ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Ripple Effect game helpt de Nieuwe Watereconomie

Serious Gaming helpt ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken.

27 juni 2024
Ripple Effect Game

Veel verandert om ons heen. Klimaatverandering levert moeilijke, soms nog onbespreekbare onderwerpen. We moeten ze bespreken, maar worden vaak vermeden. Serious Gaming helpt om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken. Tijdens de Waterinfodag inspireerde de game Ripple Effect ruim 60 mensen.

Een tekort aan zoetwater maakt een nieuwe watereconomie noodzakelijk. Maar hoe werkt zo'n economie? Hoe krijg je een waterschap, boeren, tuinders, bosbeheerders, industriëlen en burgers op één lijn als er een watertekort is?

Wanneer besluit je om te investeren in drinkwater te halen uit effluent? Uit het afvalwater dat enerzijds vol zit met medicijnresten maar waarvan we voldoende hebben om ons zoetwatertekort deels op te lossen. Voordat het te laat is. En wat als je een wateroverschot hebt? Wanneer maak je bespreekbaar dat de Flevopolder een badkuip is die volstroomt als het randje te laag is, met als gevolg dat de waarde van de achterliggende woningen verdwijnt? Voordat ze verdwenen zijn.

Assetmanagement

Wat ik hierboven omschrijf, gaat over assetmanagement. Over beleidskaders. Maar meer nog gaat dit over serieuze onderwerpen die ons allen persoonlijk raken. Die al snel leiden tot ongemak en vermijding. En dat is precies het moment waarop je mensen kunt verbinden aan een gezamenlijk belang.

Serious gamen beleven

Om dat te ervaren pakten we op Waterinfodag de koe bij de horens. Met de deelnemers konden we ons echt ongemakkelijk voelen. Innovator Joost van der Pol van Waterschap Aa en Maas nam de groep mee naar een onprettig scenario in 2040 en liet tegelijk zien dat het zoetwatertekort ook nu al speelt. Veranderaar Henke Pons scherpte het bewustzijn van de spelers aan door ze uit hun comfortzone te halen. Onze Serious Gaming expert Mart Roks nam ons mee in een speciaal voor die dag gemaakte Serious Game om te laten zien dat het echt werkt.

Game Ripple Effect

Dan blijkt dat wanneer we ons laten meenemen in een echte beleving, er ook echte beweging ontstaat. En dan gaan we denken in kansen en nemen we besluiten. De game, genaamd Ripple Effect is een aanzet tot een game. Gemaakt om te laten zien hoe Serious Gaming het bewustzijn over toekomstige wateruitdagingen en duurzame oplossingen binnen de watersector kan vergroten en discussies stimuleren.

Een spel is een krachtig hulpmiddel en maakt complexe vraagstukken rondom waterschaarste toegankelijk en bespreekbaar. Door het simuleren van scenario's, biedt het spel deelnemers de unieke kans om strategische beslissingen te nemen, samenwerkingsverbanden te verkennen en innovatieve oplossingen te bedenken. Deze kunnen helpen bij het navigeren van de uitdagingen die voor ons liggen.

Magie

Mijn rol in dit geheel? Op een dag zag ik de sessie in mijn hoofd ontstaan en bracht het van idee tot uitvoering. Ik kreeg Mart, Henke en Joost enthousiast om hieraan mee te werken en heb het verhaal aan elkaar geregen. En de rest … dat is de magie van chemie. Samen waren we verbonden aan een effect en ieder pakte het eigen aandeel. Dat is even spannend, want het is onvoorspelbaar als gaaf, en uiteindelijk een succes.

Het organiseren van dit soort sessies geeft mij veel energie. Het gevoel te kunnen bijdragen door mensen in verbinding te brengen rond thema’s die er echt toe doen. En die ons allemaal raken.

Alle deelnemers verlieten de ruimte getransformeerd. Vol inspiratie over een lastig thema. Dat smaakt naar meer.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.