Lessen uit de nieuwe praktijk van prestatieafspraken
Lessen uit de nieuwe praktijk van prestatieafspraken.
De Woningwet 2015 biedt gemeenten, woningcorporaties en huurdersorganisaties een nieuw kader voor het maken van prestatieafspraken. Companen onderzocht samen met Platform31 en Aedes tien praktijkcases om waardevolle lessen en tips te inventariseren voor de lokale invulling van de cyclus van prestatieafspraken.
De eerste praktijkervaringen met het nieuwe proces hebben twee belangrijke aandachtsgebieden aan het licht gebracht. Om te beginnen de rol van de huurders. Voor veel huurdersorganisaties is de betrokkenheid nieuw. Huurders moeten nog groeien in het proces en de inhoud. Om de huurdersinbreng goed tot z’n recht te laten komen, is het van belang dat de partijen het proces vooraf goed opzetten. Uitgangspunt hierbij is dat de huurdersbelangen daadwerkelijk volop tot hun recht komen.
Naast de rol van de huurders, dient ook aandacht uit te gaan naar de kwaliteit van de samenwerking. Partijen voelen spanning op de onderlinge rolverdeling, waardoor afspraken niet nagekomen worden of achter elkaars rug om gehandeld wordt. Sommige corporaties hadden zo het gevoel dat de gemeente op hun stoel ging zitten. De gemeente bepaalt vanuit haar volkshuisvestingsbeleid wat er moet gebeuren, maar niet hoe. Gebleken is dat transparantie, gedeelde verwachtingen/uitgangspunten en de juiste personen om tafel van belang zijn om dergelijke spanningen weg te nemen.
Voor meer lessen, tips en ervaringen download de publicatie “Zoals de Woningwet beoogt?”
Bij vragen kunt u contact opnemen met Marnix Groenland of Bram Klouwen. Zij helpen u graag.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.