Advertentie
financiën / Nieuws

Koopzondag-campagne D66 betaald door winkeliers

D66 Almere laat haar campagne om de koopzondagen te behouden betalen door lokale ondernemers. De campagne, die prominent als ‘een initiatief van D66’ is gepresenteerd, wordt voor een onbekend bedrag mogelijk gemaakt door anonieme winkeliers.

18 maart 2008

Een paginagrootte advertentie van D66 zou betaald zijn door de Mediamarkt. ‘Het komt in de buurt van cliëntelisme’, zegt Rob Beuse, fractiemedewerker van de PvdA in Almere. ‘Het raakt de ethiek van het lokale bestuur. Als het een privépersoon zou betreffen, zou hij de integriteitscode overtreden’, zegt Beuse. Hij verwijt D66 gebrek aan openheid. ‘Het is gepresenteerd als een campagne van D66. Pas later werd duidelijk dat bedrijven alles betalen. Ook op hun website stond daar in eerste instantie niets over.’

 

Fractieassistent Arjan Dokman is namens de Almeerse D66-afdeling verantwoordelijk voor de campagne. Hij verwerpt de kritiek. ‘Wij zijn al de hele tijd voor de vrije openstelling van winkels op zondag. We zijn niet te koop. We spekken hiermee niet de partijkas en hebben ook niet ons standpunt aangepast. We hebben een creatieve manier gezocht om de actie vorm te geven met een kleine fractie en een kas die bijna leeg is’, zegt Dokman.

 

D66 heeft samen met de VVD in 2005 het initiatief genomen voor de uitbreiding van het aantal koopzondagen, zodat in Almere elke zondag de winkels open zouden kunnen zijn. Maar het nieuwe college, dat nog geen half jaar later aantrad, heeft in het collegeprogramma afgesproken om de koopzondagen juist te beperken.

 

Dokman zegt overvallen te zijn door de commotie die in Almere is ontstaan over de financiering. ‘In de lokale media was er de ene dag een artikel over de campagne. Een dag later kwam het vervolg, dat ze betaald was door de winkeliers. Het werd gebracht alsof nu de aap uit de mouw kwam’, zegt Dokman.

 

Volgens hem stond vanaf het begin op de site, www.niet-minder-koopzondagen.nl, dat de campagne mede door winkeliers mogelijk is gemaakt. Maar Dokman erkent dat die mededeling niet gemakkelijk te vinden was. Inmiddels staat ze op de homepage. Ook bij de kritiek dat het niet echt bij D66 zou passen om gegevens over de winkeliers openbaar te maken, kan hij zich iets voorstellen. ‘Ik zou het liever van de daken schreeuwen, maar als bedrijven dat niet willen is dat hun keuze. Dat heb je te respecteren.’

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie