Amsterdam: 30 km/u in bebouwde kom
Amsterdam wil in één klap de maximale snelheid in de gehele bebouwde kom terugbrengen naar 30 km/u. Verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA) wil zijn plan pas toelichten als de gemeenteraad geïnformeerd is, maar vorige week legde hij het 30 kilometerbeleid al voor aan betrokken partijen. De lagere maximale snelheid moet in 2023 ingaan.
Amsterdam wil in één klap de maximale snelheid in de gehele bebouwde kom terugbrengen naar 30 km/u. Verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA) wil zijn plan pas toelichten als de gemeenteraad geïnformeerd is, maar vorige week legde hij het 30 kilometerbeleid al voor aan betrokken partijen. De lagere maximale snelheid moet in 2023 ingaan.
Eerste stad
Dat meldt Trouw zaterdag. De Tweede Kamer vroeg het kabinet vorig jaar 30 km/u in de bebouwde kom tot het nieuwe normaal te maken. De krant wijst erop dat de gemeente Groningen dit jaar een conceptvisie aanneemt, waarin 30 km/u ook de norm wordt, maar de stad stelt pas volgend jaar vast wanneer het de lagere maximale snelheid invoert. De kans is daarom groot dat Amsterdam de ‘fietshoofdstad’ inhaalt met langzamer rijden, aldus het dagblad.
Minder verkeersslachtoffers
Belangrijkste redenen voor de snelheidsverlaging zijn veiligheid en beperking van geluidsoverlast. Het aantal slachtoffers onder kwetsbare verkeersdeelnemers blijft landelijk toenemen. In Amsterdam zijn fietsers de grootste groep slachtoffers. Op 50 kilometerwegen vallen bijna een kwart van het aantal verkeersdoden. De overlijdenskans van voetgangers is bij 50 km/u drie keer groter dan bij 30 km/u.
Voorbeeld
Wethouder De Vries heeft het plan voorgelegd aan betrokken partijen, zoals MKB, brandweer, politie, ambulancedienst, ov-bedrijven GVB en Connexxion, en taxibedrijven zoals Uber. Volgens Trouw zijn de reacties ‘verrassend positief’. ‘Het is een behapbaar plan dat met maatwerk zorgvuldig is voorbereid’, zegt vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB Amsterdam. ‘Ondernemers hebben de afgelopen decennia geleerd dat een autoluwe omgeving hun geen windeieren legt. Als invoeren van 30 km/u hier lukt, is dat een voorbeeld voor de rest van Nederland.’
Onderzoek
Op bepaalde hoofdwegen in Amsterdam blijft 50 km/u wel de maximale snelheid. Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van ingenieursadviesbureau Sweco en Binnenlands Bestuur dat de verkeersveiligheid vooral gebaat is bij een verbeterde inrichting van doorgaande wegen waar 50 kilometer mag worden gereden. Bovendien is die aanpak per saldo goedkoper.
De maatschappelijke impact van gemotoriseerd verkeer is veel groter dan doorgaans wordt beseft.