ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Snelle levering van prepaidpas met leefgeld voor Oekraïners

"We hadden dit nooit in ons eentje voor elkaar gekregen"

BNG
16 juni 2022
Prepaidkaart

In 200 gemeenten in Nederland biedt een prepaidkaart met leefgeld uitkomst voor de vluchtelingen uit Oekraïne. De pinpas is een vondst van BNG Bank, al is het geen novum: hij bestond al voor dak- en thuislozen. ‘Dankzij een mooie samenwerking met het bedrijf Worldline en de VNG hebben we de kaart binnen een paar weken geschikt kunnen maken voor de Oekraïners en de productie snel kunnen opschalen. We hadden dit nooit in ons eentje voor elkaar kunnen krijgen,’ vertelt Thomas Eterman, chief commercial officer bij BNG Bank.

Het klinkt als een logisch verhaal. Een vluchteling uit Oekraïne krijgt opvang in een gemeente, de gemeente keert daggeld uit en doet dat via een speciale pinpas. De gemeente stort daar het geld op en de vluchteling kan boodschappen doen. De vluchteling kan er zelf geen geld op storten en er ook geen salaris op ontvangen. Alleen de gemeente kan geld bijschrijven, namelijk het daggeld of leefgeld.

Maar hoe logisch ook, het was voor BNG Bank, de VNG en het bedrijf Worldline een uitdaging om het zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen. Een groot voordeel was dat de kaart - BNG Bank noemt het de prepaidkaart - al bestond voor een andere doelgroep. ‘Enkele jaren geleden kregen we een verzoek om mee te denken over het leefgeld voor dak- en thuislozen. Gemeenten wilden deze groep graag stapsgewijs geld geven. Hoe zou dat het beste kunnen?’ De oplossing was een betaalsysteem met een prepaid kaart. Inmiddels maken duizenden dak- en thuislozen in meerdere gemeenten er gebruik van.

Eterman: ‘Toen de vluchtelingenstroom uit Oekraïne op gang kwam, ontstond al snel het idee om de kaart ook voor deze groep te gaan gebruiken. Daarin bleken veel meer gemeenten geïnteresseerd. Maar hoe konden we de kaart geschikt maken voor deze doelgroep, hoe konden we nieuwe gemeenten zo snel mogelijk aansluiten op het betaalsysteem en hoe konden we opschalen naar een productie van maar liefst 20.000 kaarten? Dat vroeg behoorlijk wat ondernemerschap en creativiteit.’

Dat het in een paar weken lukte, was dan ook niet vanzelfsprekend. Zo leek het aanmelden van de gemeenten die de kaart nog niet gebruikten lang te gaan duren. ‘Elke gemeente apart aanmelden bij het betaalsysteem van Worldline, dat was echt geen optie. De VNG stond gelukkig op en bood aan coördinator te zijn voor het project. Via een paraplu-overeenkomst met de VNG konden de nieuwe aansluitingen razendsnel geregeld worden.’ Worldline zette zich in voor een versnelling van de productie. ‘Ook geen sinecure, normaal werkt het bedrijf met een zogeheten batch per maand. Dat moest plotseling naar eens per week.’

En toch is het ook weer wél vanzelfsprekend dat de kaart er in no time kwam. ‘Iedereen wilde graag iets kunnen doen voor de vluchtelingen. Dat gaf veel positieve energie in de samenwerking. Het project zorgde bij BNG Bank ook voor een extra fijne sfeer op de werkplek. Het maakt me trots om hier te werken,’ zegt Eterman.

De prepaidkaart voor de Oekraïners is inmiddels in gebruik. ‘Al is het natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat van de ellende van de vluchtelingen. De kaart is ook alleen voor de eerste periode en om in de eerste levensbehoefte te kunnen voorzien. Maar zo dragen we hopelijk toch een steentje bij.’

De doorontwikkeling van de kaart geeft volgens Eterman zicht op meer toepassingen. ‘We weten nu hoe we kunnen opschalen, al hoop ik niet dat er nog meer vluchtelingen uit Oekraïne komen, omdat dat betekent dat de situatie daar niet verbetert. Maar we staan klaar om extra kaarten uit te geven. En we kunnen het nu zonder veel problemen breder gaan inzetten, bijvoorbeeld voor andere doelgroepen die van een gemeentelijke uitkering afhankelijk zijn en baat hebben bij de prepaidkaart.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.