Efficiënt parkeren zonder winstbejag
Gemeenten kunnen de uitvoering van hun parkeerdiensten sinds kort onderbrengen bij een coöperatie. ‘Veel gemeenten zijn te klein om parkeertaken efficiënt uit te voeren.’
De nieuwe coöperatie kan voor gemeenten vrijwel alles regelen op het gebied van parkeren. ‘Het beleid wordt door de gemeenten zelf bepaald, maar de uitvoering kan bij ons worden neergelegd’, zegt coöperatiedirecteur John van Dijk.
De Coöperatie ParkeerService is een voortzetting van een in 2001 door Amersfoort opgerichte overheids- nv. Het gemeentelijk vastgoed is nu ondergebracht in een aparte bv; de dienstentak gaat verder als coöperatief samenwerkingsverband waarbij andere gemeenten kunnen aansluiten. Volgens Van Dijk is zijn organisatie ‘net te klein om alles echt efficiënt te regelen’. Zeker met het oog op toekomstige ontwikkelingen kan het echter ook voor gemeenten belangrijk zijn om de handen ineen te slaan, benadrukt hij.
Van Dijk is inmiddels in gesprek met acht gemeenten, waaronder Deventer, Hilversum en Zeist. De directeur stelt met klem dat zijn bedrijf geen commerciële marktpartij is: ‘Wij werken zonder winstoogmerk. Gemeenten kunnen lid worden van onze coöperatie. Wij staan volledig onder toezicht van de deelnemende gemeenten, die ook de koers bepalen. Wij zijn dus ook geen garage-exploitant. Het vastgoed blijft in handen van de gemeenten, wij verzorgen uitsluitend het beheer.’
In Amersfoort zorgt Van Dijk met zijn 28 medewerkers voor de uitgifte van vergunningen, het uitdelen en afwikkelen van parkeerboetes, en het beheer van parkeergarages en -meters. ‘Dat kunnen wij andere gemeenten ook bieden.’ De directeur verwacht schaalvoordelen naarmate meer gemeenten zich aansluiten.
Trends
Parkeertaken zijn volgens Van Dijk goed te standaardiseren: ‘En als je moet investeren in bijvoorbeeld automatisering, is het gunstiger als je dat samen doet. Samenwerking vergroot je inkoopkracht. Als je mee wilt met de nieuwste ontwikkelingen, heb je ook schaalgrootte nodig. Denk aan het betalen van parkeergeld via je mobiele telefoon.’ Er zijn meer trends. ‘Betaald parkeren wordt steeds verder gedigitaliseerd’, voorspelt Van Dijk.
‘In Amsterdam en Utrecht moet je in sommige wijken nu al je kenteken invoeren in de betaalautomaat. Een volgende stap is de komst van de Scan-car, waarbij vanuit een rijdende auto wordt gecontroleerd of er is betaald. Hiervoor moet je investeren. Het is verstandig om dat gezamenlijk te doen.’ Een gemeente die lid wordt van de coöperatie, betaalt 30 duizend euro per jaar. Dit bedrag wordt verrekend met de te leveren diensten. Wie voor 30 duizend euro of meer aan diensten afneemt, betaalt in feite dus geen lidmaatschapsgeld. Omdat gemeenten zelf deel uitmaken van de coöperatie, hoeven geen aanbestedingsprocedures worden doorlopen.
Meer informatie: www.parkeerservice.nl
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.