Schoolonderhoud gemeenten deugt wel
Bouwkundige gebreken zijn te wijten aan ouderdom van gebouwen, niet aan het feit dat gemeenten weinig geld aan onderhoud uitgeven. Blijkt uit onderzoek van PRC.
Gemeenten verwaarlozen hun schoolgebouwen niet. Bouwkundige gebreken zijn te wijten aan de ouderdom van gebouwen, maar niet aan het feit dat gemeenten te weinig geld aan onderhoud uitgeven.
Onderbesteding
Dat blijkt uit onderzoek van PRC in opdracht van het ministerie van OCW (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen). PRC beoordeelde de kwaliteit van schoolgebouwen van primair en voortgezet onderwijs in 12 gemeenten, nadat over 2010 was gebleken dat gemeenten minder uitgaven aan onderwijshuisvesting dan het bedrag dat ze daarvoor in principe via het gemeentefonds van het Rijk krijgen. Het zou gaan om een onderbesteding van 330 miljoen euro. Gemeenten doen overigens niets illegaals, want het gemeentefonds is in beginsel vrij besteedbaar.
Geen verband
Het deze week door het ministerie van OCW vrijgegeven onderzoek van PRC toont aan dat er geen verband is tussen een eventuele onderbesteding en de kwaliteit van de onderwijshuisvesting. De onderzoekers keken naar de staat van het buitenonderhoud van de schoolgebouwen, onderdelen waarvoor de gemeente de verantwoordelijkheid heeft en de financiële middelen ontvangt.
Leeftijd
Uit het onderzoek komt naar voren dat de onderzochte schoolgebouwen over het algemeen van goede kwaliteit zijn. ‘Er is geen duidelijk verband waarneembaar tussen (onder)besteding in het gemeentefonds en de technische kwaliteit van de schoolgebouwen’, concluderen de onderzoekers.
Leeftijd van gebouwen
‘De relatie tussen de technische kwaliteit van de schoolgebouwen lijkt eerder toe te schrijven aan de leeftijd van de gebouwen.’ De resultaten van het onderzoek geven in elk geval geen aanleiding te veronderstellen dat schoolgebouwen onvoldoende worden onderhouden. ‘De relatie tussen technische kwaliteit en bestedingen wijst er niet op dat er te weinig geld uit het gemeentefonds wordt aangewend ten behoeve van onderhoud van schoolgebouwen’, zo is de conclusie in het rapport Staat van onderhoud schoolgebouwen in 12 gemeenten.
Slechtere conditie
De geconstateerde gebreken wijken niet af van het beeld dat men zou verwachten bij natuurlijke veroudering van gebouwen. ‘Wanneer sprake zou zijn van onvoldoende onderhoud, dan zou met name de oudere voorraad een slechtere conditie hebben, aangezien grote kostendragers als dakbedekking en kozijnwerk met een lange theoretische levensduur dan zodanig zouden zijn verouderd, dat ernstige gebreken in grote mate zouden voorkomen en functioneren van bouwdelen niet meer zou zijn gewaarborgd’, aldus de onderzoekers.
Natuurlijke veroudering
Het beeld dat echter voortkomt uit het onderzoek laat zien dat de gebouwen met een slechtere conditie gebouwd zijn tussen 1960 en 1980. ‘De geconstateerde gebreken lijken daarmee in lijn met de natuurlijke veroudering die kan worden verwacht op basis van theoretische levensduur van de onderzochte bouwdelen.’
Overbesteding
Onderbesteding treedt volgens de onderzoekers waarschijnlijk op omdat er sprake is van relatief jongere gebouwen. Die behoeven nu eenmaal minder onderhoud. De oudere gebouwen zorgen eerder voor een overbesteding, zo is hun bevinding.
Direct
Op grond van aanname dat gemeenten te weinig besteedden aan het onderhoud van schoolgebouwen is er met name vanuit de Tweede Kamerfractie van het CDA druk gezet op het kabinet om het Rijksbudget voor onderwijshuisvesting in de toekomst direct aan de schoolbesturen uit te keren en niet langer via het gemeentefonds te laten lopen.
Eco-Schools (www.eco-schools.nl) het internationaal keurmerk voor duurzaamheid op scholen dat 40.000 deelnemers kent, heeft aangetoond dat scholen €5.000 per jaar op hun energierekening kunnen besparen http://bit.ly/rKQT7N.
Als gemeenten bereid zijn de besparing op de energierekeing aan de scholen te geven, dan kan besparing en duurzame energieopwekking kan een implus geven aan een 'energieke samenleving' . En zij zijn zelf instaat bedrijven en fondsen bij hun school te betrekken.
Dus energie besparen, duurzaam opwekken, gezonde leeromgeving en educatie in één. Goedkoper, beter en mider verspilling.
Ik zou zeggen gemeenten ga samen met de scholen aan de gang om energie te besparen en maak de scholen de voorbeelden van uw klimaatbeleid.