No-cure-no-pay-bezwaarschriften groeien als kool
Meer dan de helft van de bezwaarschriften tegen de Woz-waarde van woningen werd in 2022 ingediend door een no cure no pay-bedrijf.
De trend is overal merkbaar: gemeenten ontvangen fors meer bezwaarschriften tegen de waardebepaling van hun woning. Veel ervan worden ingediend door no cure, no pay-bedrijven.
Duizenden bezwaren
Het Noordelijk Belastingkantoor, dat in Groningen voor een aantal gemeenten de belastingen int, meldt dat er alleen al in de stad Groningen dit jaar 2,5 keer vaker bezwaar is aangetekend tegen de Woz-beschikking. Was dat in 2022 zo’n 3.000 keer het geval, dit jaar heeft de teller de stand bereikt van ruim 8.000 bezwaarschriften. Soortgelijke geluiden klinken ook uit andere delen van het land. Zo kan de gemeente Zoetermeer aan de bak met de afhandeling van circa 10.000 bezwaarschriften.
Landelijke campagnes
Een van de redenen dat er vaker bezwaar wordt aangetekend tegen de Woz-beschikking is dat het in veel gemeenten laagdrempeliger is geworden voor belanghebbenden om bezwaar te maken, bijvoorbeeld door daarvoor de QR-code te gebruiken die bij de aanslag is verstuurd. Maar ook de hoeveelheid landelijke campagnes van de no cure-no pay bedrijven missen hun effect niet. Uit het zojuist verschenen jaarverslag van de Waarderingskamer over 2022 blijkt dat het aantal bezwaar- en beroepsprocedures, waarbij no cure no pay-bedrijven belanghebbenden ondersteunen, is toegenomen ten opzichte van 2021: meer dan 50 procent van de bezwaarschriften tegen de Woz-waarde van woningen werd ingediend door een no cure no pay-bedrijf. Hoewel de cijfers over dit jaar nog niet bekend zijn, lijkt een verdere doorzetting van een al lang aan de gang zijnde trend meer dan waarschijnlijk.
Centrale website
De Waarderingskamer zet in het jaarverslag een aantal ‘bouwstenen’ op een rij om het vertrouwen in de Woz-waarde te verhogen en de behoefte te verminderen aan formele – al dan niet op basis van no cure no pay – bezwaren. Die komen neer op een betere uitleg van de herwaardering in een verantwoordingsdocument, een begrijpelijke, directe toelichting op de Woz-waarde en het stimuleren van informeel contact tussen belanghebbenden en de gemeente of het belastingkantoor. Geïnspireerd door een internationale benchmark, uitgevoerd door het Erasmus Studiecentrum van Lokale overheden (ESBL), zijn daar nog twee concrete suggesties bij gekomen om het Nederlandse systeem te verbeteren: een centrale website voor belastingplichtigen en alternatieve geschilbeslechting.
Onafhankelijke mediator
De centrale overheidssite zou het de ontvanger van een Woz-waarde gemakkelijker moeten maken om alle informatie over de vastgestelde waarde en de mogelijkheden om het gesprek aan te gaan over de juistheid van die waarde te vinden. ‘Nu blijkt dat belanghebbenden gemakkelijker hun weg vinden naar sites van bedrijven, met name ook de bedrijven die aanbieden om op basis van no cure no pay een formele bezwaarprocedure te starten’, aldus de Waarderingskamer in advies aan de staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst om deze variant nader te onderzoeken. De suggestie voor alternatieve geschilbeslechting is gebaseerd op de ervaring in andere landen om geschilbeslechting niet alleen te zoeken in formele, juridische procedures, maar juist ook het oordeel over geschillen meer voor te leggen bij personen of organen die gericht zijn op waarde-deskundigheid of communicatie. Dat komt onder andere neer op een herbezinning op de rol van de rechter bij waardegeschillen en het introduceren van een keuzemogelijkheid van geschilbeslechting door een onafhankelijke mediator.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.