Onderzoek Rekenkamer naar HSL-Zuid
In de Tweede Kamer gaan steeds meer stemmen op om de Algemene Rekenkamer onderzoek te laten doen naar de aanhoudende problemen rond de hogesnelheidslijn HSL-Zuid.
Steun
SP-Kamerlid Emile Roemer, die in november al suggereerde de Rekenkamer in te schakelen, heeft de steun van in elk geval VVD en GroenLinks, maar ook de PvdA lijkt voor.
Reddingsplan
De SP wil een onderzoek naar de levensvatbaarheid van HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Volgens Ger Koopmans (CDA) 'valt het bedrijf om' als de Kamer niet akkoord gaat met Eurlings' reddingsplan en 'rijden er voorlopig geen of nooit treinen.'
Hopeloos Slecht Aanbesteed
De VVD'er Charlie Aptroot ziet niets in het reddingsplan. Hij spreekt van het afwentelen van problemen op de Staat. HSA is namelijk een samenwerkingsverband van NS en KLM. Koopmans zei dat er al diverse onderzoeken geweest zijn naar het dossier. Hij maakte gehakt van het al onder een PvdA-minister aanbestede contract. HSA staat volgens hem voor Hopeloos Slecht Aanbesteed. Hij eist dat het bedrijf een volgende keer de boeken opent.
Omvallen
De eerste HSL-Zuid-treinen zouden op 1 april 2007 gaan rijden, maar rijden nog steeds niet. Eurlings zei dat de eerste treinen tussen Amsterdam en Rotterdam eind dit jaar gaan rijden. De CDA-bewindsman verdedigde de aangepaste concessieovereenkomst met HSA. Het alternatief voor het omvallen van HSA, volgens hem een dreiging gecheckt en bevestigd door PricewaterhouseCoopers, is lagere inkomsten voor de Staat en 'veel later treinen'.
Uitstel van betaling
De NS deelt volgens hem ook flink in de verliezen, 'nul inkomsten en veel uitgaven. Daarom is het reëel 'om de kassa later te laten lopen'. HSA moet vanaf juli gaan betalen voor het gebruik van het spoor, maar krijgt maximaal vier jaar uitstel van betaling.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.