Advertentie
financiën / Nieuws

Veel gemeenten in de fout met vaststellen WOZ

De waarderingskamer heeft 70 gemeenten onder verscherpt toezicht gesteld vanwege de ontoereikende manier waarop zij omgaan met woz-bezwaren.

09 maart 2013

In tientallen gemeenten is veel mis met het vaststellen van de WOZ-waarde. Zeventig gemeenten deden hun werk zelfs dermate slecht, dat ze onder verscherpt toezicht zijn gesteld van de Waarderingskamer.

Vaker controles
Gemeenten die onder toezicht zijn gesteld, krijgen 2 tot 3 keer per jaar een controle, in plaats van de gebruikelijke 1 keer per jaar. De wethouder van zo’n gemeente moet zich bij die controles verantwoorden over de aanpak en verbetering van de geconstateerde problemen.

Dalende huizenprijzen oorzaak
De dalende huizenprijzen zijn de voornaamste oorzaak dat gemeenten steeds meer klachten krijgen van inwoners over de vaststelling van de WOZ-waarde van hun woning. Gemeenten lopen achter de feiten aan en schatten de waarde van de huizen te hoog in. Maar omdat gemeenten steeds meer taken naar zich toe geschoven krijgen en moeten bezuinigen op personeel, kunnen ze dikwijls niet adequaat met al de bezwaren omgaan, stelt de Waarderingskamer.

Minder vergelijkingsmateriaal
Daarnaast zijn er steeds meer professionele bureaus die mensen aanbieden, soms op no-cure-no-pay-basis, de vaststelling van de WOZ-aanslag aan te vechten. Dit zorgt voor een grote toename van de werkdruk bij gemeenten. Daarbij is het voor gemeenten ook moeilijker geworden de prijs van huizen goed vast te stellen aan de hand van de verkoopprijs van omliggende woningen. Dit komt omdat er steeds minder woningen worden verkocht en er is minder vergelijkingsmateriaal beschikbaar is.

Reacties: 17

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Niek / jurist
Het is jammer dat het gros van de mensen niet snapt hoe de WOZ werkt. Het systeem is in theorie misschien wel de meest perfecte belasting die ooit geheven is, maar in de praktijk is het waardeloos gezien de grote hoeveelheden bezwaar- en beroepschriften en rondvliegende duitenpikkers daar omheen.

Is het aantal bewoners per adres dan een goed idee? Zitten ook nadelen aan. En bedrijven betalen dan niet mee aan gemeentelijke voorzieningen. Vierkante meter vloeroppervlakte dan? Of het aantal dakpannen? Ik denk dat het veel efficienter is dat de gemeenten een vast percentage krijgen van alle rijksbelastingen die in de gemeente geheven worden zoals inkomstenbelasting en sociale lasten, wegenbelasting c.q. kilometerheffing. Daar gaan wel 10.000 arbeidsplaatsen mee verloren overigens.
a. middelveld / senior adviseur
Afschaffen die gemeentelijke belastingen en gemeenten volledig afhankelijk maken van het rijk (zijn ze nu toch al voor meer dan de helft). Scheelt zeer veel procedures bij gemeenten en rechtbanken en de collega's van belastingen kunnen ander wel zinvol werk gaan doen
nelhoogmoed / politiek geinteresseerd
we zoeken toch besparingen???

afschaffen dus.
gerrie
Gaat er ooit iets wel goed?
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Leuk dat de waarderingskamer de schuld in de schoenen van gemeenten probeert te schuiven maar de fout zit in het systeem, in de Wet. Die wet bepaalt namelijk dat gemeenten zo hoog mogelijk moeten waarderen. Dat leidt er toe dat veel mensen bezwaar maken tegen de waardering van hun huis. Daarvoor schakelen ze "no cure, no paybureau's" in. Als de zaak wordt gewonnen heeft de wetgever bepaald dat het inschakelen van een dergelijke expert door de gemeente moet worden vergoed.

In de praktijk krijgen dergelijke bureau's geregeld gelijk en zeker als ze uiteindelijk naar de rechter stappen. Die heeft er namelijk geen verstand van en gaat daarom vaak middelen zodat je als gemeente in het ongelijk wordt gesteld en voor de kosten op kunt draaien. Gevolg is dat gemeenten te weinig belasting inkomsten krijgen en dus de woz-tarieven moeten verhogen. Dat leidt er weer toe dat inwoners per saldo net zo duur uit zijn en dat alleen de "no cure, no paybureau's" profiteren. Hoe dom kun je als wetgever zijn.

Daar mag de waarderingskamer zich eerst wel eens druk over maken, voordat je met een beschuldigende vinger naar de gemeenten wijst.

K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Voor de goede orde, Het ministerie van financien is de baas van de waarderingskamer. Het minister van financien maakt deel uit van de regering en is daarmee mede verantwoordelijk voor de wet. Maar ja, je gaat als waarderingskamer natuurlijk niet je baas de schuld geven.
jan
Merkwaardige reacties, alsof gemeenten niets fout doen in de taxaties. Mijn woning is dit jaar € 20.000,--hoger getaxeerd, op basis van één verkoop. Men heeft weer eens het duurst verkochte referentiepand gepakt, terwijl de woningprijzen in de omgeving in sneltreinvaart zijn gedaald (gemiddeld in 2011 meer dan 7%). Dan is het toch logisch om tot in hoogste instantie bezwaar te maken?
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
@ Jan: Natuurlijk maken gemeenten ook fouten en natuurlijk is het een goed recht om bezwaar te maken. Wat ik heb willen aangeven is dat de grootste weeffout in de wet zit en daar is de wetgever (de baas van de verantwoordingskamer) verantwoordelijk voor. De prijs voor die fout betalen we met zijn allen en de lachende derden zijn de "no-cure, no-pay bureaus", met dank aan het ministerie van financien.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Gewoon stoppen met deze bureaucratische en slecht uit te voeren/uitgevoerde gemeentelijke belasting.

Hoogste tijd om over te stappen op een nieuw systeem (bijv. per m2 vloeroppervlak of nog beter en eerlijker: per inwoner).
Sjoerd Visser
-Zeventig gemeenten deden hun werk zelfs dermate slecht, dat ze onder verscherpt toezicht zijn gesteld van de Waarderingskamer.-

Het zou fijn zijn als er bij dit artikel de namen van die gemeenten zouden staan. Of een link naar een lijst met die gemeenten erop !!! Helaas ontbreken zulke belangrijke gegevens. Het lijkt er zelfs op dat men dat bewust doet !
G. Molenkamp / senior projectleider
Voor Sjoerd Visser: kijk op http://www.waarderingskamer.nl/default.aspx?sec= …
Harry Waal / gepensioneerd ambtenaar/burgerraadslid
Naar mijn mening dient een ambtenaar, die in het openbaar uitspreekt dat de rechter er geen verstand van heeft, disciplinair gestraft te worden. Het getuigt in ieder geval van gemakzuchtig denken. Overigens past het afgeven op de rechterlijke macht helemaal in deze tijd.
Bertwin / burger
Naast dat zulke controlles weer één grote rompslom worden lijkt het mij een goed idee!



De gemeente bepaalt mijn woz waarde aan de hand van 1 huis dat ergens in mijn wijk staat. Belachelijk dat ze hier zo vaak me weg komen.



Vorige jaar bezwaar laten maken bij bezwaarkoning, dit omdat ik zelf toch lastig vind mijn argumenten juist te onderbouwen, en dit heeft mijn een verlaging van 25.000 e opgeleverd.



Zo zie je dat de gemeente flinke steken laat vallen als het gaat om deze taxatie. Dit jaar hebben ze een verhoging van 4,6 doorberekend terwijl de huizenprijzen blijven dalen. Zo'n woz waarde is niet reeël.



Ook dit jaar laat ik weer bezwaar maken, dit omdat een verhoging in deze tijd niet mogelijk is.



voor de geintresseerde, hier nog een link naar hun site: http://www.bezwaarkoning.nl/
Ed van Ooijen / stafmedewerker en vakbondsconsulent
Dankzij het enkele achtereenvolgende jaren indienen van bezwaar en beroep heb ik onze WOZ-waarde in de gemeente Deurne inmiddels kunnen terugdringen van € 389.000,-- naar € 309.000,-- Ik heb daartoe wel het tweede jaar een eigen makelaar ingeschakeld om het onterecht opschroeven van de waarde door de gemeente klip en klaar aan te tonen. De makelaarskosten heb ik evenals de bestuursrechtelijke proceskosten mede vergoed gekregen.
J. Derckx
In veel gemeentes is het gewoonte geworden om al bij de begroting vast te stellen hoeveel de woningvoorraad moet gaan opbrengen, niet door taxatie maar door budgettering wordt een stijgingspercentage vastgelegd om de benodigde begrote opbrengst te hebben. Deels door verhoging van het tarief en verder door de woningen in afwijking met de werkelijkheid aan te slaan voor een wenswaarde welke veel kan afwijken van de taxatiewaarde. Als de burger niet reageert is de winst binnen. Bij reacties wordt soms een taxateur ingeschakeld of anders de 4%- regel toegepast en de eigenaar een vermindering binnen de 4% voorgehouden. Alleen boven de 4% gaat de rechtbank meepraten over deze zaak, dan kost het de gemeente werkelijk geld om te corrigeren. Feit is echter dat gemeentes zich zo niet aan de wet houden maar "slim" denken te zijn.
Frank Vermeulen / ambtenaar justitie
Jammer dat ik bij mijn gemeente (Gouda) niet kan zien of die gemeente al dan niet onder toezicht is gesteld. Ondanks lagere waardering van ons huis, moet ik toch meer WOZ-belasting betalen. (??) Jammer ook dat de link naar het samenwerkingsverband niet werkt. Overigens goed dat er toezicht wordt gehouden, al weerhoudt dat gemeenten er telkenjare niet van de WOZ-belasting te verhogen. En dat is in tijden van crisis niet goed uit te leggen aan de burger.
faber
De OZB is een vreselijke belasting omdat deze veel te zichtbaar is en de hoogte op een voor belastingplichtigen onbegrijpelijke wijze wordt vastgesteld. Het is ook een belasting die in het geheel van belastingen een kabouterbelasting is en onevenredig veel aandacht krijgt. Ik betaal ongeveer 300 euro OZB per jaar (WOZ-waarde 230.000 eigen woning). Het eigen risico voor zorgkosten alleen al is hoger. Over de WOZ waardes en de gemeenten. Gemeenten hebben geen enkel belang bij het te hoog vaststellen van de WOZ waardes omdat ze inderdaad uitgaan van de gewenste opbrengst; gegeven de WOZ waardes worden dan de tarieven vastgesteld. Gemeenten hebben eerder belang bij lage WOZ waardes omdat er namelijk op basis van die WOZ waardes een korting op de algemene uitkering uit het gemeentefonds wordt toegepast. En die gemeentefondsuitkering is voor de meeste gemeenten van veel en veel groter belang dan de opbrengst van de OZB. Die opbrengst kunnen gemeenten niet missen, maar op het totaal is het zeker niet de belangrijkste.
Advertentie