Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Niet onteigenen maar grondruilen

Bij de aanleg van de verlengde N69 tussen Eindhoven en België worden de omwonenen niet onteigend. Ze kunnen hun grond ruilen, vaak met de buurman.

30 november 2013

Niet onteigenen, maar uitruilen van grond. Dat is het adagium bij de aanleg van het nieuwe tracé voor de verbindingsweg tussen Eindhoven en de Belgische grens. Voordeel: tijdwinst, lagere kosten en minder chagrijn onder de omwonenden.

Verlengd tracé
Om Eindhoven beter te ontsluiten richting België, staat de N69 al enige tijd op de nominatie om niet alleen te worden verbreed, maar ook te worden verlengd. Dit tracé van ruim 9 kilometer vergt de grondaankoop van een flink aantal particulieren, meest boeren.

Ongenoegen en procedures
‘Traditioneel zou er een tracé worden gekozen, om vervolgens de mensen die in de weg woonden te onteigenen’, aldus Henri Mulder, projectleider bij het Kadaster. Dit levert behalve veel ongenoegen bij de bewoners ook lange procedures en hoge schadevergoedingen op, zo leert de ervaring.

 

Ruilen beter dan uitkopen
Reden voor de provincie Brabant, de Dienst Landelijk Gebied en het kadaster om het samen nu eens anders te doen. Bewoners worden niet onmiddellijk onteigend, maar kunnen kiezen voor het ruilen van grond met bijvoorbeeld de buurman, die desnoods dan weer elders gecompenseerd kan worden.

Verkaveling niet optimaal
De animo is volgens Mulder groot. In totaal doen er tussen de 50 en 60 boeren mee in de ruil. Vooral omdat de verkaveling in het betrokken gebied niet optimaal is, levert dit voor veel van hen eerder voordeel dan nadeel. Het lijkt erop dat we niemand hoeven te onteigenen’.

Geen streep op de kaart
Nieuw is volgens Mulder dat er bij de tracé keuze al rekening wordt gehouden met de belangen van de omwonenden. ‘Wij leveren de gegevens waarmee vervolgens een optimaal traject wordt gekozen. Dus in plaats van een streep op de kaart te trekken, kijken we nu vanaf het begin welke grond het makkelijkst is te verwerven en hoe we aan het einde een zo logisch mogelijke verkaveling overhouden. Dat levert al bij voorbaat veel draagvlak onder de betrokkenen’.

Geen cartooneske weg
Maar krijg je dan geen cartooneske weg die om elk stukje privéterrein slingert en veel meer bochten telt dan nodig is? Mulder is er niet bang voor: uiteindelijk gaat het belang van een snelle afwikkeling van het verkeer en de daarmee gepaard gaande inrichting van de weg natuurlijk voor.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie