Bordenbrij vooral een zaak van beheer
Zeker twintig procent van de verkeersborden langs Nederlandse wegen is overbodig. Het kost veel geld dat ook op een andere manier aan de openbare ruimte kan worden besteed.’
Wegbeheerders hebben moeite met het beheer van verkeersborden. Volgens kenniscentrum CROW, verkeersbordenproducent HR Groep en Veilig Verkeer Nederland is zeker twintig procent van de borden langs de weg overbodig. ‘Het kost veel geld dat ook op een andere manier aan de openbare ruimte kan worden besteed.’
Gevaarlijk
Het woud aan verkeersborden kan best een stukje minder, denkt John Boender van CROW. ‘Het gebruik van verkeersborden die overbodig of juist in tegenspraak met eerdere borden of wegmarkeringen zijn, kan verkeersgebruikers verwarren. En dat zorgt voor gevaarlijke situaties.’ Zo’n situatie kan ontstaan wanneer bijvoorbeeld een voorrangssituatie verandert, maar dat de oude borden niet worden verwijderd. ‘Het kan heel goed dat de aannemer opdracht heeft gekregen om wegmarkering aan te passen en nieuwe borden te plaatsen, maar dat men heeft vergeten om het verwijderen van de oude borden in het bestek op te nemen. Dan blijft zo’n bord dus gewoon staan. En het kan lang duren voordat zo’n fout wordt opgemerkt. Maar het blijft wel de taak van de wegbeheerder.’
Update
Verkeersbordenproducent HR Groep maakt een jaarlijkse update van alle verkeersborden in Nederland. Die staan inmiddels allemaal in een grote database. ‘We kunnen verkeersborden op verschillende kenmerken indelen en de data combineren,’ legt Ellen Hoogeveen van HR Groep uit. ‘Zo kunnen we ook zien over welke borden het gaat, en of het wel borden zijn die voldoen aan Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.’ Volgens Hoogeveen is er vrijwel geen wegbeheerder die een jaarlijkse inventarisatie maakt van alle borden in het beheergebied. ‘Soms wordt het één keer gedaan, maar niet herhaald. Daarna verrommelt het.’
Shared Space
Verkeerskundigen en wegbeheerders doen regelmatig een poging om het aantal overbodige borden langs de weg terug te brengen. Een aantal jaar geleden begonnen enkele gemeenten in Noord-Nederland met Shared Space, een verkeersprincipe waarbij contact tussen weggebruikers het uitgangspunt is. In Shared Space-gebieden zijn borden en wegmarkeringen helemaal niet nodig, omdat voetgangers, fietsers en automobilisten elkaar zien en rekening met elkaar houden. Maar die situatie is slechts beperkt toepasbaar, stelt Boender. ‘Het werkt niet bij een grote verkeerintensiteit. Bij Shared Space is het van belang dat je elkaar kan aankijken, maar bij een te grote hoeveelheid fietsers en voetgangers is dat onmogelijk.’
Voorrang
Maar het andere uiterste komt wel vaak voor: een verkeersbord op een plek waar dat volstrekt niet nodig is. Hoogeveen: ‘Je ziet vaak dat een bij een situatie waarbij rechts voorrang heeft, toch een bord wordt gezet met “Rechts voorrang”. Wat we ook vaak zien zijn extra borden bij parkeerzonering. Normaal staan die borden alleen bij het begin en eind van de zone, maar regelmatig worden er extra, maar volstrekt onnodige borden geplaatst.’
Besparing
Hoogeveen denkt dat een beter bordenmanagement de wegbeheerder een hoop besparing kan opleveren. Niet alleen in de kosten voor de borden, maar ook in gerelateerd onderhoud. Maaibestekken kunnen een stuk goedkoper worden als er geen minder borden in de berm staan.’
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik vrees, dat de wens van de minister als proefballonnetje de mist in zal gaan.