Meldpunt voor klachten over betalingen door overheid
De overheid staat bekend als wanbetaler, blijkt volgens de ombudsman opnieuw uit recent onderzoek van het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB).
Ondernemers kunnen klachten over slecht betalende overheden kwijt op een meldpunt van de Nationale ombudsman. Volgens de ombudsman, Alex Brenninkmeijer, zitten (kleine) ondernemers overheids-opdrachtgevers nauwelijks achter de broek aan over achterstallige betalingen. Dat zou onder meer zijn omdat ze ,,de relatie met de opdrachtgever niet willen schaden'', meldt de ombudsman woensdag. Hij doet onderzoek naar de traag betalende overheid.
Wanbetaler
De overheid staat bekend als wanbetaler, blijkt volgens de ombudsman opnieuw uit recent onderzoek van het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB). Hij vindt dat het ,,in de huidige economische situatie'' belangrijk dat ,,betaalgedrag verbeterd wordt''.
Incassokosten
Sinds maart hebben ondernemers de wet aan hun kant bij wanbetalers. Als een factuur binnen 30 dagen niet is betaald, mogen zij de incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Maar hiervan maken volgens Brenninkmeijer dus maar weinig mensen gebruik.
Betalingsmoraal
Volgens het VCMB moeten bedrijven in Nederland gemiddeld 26 dagen op betaling van hun facturen wachten. Vorig jaar was dat nog 32 dagen, wat de hoogste gemiddelde betalingstermijn na de vervaldatum was. In het onderzoek zeggen vier van de tien ondernemers dat de overheid een slechte betaler is en dat de 'betalingsmoraal' dit jaar niet verbeterd is ten opzichte van 2012.
Geld hard nodig
D66-Tweede-Kamerlid Kees Verhoeven is blij dat de ombudsman onderzoek doet. Ondernemers hebben volgens hem niet ,,de luxe'' te kunnen wachten op een trage overheid. ,,Zij hebben hun geld in deze crisis hard nodig. Veel gemeenten, provincies en ministeries betalen facturen nog steeds te laat, maar het kabinet reageert laconiek.''
Ik ben niet meer zo gek als vroeger. Al doende leert men. En die egoïsten het deksel op hun neus geven, voelt toch zo lekker.