Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Opdrachtgevers moeten vragen om emissieloze bouw

Bouwbedrijven nemen nog maar weinig maatregelen om de uitstoot van CO2 op de bouwplaats te reduceren. Opdrachtgevers, waaronder ook overheden, stellen in aanbestedingen nauwelijks eisen aan bijvoorbeeld het gebruik van elektrisch bouwmaterieel. Daardoor investeren bouwbedrijven nauwelijks in schonere shovels, graafmachines en trucks.

01 juni 2021
grondverzet.jpg

Bouwbedrijven nemen nog maar weinig maatregelen om de uitstoot van CO2 op de bouwplaats te reduceren. Opdrachtgevers, waaronder ook overheden, stellen in aanbestedingen nauwelijks eisen aan bijvoorbeeld het gebruik van elektrisch bouwmaterieel. Daardoor investeren bouwbedrijven nauwelijks in schonere shovels, graafmachines en trucks.

Graafmachines

Dat blijkt uit de jaarlijkse rapportage van de Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden en Ondernemen (SKAO). De SKAO ziet dat bouwbedrijven de eigen kantoren wel verduurzamen, maar dat het op de bouwplaats nog niet erg opschiet. Vooral de elektrificatie van bouwmaterieel als graafmachines en trucks loopt achter, zegt SKAO-directeur Gijs Termeer. ‘We zien dat de elektrificatie van materieel dit jaar niet is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Soms is het zelfs afgenomen. Gezien de urgentie om de sector te verduurzamen was de verwachting dat elektrificatie sneller zou gaan.’ De bouwbedrijven die al wel hebben geïnvesteerd in elektrisch materieel, hebben dat slecht voor één of twee voertuigen gedaan.

 

Aanbesteden

Maar dat ligt niet alleen aan de bouwers. De aanschaf van elektrische alternatieven vraagt een flinke investering. Maar als de opdrachtgever het gebruik van emmissieloze voertuigen niet beloond bij een aanbesteding, zijn er voor een bouwbedrijf weinig prikkels om die extra investering te doen. Termeer: ‘Zonder zicht op opdrachten waarin werken met minder emissies of emissieloos werken wordt beloond, kunnen bouwbedrijven niet de benodigde investeringen doen in emissieloos materieel. Hierdoor komt de vraag ernaar ook niet op gang.’

 

Routekaart

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat de stikstof- en CO2 -uitstoot van bouwwerkzaamheden in 2030 naar nul moet. Dit jaar moeten de verschillende sectoren in de bouwketen, waaronder bouwers, fabrikanten, overheden en opdrachtgevers een routekaart hebben opgesteld waarin staat op welke manier ze dat doel gaan uitvoeren.  

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Anke van Houten
Ik denk dat dit er volgend jaar heel anders uitziet. De bouw krijgt met de stikstofwet een vrijstelling voor tijdelijke emissies, maar in ruil daarvan moet er wel een duidelijk reductiepad worden ingezet. Waar Co2 wordt uitgestoten, wordt in de regel ook NOx uitgestoten en het rijk heeft hier een resultaatsverplichting op zich geladen: als de emissies niet genoeg dalen, verdwijnt het fundament onder de vrijstelling. Zowel de sector als de overheden (rijk, maar ook provincies, waterschappen, gemeenten) hebben een enorm belang bij het terugbrengen van de uitstoot.
H. Wiersma / gepens.
Kennelijk wil de schrijver van de artikel Michiel Maas een groot deel van de bouwbedrijven om zeep helpen. Door het achterblijven van de productie in de afgelopen jaren (te weinig bouwen naar behoefte, de stikstofcrisis, PFAS, Corona e.d.) zijn de winsten van de bouwbedrijven in de achterliggende jaren minimaal geweest. Er is nauwelijks sprake van nog enig vet op de botten. Als het idee van Maas op korte termijn wordt uitgevoerd komt een groot deel van de bouw opnieuw stil te liggen als gevolg van faillissementen. Op middellange termijn tot langere termijn zijn het uiteraard wel goede oplossingen voor het CO2 probleem. Eerst nadenken en dan doen!
Advertentie