Advertentie
financiën / Nieuws

Eenmansbedrijf mag NS-lijnen niet overnemen

Na een gesprek met NS over de spoorlijnen Zwolle-Emmen en Marienberg-Almelo besloot een voormalig medewerker van treinbouwer Bombardier, en voorzitter van een Limburgse modelspoorvereniging, zijn hobby op grote schaal voort te zetten. Maar Drenthe, Overijssel en Regio Twente kozen voor Arriva en dus mag hij  voorlopig geen echte treinen laten rijden.

18 mei 2010
Meer treinen
‘Ik denk dat ze me misschien niet serieus hebben genomen. Mogelijk omdat ik voorzitter ben van een modelspoorvereniging, zegt Wim Pollaert van Pollarisrail. ‘Ik heb het persbericht gelezen van Arriva met de concessie en als ik zie wat ze tegenover mijn bod zetten was ik gewoon beter’. In Pollaert’s voorstel stonden op verzoek van de provincie een trein vanuit Emmen die in Zwolle zou zijn voor de eerste treinen daar vertrokken, een trein die naar Emmen vertrekt nadat de laatste trein in Zwolle is aangekomen. Ook wilden de Twente, Overijssel en Drenthe een trein van Emmen naar Enschede. Pollarisrail zou die allemaal hebben geboden in tegenstelling tot Arriva, maar werd toch niet gekozen.

Hulp
‘Ik spreek misschien een beetje uit teleurstelling, maar de provincie moedigt kleinere ondernemingen aan, zeggen ze. Maar ik kreeg geen reactie terug. Het was voor mij de eerste keer met zo’n aanbesteding dus dan kan er wel ergens iets mis zijn of ontbreken. Dus als ze zeggen dat ze dit soort initiatieven steunen, dan verwacht je toch dat ze wel een beetje meehelpen.’

Beoordeling
‘Ik hoorde maar niets van de provincie en heb toen nog goed contact gehad met Veolia. Die vroegen of ik al wat had gehoord, maar dat hadden we allebei niet. Uiteindelijk denk ik dat de provincies de weg van de minste weerstand hebben gekozen. Arriva kenden ze, want die heeft meer concessies in het noorden, dus hebben ze die maar gekozen. Als ze alle vier voorstellen naast elkaar gelegd hadden en op punten beoordeeld denk ik dat ik wel eerste was geworden’, aldus Pollaert.

Bezwaar
Veolia wil niets over hun bod kwijt, maar woordvoerder Suzan Beek zegt dat de aanbesteding voor zover ze weten normaal is verlopen. De partijen hebben nog zes weken om bezwaar aan te tekenen als ze alsnog de concessie van 2012 tot 2017 willen krijgen. Volgens de provincie hebben Arriva, Veolia, Syntus en Pollarius voordat zij een definitief voorstel moesten doen tijd gehad voor vragen over de aanbesteding, en ze krijgen daarnaast eind deze maand, binnen de bezwaartermijn, ook tijd zijn voor vragen over de beslissing om de concessie aan Arriva te gunnen. ´Maar in de maand dat de voorstellen beoordeeld worden is er altijd een radiostilte´, zegt Petra Timmer van de provincie Overijssel.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie