Advertentie
financiën / Nieuws

GS Gelderland trekken stekker uit Railterminal

Het is aan Provinciale Staten om een list te verzinnen en het overslagstation alsnog van de grond te krijgen.

24 januari 2024
Voorstel om te stoppen met het project Railterminal Gelderland.

De aanleg van de Railterminal Gelderland is wat het Gelders college van Gedeputeerde Staten betreft van de baan. ‘Er is geen inschrijver. En dan is stoppen de enige optie’, aldus gedeputeerde Helga Witjes.

Project Management Ondersteuning Regieteam

JS Consultancy
Project Management Ondersteuning Regieteam

Beleidsadviseur Werk en Inkomen

Ferm Werk
Beleidsadviseur Werk en Inkomen

Aanbesteding

De gedeputeerde doet het voorstel om te stoppen aan Provinciale Staten. Binnen de gemaakte afspraken kan er volgens de gedeputeerde niet verder worden gegaan met het project. Die situatie ontstond toen eind 2023 bleek dat er zich geen enkel bedrijf had gemeld om de Rail Terminal Gelderland (RTG) aan te leggen en uit te baten. Potentiële kandidaten vroegen eind vorig jaar nog wel om de eisen in de lopende aanbesteding aan te passen, omdat zij de financiering voor het aanleggen van de infrastructuur op het RTG-terrein niet sluitend kregen.   

Afspraken

In het Gelders coalitieakkoord staat met zoveel woorden dat de provincie stopt als er geen bedrijf is dat het overslagstation tussen Nijmegen en Elst wil aanleggen en uitbaten. De afspraak dat pas met de werkzaamheden zou worden gestart als een bedrijf zich tijdens de aanbesteding had gemeld. Ook komt er geen aanvullende bijdrage van de provincie, zo laat het dagelijks bestuur van Gelderland weten. Volgens de provincie is tot nu toe 15 tot 20 miljoen euro uitgegeven aan voorbereidingskosten. De totale kosten van het plan zouden oplopen 65 miljoen euro.

Planning

Het college van Gedeputeerde Staten vraagt Provinciale Staten (PS) uiterlijk 31 januari te reageren op het voorstel om te stoppen. Alleen als PS besluit tot een aanpassing van de aanbestedingseisen, zou het project eventueel nog kunnen worden vlot getrokken. ‘Mochten we toch doorgaan betekent dat ook dat er een nieuwe aanbesteding moet komen’, aldus Witjes. Dat leidt vervolgens wel tot een probleem in de projectplanning. De railterminal moet aangesloten worden op de Betuweroute. In verband met veiligheid kan dat alleen in een zogenaamde treinvrije periode. Om de RTG aan te kunnen sluiten, moet die eerst worden aangelegd. Volgens de projectplanning moeten we nu starten met werkzaamheden, zodat het terrein op tijd bouwrijp opgeleverd kan worden zodat een bedrijf de RTG zou aanleggen.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie