Dekkingsgraad ambtenarenpensioen bereikt kritische grens
De financiële positie van ambtenarenpensioenfonds ABP is afgelopen maand verder verslechterd. Het grootste pensioenfonds van Nederland zag zijn dekkingsgraad in juli de kritische grens bereiken, waardoor de kans is gegroeid dat de uitkeringen volgend jaar worden verlaagd.
De financiële positie van ambtenarenpensioenfonds ABP is afgelopen maand verder verslechterd. Het grootste pensioenfonds van Nederland zag zijn dekkingsgraad in juli de kritische grens bereiken, waardoor de kans is gegroeid dat de uitkeringen volgend jaar worden verlaagd.
Verlaging
De dekkingsgraad van het ABP bedroeg eind juli 89,9 procent, tegen 90,6 procent een maand eerder. Daarmee staat de graadmeter voor de mogelijkheden van het fonds om aan zijn toekomstige verplichtingen te kunnen voldoen op de kritische grens van circa 90 procent. Aan het einde van het jaar wordt aan de hand van de gemiddelde dekkingsgraad in de voorgaande twaalf maanden bepaald of pensioenen daadwerkelijk moeten worden verlaagd. Dat gemiddelde, de zogeheten beleidsdekkingsgraad, zakte in juli naar 93,5 procent.
Miljarden minder
De dekkingsgraad van het ABP werd afgelopen maand vooruitgeholpen door goede rendementen op beleggingen. Dit bood echter onvoldoende tegenwicht aan de bijzonder lage rente. Het ABP zag zijn beschikbaar vermogen vorige maand met 7 miljard euro aanzwellen, tot 379 miljard euro. Daar stond echter een toename met 10 miljard euro van de totale toekomstige verplichtingen tegenover. Die bedragen nu 421 miljard euro. (ANP)
Reacties: 17
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
1. de 'diefstal' van het Rijk uit het ABP bij 'de privatisering' van het fonds in 2001.
2. de belachelijke lage rekenrente die het ABP moet hanteren van de Nederlandse Bank voor toekomstige verplichtingen.
3. de veel te lage pensioenpremie die deelnemers nu betalen (in het verleden werd wel 24% (werknemer/werkgever samen) afgedragen!
4. gedeeltelijke salarisverhogingen via verlaging pensioenpremies e.d.
5. diverse ABP-besturen hebben hieraan lijdzaam meegewerkt of aan mee moeten werken.
Hoogste tijd dat de knuppel eindelijk eens door een ABP-bestuur in het hoenderhok wordt gedeponeerd.
Waar ik nog verzuimde op in te gaan was uw opmerking dat een beperkt aantal jongeren de AOW zouden moeten opbrengen. Ook dit is onjuist en op een kwalijke manier suggestief. Veel post-actieven en ook ik dragen van hun pensioen dat net als vakantiegeld uitgesteld loon is (soms veel) meer belasting af dan zij aan AOW ontvangen. Wijlen Wim Aantjes heeft daar in zijn betere jaren al eens een boek over geschreven. Dus leggen de babyboomers nog steeds toe op de geldverslindende moloch die de overheid is en in het bijzonder voor de fiscaal zwaar gediscrimineerde post-actieven. En wat de door u aangegeven cesuur van 1950 betreft: alle babyboomers geboren vóór 1950 zagen de prepensioenregeling waarvoor zij dertig jaar (naast AOW- en pensioenpremie) lang premie hadden betaald door het centrum-rechtse kabinet Balkenellende tot op het bot uitgekleed worden, zodat veel babyboomers er voor bedankten, omdat het een enorme aderlating voor hun aanvullend pensioen zou betekenen. Met andere woorden, die riante VUT van u daar hebben ALLE babyboomers naar kunnen fluiten. Die hebben zij vooral betaald voor generaties die aan hen vooraf gingen en die vaak ook al niet de volledige AOW hadden betaald.
De beleggingsmogelijkheden van het ABP zijn behoorlijk beperkt en worden qua percentages gedomineerd door de DNB (Klaas Knot), alhoewel het ABP toch zou zijn geprivatiseerd (????).
Het investeren in hypotheken vindt reeds plaats via het ABP. Maar dat is op dit moment ook geen vetpot, nog afgezien van de daaraan verbonden risico's. Op dit moment zou (wellicht) een investering in goed renderende nieuwbouw huurwoningprojecten interessanter kunnen zijn.