Advertentie
financiën / Nieuws

VVD- coryfee Nijpels voor kilometerheffing

Zijn partij, de VVD, mag zich dan tegen de kilometerheffing verzetten, oud-VVD voorman Ed Nijpels staat vierkant achter het plan van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat, zo stelt hij in zijn column op deze website.

04 december 2009

Geen uitstel
Nijpels, directeur van Ingenieurs.nl, geeft toe dat er nog twijfels zijn over de kilometerheffing , met name over de vraag of invoering ervan inderdaad tot minder files zal leiden zonder dat dit hogere kosten met zich meebrengt of de privacy teveel aantast. Maar volgens de VVD-er zou dit niet tot ellenlange debatten en uitstel van de invoering mogen leiden. ‘Intussen is praktisch iedereen wel overtuigd van de noodzaak om anders te gaan betalen voor mobiliteit. Maar we permitteren het onszelf om te blijven discussiëren over de uitwerking: het draagvlak, de kosten, de kastjes, de privacy, de spitsheffing. Het leidt tot ellenlange debatten, waarin het principe zelf langzaam maar zeker uit beeld raakt. Als we het eens zijn over dat principe, waarom kunnen we het dan niet eens worden over de uitvoering?,’ zo stelt Nijpels in zijn column.

 

Kinderziektes
Er zullen zich ongetwijfeld kinderziektes voordoen, meent Nijpels. ‘Wie voorop loopt vangt wind.’ Toch gelooft de directeur van Ingenieurs.nl dat het systeem succesvol zal zijn. ‘Als het de beloften waarmaakt, en daar geloof ik zeker in, zullen de kinderziektes in het niet verzinken, vergeleken bij de grote  maatschappelijke opbrengsten: een beter verlopende mobiliteit (eindelijk!) en een impuls voor Nederland als land van durf, kennis en technologie.’

Lees hier de column van Ed Nijpels Het kastje van Camiel

 

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

fred / meewerkend voorman
Hier uit blijkt helaas dat de VVD , totaal geen rekening houd met de burger en de kleinere ondernemer.
Deze VVD-er gaat dus akkoord met de stelling dat IEDEREEN SCHULDIG IS TENZIJ ZELF BEWEZEN. immers men moet zelf aantonen ( volgens het wetsvoorstel ) dat het kastje NIET BEWUST defect is geraakt.
Naar mijn mening staat er iets in de wet , dat een ieder onschuldig is tot het tegendeel bewezen is.
Dat deze heffing goed zou zijn tegen de files is een groot BROODJE AAP VERHAAL , immers niet elke werkende nederlander staat voor de lol in de file , en de meeste mensen kunnen hun werkrijden niet verzetten.
Dichter bij het werk gaan wonen , is voor de meeste ook niet haalbaar.
Als onze minister Eurlings het daarom te doen is , waarom woont hij dan zelf in Limburg ??
En waarom is voor minister Eurlings de trein taboe ?
Als het ook daadwerkelijk goed voor het mileu zou zijn , waarom worden mileu vriendelijke auto,s dan niet gestimuleerd ?
Kinderziekte,s in de techniek zegt dhr Nijpels zijn te verwachten , maar is het niet zo dat elk project van deze overheid in een fiasco uitloopt dat vele malen duurder uitvalt dan begroot ? Denk aan de HSL,DE NOORD-ZUIDLIJN, BETUWEROUTE, DE TUNNEL OP DE A73 , KONINGSTUNNEL IN DEN HAAG , C2000 SYSTEEM WELKE NOODZAKELIJK IS VOOR HULPDIENSTEN , OV CHIPKAART , en ga zo maar door.
Daarbij komt nog eens dat er nog geen duidelijkheid is wat de DAADWERKELIJKE KOSTEN ZIJN. ook met spitstarief , wat nog niet eens bekend is .

Verder de hele zaak privacy, op dit moment kan niemand de privacy waarborgen . Dus wie garandeert ons dat dit gewaarborgd is ?


alles bij elkaar genomen kan ik maar een ding concluderen : EEN SLECHT PLAN WAT NIET TERDEGE ONDERZOCHT EN ONDERBOUWD IS WAT ONNODIG VEEL GELD GAAT KOSTEN . DAARBIJ NIET REKENING HOUDENDE MET EEN HELE GROTE GROEP BURGERDS.

Tot slot nog een laatse vraag : waar staan de letters V V D ook al weer voor

Kees Cornelder / strateeg
Schuif nieuwe technologieën, vooral onder het mom 'vooruitgang', de samenleving in, en de factor-compliceren neemt geheid toe.
Dat hierbij het Big Brothercomplex ook nog eens wordt versterkt, uitgebreid - alle fraai geformuleerde wettelijke privacyregels ten spijt - is 'slechts' van bijkomende aard.
Toch?
Brrrr....
G. de Boer / bedrijfskundige
Dure auto's worden tienduizenden euro's goedkoper maar slurpen nog steeds evenveel. Daarvoor zijn echte liberalen graag bereid om zich met een GPS kastje te verplaatsen.
Veel slimmer zou zijn om straks na Kopenhagen in Europees verband de brandstofprijzen stapsgewijs te verhogen om daarmee de CO2 reductie te koppelen aan het gebruik.
Alexander op de Weegh / Projectmanager
@fred: Ik wil je toch graag even corrigeren, aangezien je het artikel niet helemaal goed gelezen lijkt te hebben. In het artikel wordt gesteld dat Ed Nijpels voor invoering van de plannen van Eurlings is. Dit in tegenstelling tot zijn partij. Met andere woorden: de VVD is TEGEN de plannen van Eurlings. Zie ook de website vand de VVD: http://www.vvd.nl/standpunt/558/kilometerheffing.

Volgens mij zit je dus op 1 lijn met de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. Net als ik en bijna 60.000 anderen die de petitie op http://www.kilometerheffingnoway.nl/ inmiddels hebben getekend.
Wiet ten Doeschate / directeur ixad-communicatie en vormgeving. Maastricht
Geweldige move van de VVD. Want daar weten ze heel goed hoe je twijfel moet zaaien binnen de gelederen van de tegenstander. We laten Nijpels zeggen dat het een goed plan is. Dan moet toch zelfs Camiel Eurlings gaan twijfelen aan de onderbouwing van zijn plan.
W. Sanner
Column van Nijpels lezen?
Lees liever "weblogs nrc opklaringen" over dit onderwerp. "Wie het beter weet mag het zeggen" en "Heffing kilometerbelasting kan eenvoudiger".
Advertentie