Crash EP en lidstaten over belemmeringen grenzen
Het Europees Parlement en de lidstaten botsen keihard over de grensoverschrijdende samenwerking. Die onwil kost de grensregio's geld en banen.
Het Europees Parlement en de lidstaten botsen keihard over de grensoverschrijdende samenwerking. Die onwil kost de grensregio's geld en banen.
In de ogen van het Europees Parlement zouden lidstaten in grensregio´s elkaars wetgeving vrijwillig kunnen accepteren, in bepaalde niet commerciële infrastructurele domeinen en in dienstverlenende projecten. De Europese Commissie heeft een voorstel van die strekking gemaakt, want het zou grote voordelen voor de grensregio´s hebben. Maar de lidstaten willen het zogeheten European Cross Border Mechanism niet en werken niet mee.
Machtsverlies
Daardoor ligt bijvoorbeeld de ontwikkeling van het Nederlands-Duitse brandweerkorps in Twente – Münsterland al jaren stil en blijven Baarle-Hertog en Baarle-Nassau geïsoleerd, hield CDA-Europarlementariër Tom Berendsen de Sloveense minister van Buitenlandse Zaken Anže Logar voor. Logar, aanwezig in het Europarlement in Straatsburg namens de lidstaten, was niet onder de indruk. Hij vindt dat het voorstel dat de Europese Commissie had gemaakt, tot grote juridische problemen leidt. Zo is de vrijwillige aard van het accepteren van elkaars wetgeving strijdig met het uniforme karakter van de Europese verdragen.
Bovendien is er via Interreg al veel samenwerking mogelijk, vinden de lidstaten. Maar het gaat er gewoon om dat nationale politici bang zijn dat ze macht verliezen, aldus de Groene Duitse Europarlementariër Niklas Nienass.
6 miljoen banen
Het European Cross Border Mechanism is vrijwillig: lidstaten kunnen zelf beslissen of ze het willen toepassen. En het levert ook nog eens banen op, stelt de Roemeense Corina Cretu minister Logar voor. De sociaal-democrate Cretu heeft als eurocommissaris in de Commissie Juncker zelf het voorstel gemaakt. ‘Betere samenwerking maakt de regio´s acht procent rijker en levert zes miljoen arbeidsplaatsen op’, zegt ze. Uit meer hoeken van de Europese Unie komt kritiek. Anne Sander, een christen-democrate uit de Elzas, stelt dat de toekomst na de pandemie juist om meer grensoverschrijdende projecten vraagt, bijvoorbeeld in mobiliteit.
Ver weg
Vera Tax, PvdA-Europarlementariër, vindt dat de lidstaten veel blokkeren voor mensen: kansen op werk, een aansluitend openbaar vervoer maar bijvoorbeeld ook steun als je als ondernemer een zaak hebt aan de andere kant van de grens, die dicht moet vanwege een pandemie. Volgens Logar is de zaak echter ‘zeer complex’. Voor Tom Berendsen is het duidelijk: ‘De grensregio´s, waarin 40 procent van de EU-bevolking woont, liggen ver van de hoofdsteden.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.