Advertentie
financiën / Nieuws

Buma: ‘Meer geld vrijmaken voor krimpgebieden’

Geld voor schoolgebouwen zou voortaan rechtstreeks naar de scholen moeten en niet meer naar gemeenten, vindt Sybrand van Haersma Buma, lijsttrekker van het CDA.

29 augustus 2012

CDA-lijsttrekker Sybrand van Haersma Buma wil dat er meer geld wordt ingezet voor krimpgebieden. ‘Daar moet extra geld heen om basisvoorzieningen als onderwijs en zorg overheid te kunnen houden,’ zegt hij in een interview met Binnenlands Bestuur.

Huisartsen
'Scholen zijn voor ouders een belangrijke motor om ergens te wonen’, stelt Buma. Wat betreft de zorg in krimpgebieden wil Buma naar nieuwe concepten kijken. ‘Kijk naar Friesland. Huisartsen trekken weg van het platteland en er komt geen nieuwe voor in de plaats. Als je een aantal huisartsenposten realiseert waarin ook verpleegkundigen zitten die mobiel zijn en makkelijk naar het platteland kunnen, los je een aantal bereikbaarheidsproblemen van de zorg op.’


Gemeenten op afstand
Wat betreft de financiering van scholen wil Buma de gemeenten meer op afstand zetten dan nu het geval is. ‘Het rijksgeld gaat wat ons betreft zonder tussenkomst van gemeenten naar scholen. Scholen kunnen dus meer zelf beslissen, in plaats van dat het onderwerp is van politiek debat in gemeenten. We willen hiermee de scholen zelf de mogelijkheid geven met het budget om te gaan én we willen hiermee de bureaucratie van de tussenlang verkleinen’,  aldus Buma.

Lees het hele interview in Binnenlands Bestuur nummer 17, 31 augustus 2012

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
"Daar moet extra geld heen om basisvoorzieningen als onderwijs en zorg overheid te kunnen houden"



Extra geld daarheen betekent minder geld naar de andere delen, maar dat zegt hij er bewust niet bij. Dat zou slecht zijn voor de verkiezingen.



Overigens ben ik als randstedeling er niet tegen om de krimpgebieden te stimuleren, maar dan vanuit een visie en niet vanuit het redden van de krimpgebieden. Het is bizar dat we in Nederland alles bij elkaar proppen in een paar steden in de randstad en vervolgens concluderen dat alles vast zit. Zorg, vanuit een visie, voor een spreiding van de werkgelegenheid over een groot deel van Nederland met goede voorzieningen, waaronder goed openbaar vervoer dat aansluit op het wonen van gezinnen (dus niet 1x per uur en alleen overdag), en de economie zal enorm gestimuleerd worden en de krimpgebieden zullen vollopen.
Jan Keijzer
Meer geld vrij maken voor krimpgebieden? Van welke begrotingspost gaat dit af? Kan de heer Buma nog even gebeld worden hierover?
Jeroen / bestuursadviseur
Vanuit CDA gedachte logisch. Veel van het electoraat zit in krimpgebieden. Persoonlijk ben ik meer van het investeren in kansrijke ontwikkelingen dan het krampachtig overeind houden van dit soort gebieden.

Je zou Nederland wat meer als geheel moeten bezien. Stedelijk wonen met hoog voorzieningenniveau in het westen. Landelijk wonen met veel natuur, maar dus ook grote afstanden en minder voorzieningen in (noord- en zuid-)oosten. Laten we nou niet doen alsof het amerikaanse toestanden worden dat je 100 kilometer moet gaan rijden voor dichtsbijzijnde supermarkt.
wim klein / fractievoorzitter CDA Zoeterwoude
Prima Plan door iets minder geld naar de grote steden over te hevelen kunnen de kernen in de krimpgebieden leefbaar blijven door de noodzakelijke voorzieningen zoals zorgsteunpunten om betaalbare zorg in de kernen te bieden, bushaltes , buurtwinkels, bilbliotheken en sportvoorzieningen te behouden Met andere woorden "Hoe God verdween uit Jorwerd" en het CDA deze kernen leefbaar maakt en houdt Ga zo door !
True
CDA is zelf een krimpgebied, al zijn er nog steeds griezels die op dat abjecte clubje landverraders stemmen. Ik help ze graag met oversteken, als het zover is.
Jan Keijzer
Geachte heer Klein. In het verleden hebben we krampachtig geprobeerd afstervende industrietaken in het leven te houden (o.a. RSV, Fokker). Dat is uiteindelijk niet gelukt. Laten we hier van leren. Ik zou kiezen voor de benadering van Jeroen. Stimuleer de kansrijke ontwikkelingen. Toen Fokker stopte met vliegtuig nieuwbouw, kregen de rendabele taken ineens een veel betere concurrentie positie. tot op de dag van vandaag bestaan deze taken nog steeds. Hoewel Fokker Hoogeveen kennelijk nu in de problemen zit.
H. Jansen
De gang naar de dokter kan deels worden opgevangen door ICT: telecare en telehealth. Uiteraard niet voor alles, maar levert wel besparing op en stimuleert gelijk technische ontwikkelingen
Advertentie