Grote gemeenten laten woonlasten nauwelijks stijgen
Grote gemeenten verhogen hun woonlasten dit jaar amper: gemiddeld 0,6 procent. Gecorrigeerd voor inflatie is zelfs sprake van een daling.
Stijging
Uit het Belastingoverzicht grote gemeenten 2010 van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (Coelo) blijkt dat de gemeentelijke woonlasten dit jaar gemiddeld met 3,40 euro stijgen tot in totaal 610 euro. Dat is een stijging van 0,6 procent. Ter vergelijking: de inflatie zal naar verwachting dit jaar één procent bedragen.
Historisch
Coelo-directeur Maarten Allers, die de tarieven van 37 grote gemeenten onderzocht, spreekt van ‘een historisch laag groeicijfer.’ Hij tast in het duister waarom de woonlasten dit jaar zo weinig stijgen. ‘2010 is een verkiezingsjaar, maar dat waren 2002 en 2006 ook en toen stegen de woonlasten veel sterker. Bovendien staan de gemeenten grote bezuinigingen te wachten vanuit de rijksoverheid’, zegt hij.
Verschillen
Wel zijn er aanzienlijke verschillen tussen gemeenten. Het laagst zijn de woonlasten – onroerendezaakbelasting, rioolheffing en reinigingsheffing – in Alkmaar (480 euro) en het hoogst in Zaanstad (698). Negen gemeenten verlagen dit jaar de lokale lasten. Nijmegen doet dat met een verlaging van zeven procent het meest drastisch. In het twintig kilometer verderop gelegen Arnhem stijgen de woonlasten juist het sterkst: plus vijf procent.
Rioolheffing
Het gemiddelde tarief voor de rioolheffing neemt met drie procent het meest toe van alle gemeentelijke woonlasten. De reden is dat gemeenten op dat terrein meer taken procent. Dat is fors minder dan de groei van 4,3 procent die het kabinet in principe toestaat. Een woningeigenaar betaalt in 2010 gemiddeld 213 euro aan ozb.
Rijbewijs
De prijs van een rijbewijs stijgt gemiddeld 2,1 procent. De prijzen variëren nog steeds enorm. Zo kost het in Eindhoven 32 euro en in Deventer bijna 64 euro. Ook de Groninger is met 61,50 euro relatief duur uit. De gemiddelde prijs ligt net iets boven 45 euro. Binnenkort komt er voor rijbewijzen een maximumprijs, net als voor paspoorten.
Bron: Binnenlands Bestuur nummer 4, 29 januari 2009
Het vraagteken van de heer Allers kan dus met enig speurwerk gemakkelijk ingevuld worden.
Sterker nog: in feite is er sprake van lastenverzwaring van 8% ipv 0,6%. Door het zo te zien komt de essentie naar boven. De strijd van het rijk versus het lokale lastengebied binnen de context van noodzakelijke bezuinigingen/lastenverzwaringen. Onafhankelijke instututen zouden dit met het oog op de transparantie en de kwaliteit van het publieke debat toch op scherp moeten zien te krijgen lijkt me.