Gelderland klaar met zelfrijdende bus
Een autonome shuttlebus op de openbare weg blijkt nog een brug te ver.
Het Interreg-project 'Interregional Automated Transport' (I-AT) is ten einde. Het project startte in 2017 en draaide om het stimuleren van zelfrijdend vervoer van goederen en personen in Gelderland, Noord Brabant, Limburg en Noordrijn-Westfalen. Belangrijkste conclusie: de ambities bij aanvang van het project waren erg hoog. De zelfrijdende bus op de openbare weg komt er voorlopig niet.
Moeilijk te realiseren
Uit een kort bericht op de website van de provincie, leader partner in het project: ‘In 2016 dacht men nog dat in 2020 er autonoom rijdende vervoersmiddelen op de openbare weg zouden rijden. In de praktijk blijkt dit echter heel moeilijk te realiseren in gemengde omgevingen. Op dit moment is het rijden met autonoom rijdende shuttlebussen nog niet mogelijk.’
Prototype ontwikkelen en testen
Onderdeel van het project was de ontwikkeling en testen van prototypes van de Mission Bus, die met een snelheid van maximaal 30 kilometer per uur zelfstandig moest deelnemen aan het verkeer. De bus werd onder meer getest op het testcircuit van de Duitse plaats Aldenhoven, met een ‘veiligheidssteward’ aan boord die in geval van nood kon ingrijpen. Helemaal autonoom rijden was met de Mission al nooit een optie. En met die maximumsnelheid bleek deelname aan het verkeer ook problematisch, aldus De Gelderlander.
Eerste zelfrijdende voertuigen op openbare weg
In feite was de droom om op korte termijn passagiers of goederen te vervoeren in zelfrijdende voertuigen al eerder stukgelopen. Het IAT-project was de opvolger van het WEpod-project, dat in 2015 van start ging. Met de eerste zelfrijdende voertuigen op de openbare weg ter wereld had Wageningen in 2016 een primeur te pakken. Het idee was dat de twee kleine busjes van station Ede-Wageningen naar de campus van Wageningen University and Research (WUR) zouden pendelen.
Vanwege technische problemen kwam het busje echter nooit verder dan het campusterrein, een beter controleerbare omgeving dan de openbare weg. In 2017 stopte de provincie met het subsidiëren van het project. In het kader van het I-AT project hebben de WEpods in pilotvorm nog wel op de openbare weg in Duitsland gereden, namelijk tussen luchthaven Weeze en de parkeerterreinen van het vliegveld.
Cadeau voor het onderwijs
De opvolger van de WEpod, de Mission, was een ‘dual mode bus’, een voertuig dat op vaste, vooraf gedefinieerde routes autonoom kan rijden, maar dat ook een kenteken heeft en dus ook met chauffeur de de openbare weg op mag. De realiteit is dat de bus het Duitse testcircuit nooit heeft verlaten. Volgens de Gelderlander heeft het project 8 miljoen euro aan subsidies gekost.
Inmiddels kan de Mission bus technisch niet meer rijden. De provincie geeft de bus cadeau aan de automotive opleiding van Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN). Ook de WE-pods vonden een bestemming in het Gelderse onderwijs.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.