Bakken coronacompensatie richting Amsterdam
Amsterdam heeft van het rijk tot nu toe meer aan coronacompensatie gekregen dan Rotterdam, Den Haag en Utrecht samen. Uit een door Binnenlandse Zaken gepubliceerd overzicht van de eerste en tweede verstrekte coronapakketten blijkt dat ruim 149 miljoen euro richting hoofdstad is gegaan
Amsterdam heeft van het rijk tot nu toe meer aan coronacompensatie gekregen dan Rotterdam, Den Haag en Utrecht samen.
Uit een door Binnenlandse Zaken gepubliceerd overzicht van de eerste en tweede verstrekte coronapakketten blijkt dat ruim 149 miljoen euro richting hoofdstad is gegaan. Rotterdam kreeg 61 miljoen euro. De twee andere G4 steden, Den Haag en Utrecht, ontvingen respectievelijk 46 en 26 miljoen euro.
Parkeerbelasting
De vergoedingen zijn onder andere voor misgelopen inkomsten uit parkeer- en toeristenbelasting, inkomstenderving precariobelasting en markt- en evenementenleges en het in stand houden van lokale culturele voorzieningen en het kwijtschelden van huur van buurt- en dorpshuizen.
Inzicht gewenst
Gemeenten hadden aangegeven dat zij graag inzicht zouden willen krijgen in de compensatie die elke gemeente ontvangt voor het eerste en tweede coronapakket. Hoewel alle bijdragen of in de aanvullende brief juni 2020 of in de septembercirculaire 2020 waren gepubliceerd, was er nog geen totaaloverzicht voor de coronapakketten.
Het kleinste bedrag ging naar de kleinste gemeente op het vasteland: Rozendaal. De Gelderse gemeente kreeg 57.581 euro aan compensatie overgemaakt.
Reacties: 11
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Voor wie er nog aan twijfelde: Parkeerbelasting heeft dus niets te maken met met reguleren van parkeren in de stad. Het is gewoon een exra inkomstenbron die de gemeente onmiddelijk in problemen brengt als die er niet meer is. Bij mij thuis noemen we dat een melkkoe.
Waarom vraagt de gemeente niet ook gelijk compensatie voor alle misgelopen verkeersboetes? Past ook wel in de methodiek.
Net zoals premier Mark Rutte regelt dat alle belastingdouceurtjes terecht komen bij zijn vriendjes van het grootkapitaal, de multinationals.
Amsterdam kan eenvoudig het aantal parkeerplaatsen in de stad halveren en fiets only straten invoeren.
Nu nog claimen auto’s een onevenredig aantal vierkante meters schaarse openbare ruimte. Dure vierkante meters die onttrokken zijn aan de leefomgeving. Een auto claimt 160 m2 en is daarmee een stuk minder efficiënt dan een fiets (7 m2) of inzittende van een tram (7 m2) of voetganger 2m2.
Hulpdiensten en taxi’s kunnen eenvoudig een ontheffing krijgen en anderen die gebonden zijn aan hun auto kun je eenvoudig begrenzen.
Bewoners hebben er recht op, dat in potentie mooie grachten en woonomgeving niet meer ontsiert worden door blik. En dat er voldoende ruimte komt voor voetgangers langs grachten. 1,5 meter afstand houden wordt dan ook bereikbaar.
Over de jaren heen krijg je gewoon de indruk dat Amsterdam een 'status aparte' geniet en het Rijk die stad links en rechts subsidies en doucertjes toestopt, terwijl die stad, relatief gezien, ook al een overgedimensioneerd ambtenarenapparaat heeft.
Dergelijke praktijken leiden alleen maar tot meer wrok en polarisatie, want kleinere gemeenten worden in de nieuwe plannen van MinBiza verder benadeeld qua verdeling van geld, ten gunste van de grote gemeenten c.q. steden.
Trouwens erg benieuwd welke gemeenten de meest coronacompensatie ontvangen, gemeten per inwoner.
ik weet niet wat voor auto jij rijdt, maar die van mij is nog geen 8 m2 groot.
Fiets only straten lijkt mij een heel goed plan. Moeten we alleen fietsaanhangers voor de nooddiensten ontwerpen, want die vervuilen het aanzicht van jouw mooie grachtengordel natuurlijk ook.
Het best is om de hele stad vrij te maken van auto's, want die heeft toch niemand nodig. Kunnen de parkeergarages mooi worden omgebouwd tot gezellige lofts en studio's waar een expat voor 3000 p/mnd in 40 m2 kan wonen, want wees nou eerlijk, meer ruimte is toch niet sociaal of efficiënt...
Als dan toch niemand een auto heeft of met de auto de stad in mag of kan, dan heb ik ook wel een idee voor de A10. Die hoeven we gelukkig niet af te breken, want dat zou kapitaalvernietiging zijn. Nee, beter is om die verticaal te leggen als een grote hoge muur om die stad en er vervolgens nooit meer naar om te kijken. Alles buiten de stad zijn toch provincialen en boeren. Kunnen de amsterdammers mooi onderling trots zijn op hun kneiterlinkse autovrije utopia.
Maak je over de rest van NL maar geen zorgen, als dat überhaupt al het geval was, want wij vinden met gemak een nieuwe hoofdstad, die wél weet wat er in het land speelt.
Ik weet niet wat voor auto jij rijdt, maar onze auto is al jaren de deur uit.
Duizenden euro’s per jaar voor een stukje vrijheid (inc. afschrijven enz) om de auto voor de deur te hebben staan. Dat was het ons niet meer waard. Wanneer je even weg bent, vele straten verderop uiteindelijk een plekje vinden, is overbodig. Gelukkig genoeg alternatieven.
Onbelemmerd autorijden is ouderwets en niet gezond met 50% van de volwassenen die aan overgewicht lijdt.
Bewoners willen ook meer ruimte en groen in de buurt blijkt uit elk onderzoek, niet gefinancierd door de autobranche. Gelukkig is dat ook eenvoudig bereikbaar dankzij met 50 procent minder verkeer en kleinere vrachtwagens met bloktijden.
ik heb het gevoel dat er een hoop destructief onrecht klinkt hier door alle reacties heen. Misschien beter je energie steken in het werk wat je nog hebt in deze barre Coronatijden?
Wat een gezwets: auto's weren......... Van welke partij is de wethouder "verkeer" ook al weer??