Rijk kan miljoenen besparen met ophogen beltarieven
Het in rekening brengen van één euro per telefonisch contact met de overheid bespaart volgens Financiën potentieel miljoenen.
Het rijk kan 31 miljoen euro besparen op haar belkosten, zo hebben ambtenaren berekend. In de ombuigingslijst die is opgesteld in aanloop naar de verkiezingen speelt het ministerie van Financiën met het idee om een extra toeslag van één euro in rekening te brengen bij ieder telefoongesprek met de overheid. Ook wordt geopperd de belastingtelefoon en het nummer van Rijkswaterstaat niet langer gratis te houden.
Ombuigingslijst
De ombuigingslijst is een overzicht van technisch mogelijke maatregelen en het kabinet doet nog geen uitspraak over de wenselijkheid van een dergelijke maatregel. Wel dient het stuk als inspiratie voor het opstellen van verkiezingsprogramma’s en toont het de beleidsopties aan de uitgavenkant van de begroting. Er staan grote ingrijpende besluiten in, zoals het opzeggen van internationale overeenkomsten en het stopzetten van ontwikkelingshulp. Maar ook kleine zaken als het online- in plaats van op locatie organiseren van bepaalde overleggen.
31 miljoen
Ambtenaren van Financiën hebben dit jaar de telefonische overheidsdienstverlening onder de loep genomen en zien mogelijkheden om daar besparingen door te voeren. Met twee maatregelen kan er in totaal 31 miljoen euro worden aan kostenbeperking plaatsvinden, zo blijkt uit hun berekeningen. Die twee maatregelen betreffen het invoeren van een lokaal tarief voor de Belastingtelefoon en Rijkswaterstaat, en het invoeren van een eigen bijdrage van één euro per gesprek voor mensen die gebruik maken van telefonische overheidsdienstverlening.
Lokaal tarief
Bij vrijwel alle rijksdiensten is het gebruikelijk dat de beller het lokaal tarief betaalt. Alleen bij het alarmnummer, de Belastingtelefoon en Rijkswaterstaat draait de overheid zelf op voor de kosten. Hierop kan bespaard worden door bellers zelf te laten betalen, en het rijk denkt daarmee op jaarbasis 8 miljoen euro in de kas te houden. Allereerst doordat bellers dan de telefoonkosten betalen, maar een bijkomend voordeel is dat dit mogelijk het aantal onnodige gesprekken doet afnemen.
Eigen bijdrage
Een nog ingrijpendere vorm van ontmoedigingsbeleid dat Financiën oppert is de invoering van een eigen bijdrage van 1 euro per gesprek, bovenop het lokaal tarief. Naast de inkomsten die een eigen bijdrage oplevert is de verwachting dat ook hierdoor minder telefoongesprekken zullen plaatsvinden, wat leidt tot een besparing op de overheidsdienstverlening. Naar verwachting levert dit een besparing op van 23 miljoen euro. Financiën noemt in haar toelichting geen nadelen van het ontmoedigingsbeleid, en stelt dat er inmiddels veel andere (digitale) contactmogelijkheden zijn.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
We hebben net een paar jaar geleden achter de rug dat bedrijven extreme vaak verborgen telefoontarieven hadden en nu gaat je overheid die route op. Lekker dan.
Wat ik mis in deze ambtelijke schraaplijst is onze belachelijk hoge bijdrage aan de EU waar we nog steeds op nummer 1 staan als hoogste netto betaler en dat meneer Viktor Orbán dat dan weer over de balk mag gooien.
Bij het Rijk moeten ze eens leren om eerst 'in eigen vlees' te snijden.
€ 31 miljoen is speldengeld op de hele begroting. Dat 'alle kleine beetjes helpen' gaat in dit geval niet op: de overheid raakt zo nog verder verwijderd van de burger want het wantrouwen in diezelfde overheid zal alleen maar verder toenemen. Of zou dat nu juist de bedoeling zijn?
Wat een zieke geesten daar bij Financiën. Nederland is al kapot maar kennelijk kan het nog erger.