Extraatje Calon: auto met chauffeur
Met de ‘managementfee’ van twee ton is corporatiekoepel Aedes nog niet klaar als het gaat om de volgens velen buitensporig hoge beloning voor kandidaat-voorzitter Marc Calon. Boven op dat bedrag komen nog kosten voor een auto met chauffeur, bevestigt een woordvoerder van de brancheorganisatie.
'Bruto-Bruto'
In Nova benadrukte Aedes-commissaris Hans Alders woensdagavond juist dat de 200 duizend euro bij een driedaagse werkweek ‘een bruto-bruto-bedrag’ is, waaruit Calon alles zelf zal moeten betalen: ‘verzekeringen, pensioenafdrachten, sociale premies, ga zo maar door’. Alders trachtte daarmee de woede in de Tweede Kamer en onder corporaties over de salariëring van de Groninger gedeputeerde te temperen, net als de onrust over de vertrekpremie van diens voorganger Van Leeuwen.
Vreemd
Uit navraag bij Aedes blijkt nu dat Calon een toegezegde auto met chauffeur niet uit eigen zak hoeft te betalen. ‘Vreemd’, oordelen arbeidsrechtdeskundigen. ‘Calon wordt als zelfstandige ingehuurd, vergelijkbaar met een ZZP’er die bijvoorbeeld in de bouw werkt,’ zegt hoogleraar arbeidsmarktbeleid Ton Wilthagen van de Universiteit van Tilburg. ‘Vervoerskosten neem je als zelfstandige normaal gesproken op in de rekening aan je opdrachtgever of afnemer, dus het zou logischer zijn als die auto al in de fee besloten zit.’
Ongebruikelijke constructie
Ook Ronald Beltzer, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, spreekt van een ‘ongebruikelijke’ en ‘ongelukkige’ constructie. ‘Een auto van de zaak, laat staan een auto met chauffeur, is doorgaans alleen weggelegd voor mensen in vaste dienst.’ Beltzer vindt het verder onbegrijpelijk waarom Aedes ‘voor zo’n belangrijke functie niet iemand in vaste dienst neemt’.
'Gewone arbeidsvoorwaarden'
Volgens een woordvoerder van Aedes is de auto met chauffeur onderdeel van de ‘gewone arbeidsvoorwaarden, bedoeld om Calon zo goed mogelijk in staat te stellen om zijn werk te doen’. De in opspraak geraakte scheidend voorzitter Willem van Leeuwen had ook de beschikking over een dienstauto met chauffeur, maar hij was bij koepelorganisatie in vaste dienst.
Ridicuul
Wilthagen stelt voorop dat werkgevers en werknemers contractueel met elkaar kunnen afspreken wat ze willen. ‘Verboden is het waarschijnlijk niet, en toch vind ik het tamelijk ridicuul, een voorzitter van een organisatie met een publiek belang met dergelijke arbeidsvoorwaarden. Daarmee zet je de arbeidsverhoudingen binnen de sector aardig op scherp.’
Het wordt hoog tijd dat er een bezem wordt gehaald in de totale bestuurscultuur. Men speelt elkaar gewoon mooie baantjes met vorstelijke salarissen toe. Vrienden voor vrienden noemt men dat.