Overheden vrezen bouwstop door geluidsnormen Schiphol
De berekeningsmethode voor geluidsnormen in de Omgevingswet kan desastreuze effecten hebben op de woningbouw. Dat stelt de Jeroen Olthof, gedeputeerde in Noord-Holland en voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol, die de overheden in de omgeving vertegenwoordigd, in een brandbrief aan minister Ollongren (BZK).

De berekeningsmethode voor geluidsnormen in de Omgevingswet kan desastreuze effecten hebben op de woningbouw. Dat stelt de Jeroen Olthof, gedeputeerde in Noord-Holland en voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol, die de overheden in de omgeving vertegenwoordigd, in een brandbrief aan minister Ollongren (BZK).
Vergunningen
Olthof vreest dat de bouwplannen voor honderdduizenden woningen in de verre omtrek van Schiphol straks niet meer mogelijk zijn. Gemeenten mogen dan geen vergunningen meer afgeven, omdat de locaties kampen met teveel omgevingsgeluid.
Zwaarder
In de berekeningen wordt het geluid van vliegverkeer veel zwaarder meegewogen dan voorbeen, en worden alle geluidsbronnen, dus ook die van wegeverkeer, spoor, scheepvaart en industrie, bij elkaar opgeteld. Dat zal ertoe leiden dat de gehele Amsterdamse metropoolregio op slot gaat, zo verwacht Olthof. Bovendien zullen de problemen zich niet beperken tot Schiphol, maar zal hetzelfde probleem straks spelen rond andere luchthavens, zoals Rotterdam en Eindhoven.
Het is woningbouw of (transit) luchtvaart. U bent de politicus, kies maar...