppentaks’. Elke bewoner moet straks, om ergens in ons land te mogen wonen, geld gaan betalen aan de provincie. En dat moet het verlies aan wegenbelasting compenseren.
Op zich is het redelijk dat provincies niet de klos zijn met de kilometerheffing. Maar zijn de minister van Financiën en zijn kameraad van Verkeer en Waterstaat wel helemaal eerlijk geweest bij de presentatie van het rekeningrijden? ‘Ik hoef er geen cent aan te verdienen’ is een sluwe zet om de Nederlandse automobilist gerust te stellen. De autobezitter gaat niet meer betalen, maar de Nederlandse inwoner wél, als gevolg van de kilometerheffing.
- ten eerste wordt de BPM gefaseerd afgebouwd, je gaat waarschijnlijk toch in het begin meer betalen..............
-ten tweede hebben de meesten al een auto gekocht en de volle BPM al afgedragen, je gaat daarom dus dubbel BPM betalen.........................
-ten derde worden zuinige auto's tegenwoordig vrijgesteld van BPM en wegenbeslasting (of bevoordeeld via andere kortingen), maar door het rekeningrijden zal dit voordeel dus vervallen. immers je gaat nu via een omweg meebetalen, maar de heffingen zijn alleen van naam veranderd.......
Gaan we dit nu met z'n allen weer pikken of wordt het tijd voor actie?