Buma: ‘Meer geld vrijmaken voor krimpgebieden’
Geld voor schoolgebouwen zou voortaan rechtstreeks naar de scholen moeten en niet meer naar gemeenten, vindt Sybrand van Haersma Buma, lijsttrekker van het CDA.
CDA-lijsttrekker Sybrand van Haersma Buma wil dat er meer geld wordt ingezet voor krimpgebieden. ‘Daar moet extra geld heen om basisvoorzieningen als onderwijs en zorg overheid te kunnen houden,’ zegt hij in een interview met Binnenlands Bestuur.
Huisartsen
'Scholen zijn voor ouders een belangrijke motor om ergens te wonen’, stelt Buma. Wat betreft de zorg in krimpgebieden wil Buma naar nieuwe concepten kijken. ‘Kijk naar Friesland. Huisartsen trekken weg van het platteland en er komt geen nieuwe voor in de plaats. Als je een aantal huisartsenposten realiseert waarin ook verpleegkundigen zitten die mobiel zijn en makkelijk naar het platteland kunnen, los je een aantal bereikbaarheidsproblemen van de zorg op.’
Gemeenten op afstand
Wat betreft de financiering van scholen wil Buma de gemeenten meer op afstand zetten dan nu het geval is. ‘Het rijksgeld gaat wat ons betreft zonder tussenkomst van gemeenten naar scholen. Scholen kunnen dus meer zelf beslissen, in plaats van dat het onderwerp is van politiek debat in gemeenten. We willen hiermee de scholen zelf de mogelijkheid geven met het budget om te gaan én we willen hiermee de bureaucratie van de tussenlang verkleinen’, aldus Buma.
Lees het hele interview in Binnenlands Bestuur nummer 17, 31 augustus 2012
Extra geld daarheen betekent minder geld naar de andere delen, maar dat zegt hij er bewust niet bij. Dat zou slecht zijn voor de verkiezingen.
Overigens ben ik als randstedeling er niet tegen om de krimpgebieden te stimuleren, maar dan vanuit een visie en niet vanuit het redden van de krimpgebieden. Het is bizar dat we in Nederland alles bij elkaar proppen in een paar steden in de randstad en vervolgens concluderen dat alles vast zit. Zorg, vanuit een visie, voor een spreiding van de werkgelegenheid over een groot deel van Nederland met goede voorzieningen, waaronder goed openbaar vervoer dat aansluit op het wonen van gezinnen (dus niet 1x per uur en alleen overdag), en de economie zal enorm gestimuleerd worden en de krimpgebieden zullen vollopen.