Advertentie
financiën / Nieuws

Burgers stellen zelf woz-waarde vast

Met deze zogeheten interactieve woz waardebepaling wil Tilburg woningeigenaren de gelegenheid geven om zelf de woz-waarde te gaan bepalen.

24 januari 2012

Woningeigenaren kunnen in de toekomst zelf de waarde van hun woning berekenen. Een experiment in Tilburg is de opmaat tot deze doorbraak.

Interactieve waardebepaling
Met deze zogeheten interactieve waardebepaling wil Tilburg – Rotterdam, Schijndel, Alphen aan den Rijn en Amersfoort liften later mee – objecteigenaren straks de gelegenheid mede de woz-waarde te bepalen. In Tilburg hebben zo’n 900 woningeigenaren begin dit jaar meegedaan met een eerste proef.

Ligging

De deelnemers krijgen, na te zijn ingelogd, informatie over hun woning. Diverse parameters kunnen ze vervolgens wijzigen, zoals de woninginhoud, de ligging en de referentieobjecten. Uit een speciale peilpuntenbak kunnen ze bijvoorbeeld andere referentiewoningen (maximaal drie) selecteren waarmee ze hun woning vergeleken willen hebben. Een toelichtende onderbouwing is dan wel vereist. De aangepaste indicatieve waardes worden vervolgens door de gemeente Tilburg op juistheid gecontroleerd. Indien akkoord, worden de gevolgen van deze mutaties voor de waarde en de ozb aan de woningeigenaar gemeld.

Dwingend

Deze interactie past volgens verantwoordelijk wethouder Erik de Ridder (CDA) van Tilburg bij het streven daadwerkelijk een Andere Overheid te worden. ‘In het kader daarvan willen we burgers niet alleen maar dingen dwingend opleggen, maar ze zoveel mogelijk betrekken. Met dit experiment kunnen ze in elk geval meer zelf aan de knoppen zitten’, zegt hij.

Bezwaarschiften

De interactieve manier van waarderen moet leiden tot meer transparantie en acceptatie. ‘Naarmate burgers meer betrokken zijn, zal ook de erkenning groter zijn’, veronderstelt hij. Inzichtelijker wordt immers niet alleen hoe de woz-waarde is opgebouwd, maar eigenaren krijgen tegelijkertijd de mogelijkheid in die door de gemeente voorgestelde woz-waarde veranderingen aan te brengen.

Geldbesparing

Op die manier denkt De Ridder het aantal bezwaarschriften terug te kunnen brengen. De verwachting is dat de inzet op bezwaar en beroep voor een (groot) deel gaat verschuiven naar de voorfase van het aangeven van bedenkingen – de interactieve wijzigingen. ‘Dat bespaart de gemeente op termijn geld’, zegt de Tilburgse wethouder financiën. Het meerwerk aan mensuren aan de voorkant is minder kostbaar dan de (juridische) afhandeling achteraf. De Ridder: ‘Of een bezwaar nu gegrond of ongegrond wordt verklaard, het kost de gemeente altijd geld.’

Wijzigingen

Op de pilot is volgens hem door 90 procent van de deelnemers positief gereageerd. Van de 900 mensen die in Tilburg meededen, waren er 600 akkoord met de getoonde taxatiewaarde en de daarbij horende ozb-opgave. Ongeveer 300 respondenten gingen aan de slag met de gegevens van de beschikking en brachten daarin wijzigingen aan. Die worden zo snel mogelijk verwerkt om ze nog op te nemen in de definitieve beschikking die de gemeente in februari verstuurt.

Nieuwe manieren

De Ridder hoopt dat Tilburg zo snel mogelijk kan overgaan op de nieuwe manier van taxeren. Hoe snel dat zal zijn, hangt mede af van de bevindingen die de gemeente nu aan het analyseren is. Bijkomend voordeel zal volgens De Ridder in elk geval zijn dat het databestand van de gemeente actueler wordt: ‘Burgers houden het up to date door aan te geven wat er aan hun woning is veranderd. Met het oog op de toename van het vergunningsvrij bouwen, is dat wel zo handig.’

