'Ondernemers vragen gemeenten om reclamebelasting'
Gemeenten die een reclamebelasting invoeren, doen dit vaak op verzoek van winkeliers, zegt de VNG. Meestal wordt daarbij afgesproken dat het geld in een ondernemersfonds wordt gestort.
Voorlichting
De Kamer van Koophandel geeft regelmatig voorlichting aan winkeliersverenigingen over de oprichting van zo’n ondernemersfonds: ‘Een fonds kan worden gefinancierd door middel van reclamebelasting, OZB niet-woningen of met behulp van de nieuwe Experimentenwet BIZ.’
Melkkoe
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) noemde woensdag de reclamebelasting een ‘nieuwe melkkoe voor gemeenten’. Het aantal gemeenten dat een reclamebelasting invoert is in een jaar tijd met zo’n 80 procent gestegen tot ongeveer 50 gemeenten, stelt de RND. Omdat veel ondernemers het door de recessie moeilijk hebben, wil de RND dat de Tweede Kamer de reclamebelasting afschaft. Het zou volgens de winkeliersorganisatie gaan om een ‘ordinaire belastingmaatregel’.
Draagvlakmeting
Niet alle ondernemersorganisaties zij zo fel tegenstander van lokale heffing van reclamebelasting. De Kamer van Koophandel geeft regelmatig voorlichting over de oprichting van ondernemersfondsen. ‘Een fonds kan worden gefinancierd door middel van reclamebelasting, OZB niet-woningen of met behulp van de nieuwe Experimentenwet BIZ,’ zegt John Sloof van KvK Nederland. Volgens Sloof is er geen principieel verschil tussen de heffingsvorm. Ook de opbrengst van de door de RND verfoeide reclamebelasting kan gebruikt worden om een gebied aantrekkelijker te maken. ‘Belangrijk is dat ondernemers zelf iets willen verbeteren. Dan kan het handig zijn als de gemeente bij alle ondernemers geld int, de manier waarop dat gebeurt maakt niet veel uit.’ Sloof adviseert gemeenten om voor invoering van een dergelijke belasting een draagvlakmeting te houden onder alle ondernemers.
Stop freeriders
Joop van Dieren van de Nederlandse Vereniging voor Gemeentebelastingen hekelt de lobby van de Raad Nederlandse Detailhandel. Hij heeft wel een verklaring voor hun opstelling: de zogenoemde ‘freeriders’, die wel profiteren maar niet betalen. ‘Het voordeel van een reclamebelasting is dat je daarmee alle winkeliers laat meebetalen voor zaken waar zij voordeel van hebben. Er zijn nogal wat winkelketens die niet meedoen met de winkeliersvereniging of lokale initiatieven en juist die winkelketens worden door Raad van Nederlandse Detailhandel vertegenwoordigd.’
Pas op met BIZ
Van Dieren waarschuwt gemeenten om niet te snel over te stappen van de reclamebelasting naar de BIZ-heffing. Die heffing, die een aantal gemeenten als proef al toepassen, vooruitlopend op de inwerkingtreding van de aangekondigde Wet Bedrijven Investeringszones, is juridisch nog niet waterdicht, meent Van Dieren. ‘In het wetsvoorstel staan de posten waaraan de heffing mag worden besteed heel globaal. Het is nog maar de vraag of de rechter daarmee akkoord gaat als een ondernemer tegen zo’n heffing bezwaar maakt.’ Nadeel van een WOZ-opslag is dat ook instellingen als scholen en ziekenhuizen daarvoor worden aangeslagen. Van Dieren adviseert gemeenten daarom om ‘gewoon’ de reclamebelasting te heffen, zeker als ondernemers daar zelf om vragen.
De kamer van koophandel dat gaat al helemaal nergens over, deze totaal overbodige organisatie windbuil gebakken (K)lucht organisatie mag direkt opgedoekt worden, enfin ,ik vind dat een winkelier zelf moet uitmaken of hij/zijn ergens aan mee betaald , daar kan geen moeten bij zijn !