Grote gemeenten hebben te weinig reserves
Tien van de 200 grootste gemeenten van Nederland heeft te weinig geld in reserve, dat meldt NRC Handelsblad na onderzoek.
De helft van de grote gemeenten heeft te weinig geld om risico's op te vangen. De financiële reserves van deze tien gemeenten liggen onder het minimum. Dat schrijft NRC Handelsblad zaterdag op basis van eigen onderzoek onder de 20 grootste gemeenten van Nederland.
Kwetsbare situatie
Enschede en Groningen scoren in het onderzoek van de krant het slechtst. Tegenover de risico's die ze lopen hebben ze nog niet de helft aan reserves. De Arnhemse wethouder Martijn Leisink (D66) zegt in de krant dat zijn gemeente bij elke financiële tegenvaller moet ingrijpen in de lopende begroting. ,,Dat is een zorgelijke en kwetsbare situatie'', aldus de wethouder.
Korten op onderhoud
Ook Breda heeft te weinig reserves, blijkt uit de cijfers. Volgens wethouder Saskia Boelema is de kritieke grens in zicht. ,,Onderhoud is een van de weinige posten waar we nog kunnen korten. Het betekent dat er meer onkruid in wijken zal komen. De gemeente maakt sportkantines niet langer schoon. We accepteren dat het wegdek gaat verslechteren''.
Reactie VNG
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laat weten zich te herkennen in het artikel. ,,Alle gemeenten hebben zeer veel zorgen over hun financiën'', aldus een woordvoerder. De vereniging vreest dat het vrijdag door het kabinet aangekondigde bezuinigingspakket gevolgen zal hebben voor de gemeentelijke spaarpotten. Dit vanwege de 'trap op, trap af-systematiek': het gemeentefonds groeit of krimpt altijd net zoveel als de netto rijksuitgaven.
Onderzoek naar gevolgen decentralisaties
,,De bezuinigingen op de taken die het kabinet wil decentraliseren op het gebied van jeugd, werk en zorg brengen bovendien veel onzekerheden met zich mee. Om die reden heeft de VNG het Centraal Planbureau onlangs gevraagd te onderzoeken wat de financiële en maatschappelijke gevolgen zijn van de die decentralisaties. Want ze moeten de gemeentelijke begrotingen niet verder uithollen.''
Reacties: 11
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
begin maar met opheffen van nutteloze dure baantjes, zo'n beetje de helft van het gemeenteambtenaren bestand zit ver boven modaal en niemand weet wat ze eigenlijk toevoegen.
Flipper
Waarom zou een gemeente uberhaupt reserves moeten hebben. Om risico's op te vangen? Wat een onzin!
Als een gemeente in staat is om grote reserves op te bouwen of kampt met grote tekorten, klopt er iets niet in de verdelingssystematiek van de alg uitkering of het gemeentelijk beleid deugt niet.
1. Decentralisaties van de rijksoverheid die flink minder geld meegeeft dan waarvoor zij het zelf decennia lang gedaan hebben. Gemeente krijgt tekort en het Rijk houdt geld over (hoor je nooit iemand over wat daarmee gebeurd)
2. Grondposities van ambitieuze gemeenten zullen afgewaardeerd worden naar agrarische of natuurwaarden.
3. De enorme toename van overhead, b.v. voorheen 1 gemeentesecretaris en nu 1 algemeen directeur, 1 directeur bedrijfsvoering en 1 griffier. Ook is er een enorm planning & control circus ontstaan die de vakmensen alleen maar bezig houden met rapportages.
4. Het dualisme heeft kostenverhogend gewerkt zonder aantoonbare meerwaarde.
5. Talloze onduidelijke samenwerkingsverbanden en "op afstand gezette" overheden, zijn ontstaan die peperduur zijn in vergelijking met als zij door rijk, provincie of gemeente, zouden worden uitgevoerd. In die hoek zijn ook niet voor niets signalen van graaigedrag (woningcorporaties, vervoersbedrijven, post- en telecom, en de 350 zelfstandige bestuurs organen die veel weg hebben van ongeleide projectielen.
Oplossingen:
Overheid moet terug naar duidelijke structuur en ambtelijk vakmanschap. Salarissen binnen harde normen. Burgergericht zonder clientisme.