Reacties: 20

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan / adviseur
@Jan. Jan heeft kennelijk niet in de gaten dat de successierechten ook worden gebaseerd op de WOZ-waarde. Dus voor die oude troep in een slechte wijk moet dan meer succesierecht worden opgebracht dan voor die yuppenwoning aan de grachtengordel? Begrijp nu waarom ik zo'n probleem heb om het pand van mijn ouders dat gerelateerd aan een recente taxatie van een makelaar voor de WOZ ca. 2 ton te hoog is gewaardeerd. Heb het nu maar uit handen gegeven aan WOZ-specialisten. Krijg het bij die lui van mijn gemeente bij die ambtenaren daar ook niet tussen hun dakpannen. Ik kijk trouwens niet neer op ambtenaren, want ik ben het zelf ook. Maar ik begrijp soms wel waarom mensen een hekel krijgen aan ons hebben wanneer ze door regeltjes finaal de hoek ingedreven worden.
Jan
Houd toch eens op met die subjectieve manier van WOZ-waarde bepalen door taxaties. Regel wettelijk dat alleen de oppervlakte de grondslag is. De begaanbare oppervlakte van een huis (alles boven de 1,50 stahoogte bijv.) en de oppervlakte van de kavel zijn objectieve gegevens. Wat een kostenbesparing zou dat opleveren. Geen dure taxateurs meer nodig en veel minder bezwaarschriften zou het gevolg zijn. Welke partij pakt dit nu eens op?
Henk Daalder / Windenergie mediator
Ere mist een belangrijke parameter in deze aanpak.

De gezondheidsschade door de houtkachel rook van de buren.

Het aantal open haarden en houtkachels in nabij gelegen woningen bepaalt hoeveel giftige rook er om en in de woning hangt.

Dat gif zorgt voor verlies aan gezonde levensjaren, een bekend begrip in de luchtkwaliteitswereld. Elk verloren jaar kost 80.000 EUR.

Zo maken een paar houtkachelstokers de meeste woningen in hun buurt waardeloos.
nelhoogmoed / politiek geinteresseerd
vreselijk eens met jan! alleen objectieve gegevens tellen.
Tom ten Hoedt
Kopje boven dit artikel dekt de lading niet. Burgers mogen de waarde van hun woning berekenen. Dat is echt iets anders dan de waarde vaststellen. Actueler databestand voor de gemeente? Zelf bijhouden wat er veranderd is aan de woning? Heeft deze wethouder wel eens van de term "calculerende burger" gehoord?
Habets / burger
Slim bekeken. De burger zelf de woz waarde laten bepalen. Je draagt op die manier bij aan je eigen veroordeling tot belastingbetalen. scheelt bezwaarschriften. Moet m.i. nooit kunnen.

De uitspraak van wethouder De Ridder maakt klip en klaar duidelijk dat transparatie en duidelijkheid te wensen overlaat. Is ook niet verwonderlijk. De taxateur, in opdracht van de gemeente, zal de waarde zo hoog mogelijk bepalen. ( dit onder het voorwensel dat hij dit onder ede doet..........)

Ik kocht een woning voor 3 ton en wat was de woz waarde ? 3 ton. Bovendien liep hij een keer rond en in het huis en was weer weg. Das makkelijk geld verdienen.
middelveld / bewoner van drenthe
@hoogmoed

Dat is onterecht, want het subjectieve zit er dan in welke maatstaven je er uit pikt. Taxeren is niet ideaal, maar benadert wel de waarde. Veel beter zou uiteraard zijn deze belasting helemaal af te schaffen en te vervangen door een minimale erhoging van de Btw of de inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting al naar gelang je voorkeur. dan ben je ook van al die bezwaarschriften af.
Dirk / student
@Jan en Hoogmoed: Dat lijkt mij een verre van ideaal systeem. Een gemiddelde woning in Oost-Groningen kost veel minder dan een kleine woning in het centrum van Amsterdam. Lijkt mij logisch dat je voor dat laatste meer betaalt. De prijs van een woning wordt maar voor een deel bepaald door de woning zelf.
Gerard Wiegerinck / adviseur wonen
@Albert

Nee, geen gemeentebelasting vervangen door een (verhoging van een) rijksbelasting. Dan zijn die belastingopbrengsten weg en zie je nooit meer terug op lokaal niveau. Er moet, ook voor de burgers, een verband blijven tussen wat het gemeentebeleid kost en wat de eigen bugers daaraan bijdragen.

Behalve de WOZ waarde is ook het OZB-tarief van belang. Degenen die menen dat door een zelfbepaling van de waarde minder belasting te hoeven betalen, komen bedrogen uit. Want tarief = beoogde opbrengst / som van de WOZ-waarden.

Alleen objectieve gegevens tellen? OK, maar wat is dan de WOZ-waarde van één vierkante meter vloeroppervlak?

Dat van die houtkachels is natuurlijk zwaar overdreven. Als dat de woningen waardeloos maakt, mag je de hypotheek wel gauw aflossen. En het fiscale voordeel inleveren, natuurlijk.
Ruud Mank / Beleidsmedewerker
Pure Volksverlakkerij! Aan de hand van door de gemeente bepaalde regels, de woningeigenaar laten uitrekenen wat de uitkomst is! Zelf aangedragen vergelijkbare woningen moeten worden onderbouwd en worden ook nog eens gecontroleerd. Ook de indicatieve waardes worden nog eens door de gemeente gecontroleerd. Als de uitslag de gemeente smaakt is het accoord en anders mag je jouw huiswerk overdoen.

Kann het nu echt niet simmer en objectiever?

adri dees / gepensioneerd
Bedoelde verandering toont weer eens aan hoe krakkemikkig de waardebepaling voor woz etc. is.

Laten we nu eens ophouden met die belasting die verre van objectief en eerlijk is.

Is er geen beter argument om te pleiten voor een wijziging van de belastingbron van gemeenten door middel van door iedere gemeente afzonderlijk vast te stellen opcenten op de inkomstenbelasting?

Daarmee bespaar je veel kosten en bezwaren en die belastinggrondslag is tenminste redelijk objectief en maatschappelijk gedragem\n!
gerrie
Het is altijd al natte vingerwerk geweest en dat zal het altijd blijven. Wordt het niet eens tijd dat die gemeenten wat minder geld gaan uitgeven en sparen voor moeilijke jaren. Al het geld wordt er jaarlijks gewoon doorheen gedraaid. Echt triest. Als ondernemer had je allang op straat gestaan.
Jan
@Dirk. Daar gaat het nu juist om! Waarom moet de waarde van woningen e.d. bepalend zijn voor wat een gemeente aan OZB ontvangt? Als je de pech hebt al jaren in een buurt te wonen die ineens een yuppenbuurt wordt, moet je ineens meer gaan betalen. Beter is een objectief gegeven zoals het aantal m2. En dan bepaalt de gemeenteraad een tarief per m2 al naar gelang hoeveel de gemeente van haar burgers wil ontvangen. Eventueel (al ben ik daar uit een oogpunt van autonomie van gemeenten geen voorstander van) kan het Rijk een maximum tarief voorschrijven. Via de gemeenteraadsverkiezingen kun je als burger invloed uitoefenen. Wil je veel voorzieningen en dus een hoog tarief per m2 dan kies je partij A. Wil je weinig betalen en ook weinig voorzieningen dan kies je partij B. Een ander alternatief is inderdaad een opslag op de inkomstenbelasting, maar die belasting is individueel beïnvloedbaar door aftrekposten, dus geeft minder zekerheid voor gemeenten.
HansJ
@Ton, als je de woning op de waardepeildatum hebt gekocht klopt dit ook. De meeste taxateurs die voor de gemeente werken zijn niet beëdigd hoor dit kan sinds 2001 niet meer. Even rondlopen........gemakkelijk. Een goede ervaren taxateur heeft dan ook al genoeg gezien, zeker als hij in inzage heeft in de tekenen al da niet uit het vergunningen register. Het eigenlijke werk vindt veelal plaats op het kantoor van de taxateur maar ja dat ziet de leek niet.
Dirk / student
Je voorstel met betrekking tot de hoogte van de WOZ en het voorzieningenniveau lijkt mij zeker interessant, maar dan zou ik alsnog voor een andere uitgangswaarde dan m2 kiezen. Ik zie namelijk niet in waarom iemand die een huis heeft aan de grachtengordel van een 8 ton (niet al te groot woonoppervlak) minder zou moeten betalen dan iemand die een huis heeft van drie ton in een gribusbuurt met een groter woningoppervlak. De woningwaarde is een verkapte manier om naar draagkracht belasting te heffen (als je in een krimpgebied woont zou je theoretisch minder moeten gaan betalen, en verkoop je je huis in de yuppenbuurt, dan heb je ook winst). Perfect is het inderdaad niet, maar ik voorzie ook oneerlijkheden bij een 'objectieve' maatstaf, omdat je in mijn ogen dan juist appels met peren gaat vergelijken. Je zou oppervlakte als een onderdeel van een meer objectieve maatstaf kunnen opnemen, waarin je ook andere factoren in de buurt meeweegt, maar dan wordt het waarschijnlijk al weer snel te ingewikkeld.
Jan
@Dirk. Je snapt blijkbaar niet dat gemeenten gewoon een bepaalde pot met geld binnen willen krijgen. Is de gemiddelde WOZ-waarde hoog dan is het tarief laag en andersom. En zo gaat het ook met m2. Het gaat niet om inkomenspolitiek bedrijven. Dat mogen gemeenten niet eens. Dat is een taak voor het Rijk. Vandaar de progressieve inkomstenbelastingtarieven en de vermogenrendementsheffing. Of iemand in een grote of een kleine woning arm of rijk is, doet er voor de OZB niet toe. Er zitten overigens ook arme mensen in hoog getaxeerde woningen net als er rijke mensen in laag getaxeerde woningen wonen. Ik blijf ervoor pleiten: objectiveer de grondslag voor de OZB en ga uit van de oppervlaktegrondslag.
Jan
Aanvulling: en zonder andere subjectieve maatstaven zoals "de buurt", "de omgeving" , "het voorzieningenniveau" etc.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Ik ben voorstander van volledige afschaffing van belastinginning via WOZ/OZB. Een veel betere methode is gemeenten een bepaald aandeel toewijzen via de inkomstenbelasting. Het werkt veel efficiënter, er is geen overtollige bureaucratie, en nog belangrijker het is veel evenwichtiger. Ik heb al te veel gezien en zelf meegemaakt waar het misgaat met OZB-heffingen!
Harco / Woz
Deze test is vorige jaar ook uitgevoerd in de gemeente borne. Daar betrof het een 6000 tal objecten. Het GBT heeft deze proef uitgevoerd met (tot nu toe) zeer positief resultaat. Communiceren met de burger en hierdoor het objecten bestand verbeteren, is het uitgangspunt. Dmv gebruik te maken van een mid-office (zaken- en gegevensmagazijn) een kcc en pip blijft de burger betrokken bij het geheel en zal acceptatie van woz waarde hoger zijn.
wijffels / huiseiegenaar
ik lees dat de huiseigenaren zelf de WOZ kunnen gaan bepalen? Waar moet ik daarvoor zijn?
Advertentie