VNG: grens aan gezamenlijke agenda met rijk
Die waarschuwende woorden hebben de fractievoorzitters van de Tweede Kamer van de koepelorganisatie van de VNG gekregen aan de vooravond van het debat over de regeringsverklaring. De VNG erkent dat de financiering van oude en nieuwe opgaven wordt vergemakkelijkt doordat de groei van het gemeentefonds voortaan wordt gekoppeld aan de groei van de totale rijksbegroting.
Gemeenten krijgen de komende tijd ruim een miljard euro meer van het rijk, maar volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is onduidelijk of dat genoeg is om extra uitgaven in het sociaal domein op te vangen. ‘De financiële ruimte en flexibiliteit bij gemeenten is veel minder groot dan het regeerakkoord suggereert.’
Volumegroei
Die waarschuwende woorden hebben de fractievoorzitters van de Tweede Kamer van de koepelorganisatie van de VNG gekregen aan de vooravond van het debat over de regeringsverklaring. De VNG erkent dat de financiering van oude en nieuwe opgaven wordt vergemakkelijkt doordat de groei van het gemeentefonds voortaan wordt gekoppeld aan de groei van de totale rijksbegroting. Door die koppeling ontstaat de komende regeerperiode financiële ruimte voor gemeenten. ‘Het is echter nog niet volledig duidelijk hoeveel dat precies is omdat we nog afspraken met het kabinet moeten maken over de volumegroei van de middelen voor het sociaal domein’, schrijft de VNG.
Gezamenlijke prioriteiten
De koepelorganisatie wijst erop dat in het regeerakkoord veel plannen zijn opgenomen die het kabinet samen met de gemeenten wil oppakken. De eventuele financiële ruimte is volgens de VNG niet vrij inzetbaar voor de gezamenlijke prioriteiten van het kabinet en de gemeenten. ‘In het regeerakkoord wordt op meerdere plaatsen die indruk wel gewekt. Dat is ten onrechte’, aldus de VNG.
Wachtlijsten
De economische recessie heeft volgens de VNG een zware hypotheek op de gemeentefinanciën gelegd. Met name in het sociale domein ervaren gemeenten nog steeds fikse financiële knelpunten die leiden tot wachtlijsten in de jeugdzorg, versobering van de zorg aan ouderen in de wijk en grote druk op participatietrajecten. ‘Gemeenteraden zijn genoodzaakt een deel van de (extra) ruimte te gebruiken om het sociale domein gezond en toekomstbestendig te maken. Dit beperkt de ruimte voor onze gezamenlijke ambities en prioriteiten.’
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ieder weldenkend mens weet dat een van de kernpunten van succesvolle organisaties het zoeken van parallelle belangen, het formuleren van haalbare doelen en het zo snel als mogelijk verwezenlijken van die doelen is.
Nee dan de gemeenten en de VNG. Zodra er iets te verhapstukken valt wordt het eigenbelang, of zelfs zelfzucht, van stal gehaald om alle winst naar zich zelf toe te halen. De VNG stuurt niet op het opbouwen van vertrouwen, maar geeft continue signalen van wantrouwen af.
In de uitvoering wordt het daarna nog erger. Iedere individuele gemeente vindt dat zij de waarheid en kennis in pacht heeft. Iedere gemeente strijdt ervoor dat haar werkwijze, dat haar definities en begrippen, dat haar systemen nadrukkelijk in de totaaloplossing terug te vinden zijn.
De totale chaos bij de uitvoering van alle transitie dossier is daar het gevolg van. De schuld ligt iedere keer zonneklaar bij weerbarstige gemeenten. Dat Plasterk de stekker uit het ICT project basisregistratie personen heeft getrokken verbaast mij allerminst.
De leden van de 2e kamer dienen een grens te trekken en de VNG terug te sturen naar haar eigen hok. Geen enkel verzoek van de VNG wordt meer gehonoreerd totdat gemeenten aan een basisvoorwaarden hebben voldaan:
Iedere gemeente verplicht zich, zich neer te leggen bij codificaties, definities, procedures en andere voor efficiënte uitvoering noodzakelijke voorwaarden en beperkingen. Die logge koe moet terug naar waar zij thuis hoort, de wei. Het vertragen en frustreren van uitvoeringsprocessen dient te stoppen.