Advertentie
financiën / Nieuws

SPUK’s-beleid kabinet kost provincies paar honderd miljoen

‘Dit is geen efficiencykorting, maar een ordinaire bezuiniging over de rug van provincies’, aldus provinciekoepel IPO.

25 maart 2025
Wel efficiencykorting, maar niet minder administratieve lasten.

Het kabinet kort de niet alleen de gemeenten fors. De komende jaren zien ook provincies minder rijksgeld hun kant uitvloeien – zo’n 200 miljoen euro.

Ervaren onderzoeker woningmarkt en leefomgeving

Companen
Ervaren onderzoeker woningmarkt en leefomgeving

Medewerker ICT Werkplekbeheer

Gemeente Tilburg
Medewerker ICT Werkplekbeheer

Specifieke uitkeringen

Omgerekend is dat naar inschatting van de verzamelde provincies de korting die het gevolg is van het beleidsvoornemen in het Hoofdlijnenakkoord om specifieke uitkeringen – de zogeheten SPUK’s – op te laten gaan in de decentralisatie uitkering van het provinciefonds. Onderdeel van die andere manier van bekostigen is een generieke korting van 10 procent op de specifieke uitkeringen.

Administratieve lasten

Nu is het zo dat provincies zelf hadden aangedrongen op het terugdringen van het aantal specifieke uitkeringen. Die SPUK’s gaan namelijk gepaard met nogal wat bureaucratie: er moet uitgebreid verantwoording over worden afgelegd aan het rijk – de geldverstrekker. In vijf jaar tijd nam het aantal SPUK’s toe van 16 naar liefst 154. Het kabinet was ontvankelijk voor die klacht en is voornemens de specifieke uitkeringen grotendeels over te hevelen naar het provinciefonds.

Financiële klap

Maar provincies vinden dat ze nu in wezen van de regen in de drup belanden. ‘In plaats van administratieve verlichting, kwam er een 10 procent bezuiniging op alle SPUK’s en blijft het merendeel van de SPUK’s gewoon in stand. Dit betekent dat provincies van 2026 tot en met 2029 dezelfde taken moeten uitvoeren met in totaal ca 200 miljoen euro minder, zonder te kunnen besparen op de administratieve lasten’, zo verzuchten ze. ‘Dit is geen efficiencykorting, maar een ordinaire bezuiniging over de rug van provincies en daarmee met grote effecten voor inwoners,’ stelt Jo-Annes de Bat, bestuurder van het Interprovinciaal Overleg (IPO) en gedeputeerde in Zeeland. ‘De administratieve lastenverlichting is minimaal, terwijl de financiële klap enorm is.’

Grote gevolgen

De bezuinigingen gaan volgens de provincies ten koste van maatschappelijke opgaven waarvoor ze samen met het rijk aan de lat staan. Zo gaat een belangrijk deel van de bezuiniging, 110 miljoen euro vanaf 2026, ten koste van het gezamenlijke programma van rijk en provincies voor natuurherstel. ‘Dit budget moet worden ingezet voor maatregelen om natuurgebieden te versterken en de stikstofproblematiek aan te pakken. Door deze korting kunnen niet alle noodzakelijke natuurmaatregelen volgens planning worden uitgevoerd, wat ook het risico op juridische procedures vergroot’, aldus de provinciekoepel. In die zin zou de bezuiniging haaks staan op de opdracht van de ministeriële commissie voor economie en natuurherstel, waarmee de provincies juist in gesprek zijn. De oproep aan het kabinet is om niet vooruitlopend op die gesprekken de bezuiniging door te voeren. ‘Als het kabinet wil dat provincies hun taken blijven uitvoeren, dan moeten daar realistische middelen tegenover staan,’ zegt gedeputeerde De Bat.

Nieuwe SPUK’s

De provincies wijzen er bovendien op dat er nauwelijks vooruitgang wordt geboekt met de overgang van SPUK’s naar het provinciefonds. Integendeel. Er komen nieuwe SPUK’s bij, wat de regeldruk vergroot in plaats van vermindert.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bert de Rooij
Waar blijft toch die bestuurlijke vernieuwing ? Steeds meer worden we confronteerd met allerlei bezuinigingen en nu blijkt weer eens dat het het Rijk nauwelijks weet wat gemeentes voor taken hebben ......
Als we dit doortrekken, kunnen we beter eens kijken om zowel provincies op te heffen , taken over te hevelen naar gemeenten, die qua grootte in staat zijn om hun taken naar behoren uit te voeren en zo bestuursvernieuwing doorvoeren !
Hielco Wiersma
Dit is geen geval op zichzelf. Deze problematiek komt steeds vaker voor bij de contacten tussen het Rijk en de Medeoverheden. De constatering kan zijn dat het in Overheidsland regelmatig ontbreekt aan fatsoenlijk en eerlijk overleg bij de onderlinge overdracht en/of beëindiging van taken en de daarbij behorende geldstromen. Het alsmaar uitblijven van goede afspraken over taken en knaken brengt het gevaar en risico met zich mee dat Medeoverheden uiteindelijk gedwongen zijn om medebewindstaken in de (nabije) toekomst niet meer uit te voeren en aan het Rijk terug te geven.
Advertentie