Burgers stellen zelf woz-waarde vast
Met deze zogeheten interactieve woz waardebepaling wil Tilburg woningeigenaren de gelegenheid geven om zelf de woz-waarde te gaan bepalen.
Woningeigenaren kunnen in de toekomst zelf de waarde van hun woning berekenen. Een experiment in Tilburg is de opmaat tot deze doorbraak.
Interactieve waardebepaling
Met deze zogeheten interactieve waardebepaling wil Tilburg – Rotterdam, Schijndel, Alphen aan den Rijn en Amersfoort liften later mee – objecteigenaren straks de gelegenheid mede de woz-waarde te bepalen. In Tilburg hebben zo’n 900 woningeigenaren begin dit jaar meegedaan met een eerste proef.
Ligging
De deelnemers krijgen, na te zijn ingelogd, informatie over hun woning. Diverse parameters kunnen ze vervolgens wijzigen, zoals de woninginhoud, de ligging en de referentieobjecten. Uit een speciale peilpuntenbak kunnen ze bijvoorbeeld andere referentiewoningen (maximaal drie) selecteren waarmee ze hun woning vergeleken willen hebben. Een toelichtende onderbouwing is dan wel vereist. De aangepaste indicatieve waardes worden vervolgens door de gemeente Tilburg op juistheid gecontroleerd. Indien akkoord, worden de gevolgen van deze mutaties voor de waarde en de ozb aan de woningeigenaar gemeld.
Dwingend
Deze interactie past volgens verantwoordelijk wethouder Erik de Ridder (CDA) van Tilburg bij het streven daadwerkelijk een Andere Overheid te worden. ‘In het kader daarvan willen we burgers niet alleen maar dingen dwingend opleggen, maar ze zoveel mogelijk betrekken. Met dit experiment kunnen ze in elk geval meer zelf aan de knoppen zitten’, zegt hij.
Bezwaarschiften
De interactieve manier van waarderen moet leiden tot meer transparantie en acceptatie. ‘Naarmate burgers meer betrokken zijn, zal ook de erkenning groter zijn’, veronderstelt hij. Inzichtelijker wordt immers niet alleen hoe de woz-waarde is opgebouwd, maar eigenaren krijgen tegelijkertijd de mogelijkheid in die door de gemeente voorgestelde woz-waarde veranderingen aan te brengen.
Geldbesparing
Op die manier denkt De Ridder het aantal bezwaarschriften terug te kunnen brengen. De verwachting is dat de inzet op bezwaar en beroep voor een (groot) deel gaat verschuiven naar de voorfase van het aangeven van bedenkingen – de interactieve wijzigingen. ‘Dat bespaart de gemeente op termijn geld’, zegt de Tilburgse wethouder financiën. Het meerwerk aan mensuren aan de voorkant is minder kostbaar dan de (juridische) afhandeling achteraf. De Ridder: ‘Of een bezwaar nu gegrond of ongegrond wordt verklaard, het kost de gemeente altijd geld.’
Wijzigingen
Op de pilot is volgens hem door 90 procent van de deelnemers positief gereageerd. Van de 900 mensen die in Tilburg meededen, waren er 600 akkoord met de getoonde taxatiewaarde en de daarbij horende ozb-opgave. Ongeveer 300 respondenten gingen aan de slag met de gegevens van de beschikking en brachten daarin wijzigingen aan. Die worden zo snel mogelijk verwerkt om ze nog op te nemen in de definitieve beschikking die de gemeente in februari verstuurt.
Nieuwe manieren
De Ridder hoopt dat Tilburg zo snel mogelijk kan overgaan op de nieuwe manier van taxeren. Hoe snel dat zal zijn, hangt mede af van de bevindingen die de gemeente nu aan het analyseren is. Bijkomend voordeel zal volgens De Ridder in elk geval zijn dat het databestand van de gemeente actueler wordt: ‘Burgers houden het up to date door aan te geven wat er aan hun woning is veranderd. Met het oog op de toename van het vergunningsvrij bouwen, is dat wel zo handig.’
Reacties: 20
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De gezondheidsschade door de houtkachel rook van de buren.
Het aantal open haarden en houtkachels in nabij gelegen woningen bepaalt hoeveel giftige rook er om en in de woning hangt.
Dat gif zorgt voor verlies aan gezonde levensjaren, een bekend begrip in de luchtkwaliteitswereld. Elk verloren jaar kost 80.000 EUR.
Zo maken een paar houtkachelstokers de meeste woningen in hun buurt waardeloos.
De uitspraak van wethouder De Ridder maakt klip en klaar duidelijk dat transparatie en duidelijkheid te wensen overlaat. Is ook niet verwonderlijk. De taxateur, in opdracht van de gemeente, zal de waarde zo hoog mogelijk bepalen. ( dit onder het voorwensel dat hij dit onder ede doet..........)
Ik kocht een woning voor 3 ton en wat was de woz waarde ? 3 ton. Bovendien liep hij een keer rond en in het huis en was weer weg. Das makkelijk geld verdienen.
Dat is onterecht, want het subjectieve zit er dan in welke maatstaven je er uit pikt. Taxeren is niet ideaal, maar benadert wel de waarde. Veel beter zou uiteraard zijn deze belasting helemaal af te schaffen en te vervangen door een minimale erhoging van de Btw of de inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting al naar gelang je voorkeur. dan ben je ook van al die bezwaarschriften af.
Nee, geen gemeentebelasting vervangen door een (verhoging van een) rijksbelasting. Dan zijn die belastingopbrengsten weg en zie je nooit meer terug op lokaal niveau. Er moet, ook voor de burgers, een verband blijven tussen wat het gemeentebeleid kost en wat de eigen bugers daaraan bijdragen.
Behalve de WOZ waarde is ook het OZB-tarief van belang. Degenen die menen dat door een zelfbepaling van de waarde minder belasting te hoeven betalen, komen bedrogen uit. Want tarief = beoogde opbrengst / som van de WOZ-waarden.
Alleen objectieve gegevens tellen? OK, maar wat is dan de WOZ-waarde van één vierkante meter vloeroppervlak?
Dat van die houtkachels is natuurlijk zwaar overdreven. Als dat de woningen waardeloos maakt, mag je de hypotheek wel gauw aflossen. En het fiscale voordeel inleveren, natuurlijk.
Kann het nu echt niet simmer en objectiever?
Laten we nu eens ophouden met die belasting die verre van objectief en eerlijk is.
Is er geen beter argument om te pleiten voor een wijziging van de belastingbron van gemeenten door middel van door iedere gemeente afzonderlijk vast te stellen opcenten op de inkomstenbelasting?
Daarmee bespaar je veel kosten en bezwaren en die belastinggrondslag is tenminste redelijk objectief en maatschappelijk gedragem\n!