Advertentie
financiën / Nieuws

Extraatje Calon: auto met chauffeur

Met de ‘managementfee’ van twee ton is corporatiekoepel Aedes nog niet klaar als het gaat om de volgens velen buitensporig hoge beloning voor kandidaat-voorzitter Marc Calon. Boven op dat bedrag komen nog kosten voor een auto met chauffeur, bevestigt een woordvoerder van de brancheorganisatie.

17 april 2009

'Bruto-Bruto'
In Nova benadrukte Aedes-commissaris Hans Alders woensdagavond juist dat de 200 duizend euro bij een driedaagse werkweek ‘een bruto-bruto-bedrag’ is, waaruit Calon alles zelf zal moeten betalen: ‘verzekeringen, pensioenafdrachten, sociale premies, ga zo maar door’. Alders trachtte daarmee de woede in de Tweede Kamer en onder corporaties over de salariëring van de Groninger gedeputeerde te temperen, net als de onrust over de vertrekpremie van diens voorganger Van Leeuwen.

Vreemd
Uit navraag bij Aedes blijkt nu dat Calon een toegezegde auto met chauffeur niet uit eigen zak hoeft te betalen. ‘Vreemd’, oordelen arbeidsrechtdeskundigen. ‘Calon wordt als zelfstandige ingehuurd, vergelijkbaar met een ZZP’er die bijvoorbeeld in de bouw werkt,’ zegt hoogleraar arbeidsmarktbeleid Ton Wilthagen van de Universiteit van Tilburg. ‘Vervoerskosten neem je als zelfstandige normaal gesproken op in de rekening aan je opdrachtgever of afnemer, dus het zou logischer zijn als die auto al in de fee besloten zit.’

 

Ongebruikelijke constructie
Ook Ronald Beltzer, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, spreekt van een ‘ongebruikelijke’ en ‘ongelukkige’ constructie. ‘Een auto van de zaak, laat staan een auto met chauffeur, is doorgaans alleen weggelegd voor mensen in vaste dienst.’ Beltzer vindt het verder onbegrijpelijk waarom Aedes ‘voor zo’n belangrijke functie niet iemand in vaste dienst neemt’.

'Gewone arbeidsvoorwaarden' 
Volgens een woordvoerder van Aedes is de auto met chauffeur onderdeel van de ‘gewone arbeidsvoorwaarden, bedoeld om Calon zo goed mogelijk in staat te stellen om zijn werk te doen’. De in opspraak geraakte scheidend voorzitter Willem van Leeuwen had ook de beschikking over een dienstauto met chauffeur, maar hij was bij koepelorganisatie in vaste dienst.

Ridicuul
Wilthagen stelt voorop dat werkgevers en werknemers contractueel met elkaar kunnen afspreken wat ze willen. ‘Verboden is het waarschijnlijk niet, en toch vind ik het tamelijk ridicuul, een voorzitter van een organisatie met een publiek belang met dergelijke arbeidsvoorwaarden. Daarmee zet je de arbeidsverhoudingen binnen de sector aardig op scherp.’

 

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ricus Tiekstra / beleidsmedewerker
Wanneer leren bestuurders als Hans Alders het een keer af om mensen uit hun netwerk op zo'n manier te bevoordelen? Het is werkelijk te gek voor woorden. 2 ton voor drie dagen werk en dan nog een auto met chauffeur op kosten van de huurders.
Het wordt hoog tijd dat er een bezem wordt gehaald in de totale bestuurscultuur. Men speelt elkaar gewoon mooie baantjes met vorstelijke salarissen toe. Vrienden voor vrienden noemt men dat.
J. Molenaar / chauffeur
Groot gelijk dat Calon een auto met chauffeur krijgt toegeschoven van zijn goede vriend Alders( zo komen we toch weer aan de twee ton). Calon kan zich immers toch niet met goed fatsoen in het openbaar vervoer laten zien? Wel beniewd naar de resultaten van Calon. Goede raad voor BB, volg het op de voet. Dan mag je over 5 jaar klagen dat ook deze bestuurder weer met een (vette?) afscheidsbonus het veld ruimt.
Tiekstra (volgende reactie) heeft groot gelijk: Alle verhoudingen zijn zoek bij dit soort mensen. Je zou jezelf toch dood schamen voor dit soort praktijken. Afijn met twee ton aan euro's in de hand kom je (met je auto) door het hele land.
Jan / personeelsadviseur
Minister Van der Laan klonk heel tevreden toen bekend werd dat de heer Calon akkoord ging met bruto 150 duizend euro aan loon per jaar i.p.v. 200 duizend euro, waarvan de heer Calon alles (sociale verzekeringspremies, etc.) zelf zou moeten betalen.
De vraag is overigens of deze constructie (het niet in loondienst zijn) in deze situatie toegestaan zou zijn.
Het is de minister niet kwalijk te nemen; hij kan ook niet alles weten, maar volgens mij lacht Calon nu in z'n vuistje: hij krijgt nu bruto wel een lager bedrag, maar de werkgever draagt aanzienlijk bij in premies voor (sociale) verzekeringen e.d..
En dan nu ook nog een auto met chauffeur!! De toch wel interessante vraag is nu: hoe hoog worden de totale kosten nu op jaarbasis?
Advertentie