Gemeenten verhogen lokale lasten fors
De ozb gaat volgens het VEH-onderzoek dit jaar gemiddeld met 5,3 procent omhoog. In totaal verhogen 53 van de 352 gemeenten de ozb dit jaar met meer dan 10 procent – in Amsterdam, Ermelo, Renkum en Nunspeet zelf met meer dan 20 procent. Absolute koploper is de gemeente Opmeer, met een stijging van 30 procent.
Om hun begroting sluitend te krijgen, verhogen veel gemeenten dit jaar de lasten voor huizenbezitters aanzienlijk. Volgens het jaarlijkse woonlastenonderzoek van Vereniging Eigen Huis (VEH) stijgen de onroerendezaakbelasting (ozb) en afvalstoffenheffing in veel gemeenten met meer dan 10 procent.
De afvalstoffenheffing stijgt gemiddeld het hardst: + 7,8 procent. Daarbij speelt mee dat gemeenten zelf meer belasting moeten betalen aan het rijk voor het storten en verbranden van afval. Die rijksbelasting steeg vorig jaar van 13 naar 31 euro per ton afval. De rijksoverheid wil daarmee recycling bevorderen. Gemeenten berekenen dat vervolgens door in het tarief van de afvalstoffenheffing. Daarnaast worden de prijzen voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval gedicteerd door de markt waarop private ondernemingen actief zijn. Veel nieuwe aanbestedingen pakten duurder uit.
Ozb
De ozb gaat volgens het VEH-onderzoek dit jaar gemiddeld met 5,3 procent omhoog. In totaal verhogen 53 van de 352 gemeenten de ozb dit jaar met meer dan 10 procent – in Amsterdam, Ermelo, Renkum en Nunspeet zelf met meer dan 20 procent. Absolute koploper is de gemeente Opmeer, met een stijging van 30 procent.
Kosten jeugdzorg
Begin dit jaar constateerde het Groningse onderzoeksinstituut COELO bij de veertig grootste gemeenten al een stijging van de woonlasten boven de inflatie. Dat komt onder meer omdat nogal wat gemeenten in de financiële problemen zitten door met name toenemende kosten voor de jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning, zoals huishoudelijke hulp en begeleiding. Omdat veel gemeenten door hun reserves heen zijn, zien ze geen andere manier dan het verhogen van de lokale lasten of te bezuinigen – en soms een combinatie daarvan.
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Deze partijen hebben er een puinhoop van gemaakt en zijn niet in staat deze puinhoop op te lossen. Dat vraagt nieuwe organisaties, mensen en inzichten.
Voorbeeld: kinderopvang gratis Op zichzelf een mogelijkheid, maar wat doe je dan met al die particuliere instellingen die nu de kinderopvang als bedrijf regelen? Ga je die uitkopen of failliet laten verklaren?
Bij mij rijst dan direct de vraag is er wel over nagedacht? Of hebben ze daar ook al 'het ei van Columbus' voor uitgevonden? Kortom, eerst nadenken en dan voorstellen doen.
Een betere methode is m.i. om de kinderopvang gedeeltelijk rechtstreeks via het Rijk te financieren en het andere deel door de ouders zelf te laten betalen (indien nodig met belastingaftrek maar dan wel achteraf). Dan kunnen de instellingen in ieder geval in particulier bezit blijven. Alles zit gewoon ingewikkelder in elkaar dan zelfs politieke partijen kunnen voorstellen.
Maar waarom zouden gemeenten anders handelen als het rijk: die doen toch precies hetzelfde. Het rijkt pakt waar ze pakken kan met de autobezitter als grootste melkkoe (nog niet 1/3 wordt besteedt aan de infrastructuur etc.), de provincie dicht eveneens hun begroting met de provinciale opcenten en gemeenten gebruiken hun macht nu om de huizenbezitter een poot uit te draaien. Nederland een sociaal land? Ammehoela!