Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Amstelveen en rijk akkoord over studentenflats

Eindelijk groen licht: Amstelveen mag studentenwoningen bouwen onder aanvliegroute van Schiphol.

17 januari 2024
Wethouder Floor Gordon (bovenste rij, derde van rechts) met blije studenten
Wethouder Floor Gordon (bovenste rij, derde van rechts) met blije studenten

Al zo’n vijftien jaar steggelen Amstelveen en het rijk over de bouw van 2.500 studentenwoningen onder de aanvliegroutes van Schiphol. Hard nodig om de kamernood te verminderen en het kantorengebied Kronenburg een impuls te geven. Gisteren kwam er een kleine doorbraak: de twee betrokken ministeries geven groen licht voor de eerste 438 woningen. Wethouder Floor Gordon (ruimtelijke ordening, D66) reageert op het nieuws.    

Ambtelijk Secretaris - Raadsadviseur

JS Consultancy
Ambtelijk Secretaris - Raadsadviseur

Beleidsadviseur Werk en Re-integratie

JS Consultancy
Beleidsadviseur Werk en Re-integratie

BB Zijn in Amstelveen de champagneflessen ontkurkt?

Floor Gordon: ‘Dat dan weer niet. Het bericht zat er al een tijdje aan te komen. Eind vorig jaar hebben we er een aantal gesprekken met de ministeries over gevoerd. Maar het moest daarna nog door een aantal hoepeltjes heen voordat het wereldkundig kon worden gemaakt. Het is wel een opluchting dat het nu op papier staat en gezegd is. Het heeft heel lang geduurd om twee ministeries op één lijn te krijgen. Maar als we straks echt de eerste start maken, komt die champagne nog wel. ’

BB In hoeverre is er nog hoop om het originele aantal woningen van 2.500 te realiseren?

FG 

‘Die hoop heb ik niet. Met name het ministerie van I&W heeft gezegd dat dat aantal voor hen te hoog is. De vraag is: waar kunnen we dan nog wel op uitkomen? Want de 438 woningen zijn een eerste fase. Ik mag ervan uitgaan dat als we het geluidsadaptief bouwen en de geluidsmonitoring allemaal goed doen, dat we dan ook een tweede of wellicht derde bouwfase kunnen krijgen.’

Ik wil leefbare wijken maken, die niet alleen bestaan uit rolkoffertjes en hotels

BB Zijn er alternatieven in plaats van studentenwoningen denkbaar?

FG 

‘De ministeries zijn daarvoor heel duidelijk: short stay mag. Je kunt in plaats van 2.500 studentenwoningen ook 4.500 short-staywoningen bouwen. Maar ik ben in Amstelveen wethouder ruimtelijke ordening. Ik wil leefbare wijken maken, die niet alleen bestaan uit rolkoffertjes en hotels. Ik zoek naar de juiste balans. Niet er een paar duizend kamers neerplempen en klaar.’

BB Krijgen jullie meer mogelijkheden als Schiphol in de nabije toekomst moet inkrimpen?

FG 

‘Nee. Het is ons wel duidelijk geworden dat het gaat om politieke besluiten. Wat ben je bereid in je regelgeving te doen? Gaan wonen en vliegen überhaupt samen? Daar zijn de meningen weleens over verdeeld. Wij denken dat het wél kan, mits onder de goede voorwaarden en voor de juiste doelgroep. Wij bouwen hier heel bewust voor een doelgroep die er maar een paar jaar woont: studenten. En we doen dat op een verantwoorde manier.  We denken na over de gevels, de kwaliteit van de woningen binnen en de buitenruimte. Met die eerste 438 woningen kunnen we nu bewijzen dat het kan. Trouwens, de studenten op het naastgelegen Uilenstede hoor je nooit klagen over geluidsoverlast.’

BB Biedt de Omgevingswet jullie mogelijkheden om vrijer met geluidsnormen om te gaan?

FG 

‘Vliegtuiggeluid valt niet onder gemeenten. Daarvoor ligt de bevoegdheid bij de ILT. Maar ik vind het vooral belangrijk dat je het daar met elkaar eens over kunt worden. Het is nooit het doel van Amstelveen geweest om tegen de wens van Den Haag in allerlei zaken te ondernemen. Maar het kwam daar zo moeilijk op gang dat we dachten: wij moeten het initiatief nemen want anders gebeurt er niks. We waren in Den Haag  geen prioriteit. De druk heeft geholpen dat er nu wel een doorbraak is.’

Je moet nooit diegenen belonen die het hardste roepen

BB Is de les dat je als gemeente met voldoende druk richting Den Haag meer gedaan krijgt dan je denkt?

FG 

‘Nee. Je moet nooit diegenen belonen die het hardste roepen. Dat doen wij ook niet bij mondige burgers. Je moet op inhoud blijven beoordelen. Ik wilde dit doorzetten omdat ik vind dat we als Amstelveen een goed verhaal hebben. Ik denk ook dat dat in Den Haag is geland. In de brief van Hugo de Jonge en Mark Harbers staat dat ze het met ons eens zijn dat de leefbaarheid in het gebied met ons plan wordt verbeterd. En dat het gebied weinig perspectief heeft als we alleen blijven inzetten op wat het was: kantoren.’

BB Wanneer gaat de eerste heipaal de grond in?

FG 

‘Als het aan mij ligt volgend jaar. Maar we moeten eerst met de verschillende eigenaren en ontwikkelaars in gesprek over waar we het beste tot realisatie kunnen komen. Er is nu een aantal kavels dat daarvoor in aanmerking komt. Ik weet ook dat de ontwikkelende partijen in eerste instantie best teleurgesteld waren met deze uitkomst. Die vinden het onbegrijpelijk dat het nog steeds over een laag aantal gaat. Maar dit is wat het is. Laten we het nu gaan waarmaken. We willen zo snel mogelijk een bouwplan presenteren waarvan de ministers kunnen zeggen: dat lijkt ons ook een goed idee. Hopelijk kunnen we daar onder het regime van de Omgevingswet vervolgens sneller stappen in zetten. De raad heeft veel kaders voor de gebiedsontwikkeling al vastgesteld. Ik verwacht dat we daarom sneller tot vergunningverlening kunnen overgaan.’

BB Is daar nog meer voor nodig?

FG 

‘De ministeries hebben aangegeven dat de wetgeving moet worden gewijzigd. Want het Luchthavenindelingbesluit is nu te rigide om voor deze locatie gebiedsontwikkeling mogelijk te maken. Op dit moment geldt in dit gebied dat je slechts 25 woningen per bouwplan mag bouwen. Daarvoor moet wijzigingsprocedure worden gestart via een algemene maatregel van bestuur. Daar zijn we qua snelheid ook van afhankelijk.’ 

BB Dus wanneer komen dan die heipalen?

FG 

‘Ik wil in 2025 beginnen. Dus daar gaan we gewoon voor’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie