Bij-effect tolheffing op wegen
NWO-onderzoeker Ioannis Tikoudis onderzocht in het kader van zijn promotie aan de Vrij Universiteit Amsterdam verschillende interacties tussen stedelijke tolsystemen en bijvoorbeeld de belastingen op inkomen uit arbeid en onroerendgoedbelastingen. Wie op een afgelegen plek woont zonder veel openbaar vervoer, is op de auto aangewezen voor het woon-werkverkeer. Stel dat je verplichte vaste werktijden hebt en bovendien tol moet betalen, dan fungeert die tol als extra belasting op je inkomen.
Tolheffing kan een oplossing zijn voor het terugdringen van maatschappelijk onwenselijke effecten van verkeer, zoals CO2-uitstoot en files. Tolheffing staat echter niet op zichzelf en heeft effecten op bijvoorbeeld de regionale arbeidsmarkt.
NWO-onderzoeker Ioannis Tikoudis onderzocht in het kader van zijn promotie aan de Vrij Universiteit Amsterdam verschillende interacties tussen stedelijke tolsystemen en bijvoorbeeld de belastingen op inkomen uit arbeid en onroerendgoedbelastingen. Wie op een afgelegen plek woont zonder veel openbaar vervoer, is op de auto aangewezen voor het woon-werkverkeer. Stel dat je verplichte vaste werktijden hebt en bovendien tol moet betalen, dan fungeert die tol als extra belasting op je inkomen.
Tolheffing kan op die manier leiden tot een minder hoog arbeidsaanbod en zelfs een verminderd bruto binnenlands product. ‘Voor het beleid betekent dit dat de tol omlaag moet, zodat de voordelen tegen de nadelen blijven opwegen’, aldus Tikoudis. Zijn onderzoek concentreerde zich ook op de interactie tussen woningmarktbeleid en tolheffing. Onroerendzaakbelasting heeft volgens hem een directe invloed op de optimale tolheffing.
Tikoudis: 'Stedenbouw heeft uiteraard wel invloed op autoafhankelijkheid en dus op het milieu, maar voor prijsbeleid blijft gelden: optimaliseren vanuit louter milieuoogpunt is alleen optimaal als er geen andere, verstorende, belastingen zijn. En anders: fiscale interacties meenemen in het ontwerp.' Het onderzoek maakt deel uit van het programma 'Innovative Pricing for Sustainable Mobility', een onderdeel van het NWOprogramma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad.
Reacties: 12
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Elke EU-Lidstaat heeft het recht om haar eigen belastingsysteem te bepalen doch deze mag niet conflicteren met het Verdrag Werking Europese Unie. ( Duitsland is een EU-Lidstaat)
Binnen de Europese Unie moet iedereen zich vrij kunnen bewegen conform afspraak tussen alle EU-lidstaatlanden. De voorgestelde Duitse plannen lijken een belemmering te vormen voor het EU-recht van vrij verkeer. Ook lijkt het plan discriminerend van aard te zijn omdat alleen inwoners uit Duitsland worden gecompenseerd via een evenredige wegenbelasting-verlaging.
Het lijkt daarom in de rede te liggen dat deze zaak zal worden voordragen bij het Europese Hof van Justitie zodra de Duitse wettekst van het litigieuze omstreden Duitse tolplan in het Staatsblad is verschenen.
Steeds weer wordt het onzinnige idee van tolheffing van stal gehaald. Wanneer stopt men daar nu eens mee. Altijd wordt er geschermd met het milieu en te pas en onpas gebruikt. De kern van de zaak is, dat men de kop in het zand steekt voor de overbevolking in het kleine stukje Nederland. Met te veel mensen leggen we druk op het milieu, de wegen, de natuur en ga zo maar door. Dat hef je niet op met het heffen van tol.