'Gastarbeiders in lege kantoren'
Polen en andere hedendaagse gastarbeiders zouden net als asielzoekers en starters hun intrek moeten kunnen nemen in leegstaande kantoorgebouwen, die hiervoor geschikt gemaakt moeten worden. Dit gaat verloedering door leegstand tegen en biedt mensen een fatsoenlijke woonomgeving.
Provincie
‘Leegstaande kantoorruimte is een probleem dat in heel Nederland speelt, zeker ook in onze provincie, waar wij ons toe beperken,’ zegt lijsttrekker Gerrit van Dellen van het Provinciaal Belang Fryslân – de provinciale variant van diverse Gemeentebelangen in Friesland.
Leegstand
Met het plan voor herbestemming van langdurig leegstaande kantoren hoopt Van Dellen vijf zetels te halen bij de komende Statenverkiezingen. Op dit moment heeft PBF geen zetel in de Staten, maar de vijf zetels zijn omgerekend de helft van het aantal zetels dat de partij haalde bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Integreren
Meerdere politieke partijen zeggen iets te willen doen aan de leegstand van kantoren, erkent Van Dellen. ‘Maar wat ons uniek maakt, is dat wij een concrete invulling voor ogen hebben. Wij hebben drie doelgroepen voor de bewoning: starters, buitenlandse arbeiders en asielzoekers. Starters kunnen zo eerder behouden blijven voor de provincie. Buitenlandse werknemers kunnen een fatsoenlijke woning krijgen, net als asielzoekers. Voor asielzoekers geldt dat wij het wenselijk vinden dom hen niet te ceel te concentreren in grote opvangcentra, maar om hen te laten integreren.’
Camping
Van Dellen is niet bang dat het aanbieden van woningen aan gastarbeiders en asielzoekers wrevel oproept bij de ‘buren’, die zich vaker verzetten tegen de komst van bijvoorbeeld asielzoekerscentra of andere niet reguliere woonvormen. Bovendien ziet hij het als een morele plicht om mensen goede woonruimte aan te bieden. ‘Je ziet dat op dit moment buitenlandse werknemers bijvoorbeeld op een recreatiecomplex onderdak krijgen in een recreatiehuisje of in een caravan. Het zou mooi zijn als er voor mensen die hier werken adequate huisvesting beschikbaar is.’
Asielzoekers
Ook voor asielzoekers is er in de opnieuw ingerichte kantoorpanden ruimte, als het aan Van Dellen ligt. ‘Als je wel eens in een asielzoekerscentrum bent geweest, dan weet je dat het zó eigenlijk niet kan, zeker niet voor gezinnen die er langere tijd moeten verblijven. Het zijn kleine ruimten met gebrek aan privacy. Dat zouden we toch eigenlijk niet moeten willen,’ zegt Van Dellen.
Kabinetsbeleid
Hij is niet bang dat het onderbrengen van asielzoekers in quasireguliere woningen ingaat tegen het kabinetsbeleid om als Nederland niet al te aantrekkelijk te boek te staan voor asielzoekers. ‘De bestaande asielzoekerscentra kunnen wat ons betreft blijven bestaan voor tijdelijke bewoning, als het merendeel van de asielzoekers inderdaad maximaal een half jaar in zo’n asielzoekerscentrum blijft. Maar met name gezinnen zouden na een half jaar moeten kunnen participeren in sociale woningbouw.’
Samenwerking
Provinciaal Belang Fryslân hoopt dat de eigenaren van de leegstaande kantoorpanden bij de herbestemming samen gaan werken met woningcorporaties en COA. Of de provincie financieel zou moeten bijdragen, is nog niet bekend.
Het is niet de taak van de politiek om onkosten te maken om voor deze arbeiders geschikte woonruimte te creëren maar wel om illegale bewoning te bestrijden.
Deze arbeiders uit het Oostblok werken vaak ver onder de prijs die is vastgelegd in de wet en CAO’s.
Het gevolg is dat ze niet in staat zijn om financieel volwaardig deel te nemen aan de Nederlandse maatschappij wat weer leid tot andere problematiek van psychosociale aard en criminaliteit.
Daarnaast zijn deze arbeiders met hun extreem lage (en illegale) salaris geen aanwinst voor de Nederlandse maatschappij omdat ze de lokale arbeiders hiermee uit de markt prijzen.
Er zitten door het ondoordachte Europees opengrenzen verdrag momenteel bijna 300.000 Nederlandse arbeidskrachten onnodig zonder werk thuis.
Dit levert de Nederlandse belastingbetaler een schadepost op van tenminste 6 miljard aan uitkeringen terwijl als deze mensen zouden werken de staat een inkomstenbron had van 3 miljard.
Een gat van 9 miljard dus op de begroting en nu wil de overheid deze fout - ter verbetering (dus verergering van het probleem) - ook nog financieel ondersteunen.
En asielzoekers moet je niet integreren voordat ze een definitieve verblijfsstatus hebben omdat je ze anders een stok in handen geeft dit integreren aan te voeren bij een bezwaar op afwijzing.
Zie de kwestie Sahar. Een leuk Afgaans kind dat het goed doet op school en duidelijk goed geïntegreerd is in de Nederlandse samenleving
Hoe triest het persoonlijk ook moge zijn voor Sahar – want dat is het ook - het is een keuze geweest van haar ouders. Om nu de verantwoording af te wentelen op de Nederlandse Staat is niet fair.
Een uitzondering (m.i. voor Sahar toepasbaar) maken moet kunnen maar moet wel een uitzondering blijven! Maar op de wijze zoals in het stuk omschreven creëert men een nieuwe geld verslurpende regelgeving.