Bezuinigen op onderwijs?
Studenten demonstreren - in Nijmegen, Amsterdam en Utrecht - tegen de voorgenomen bezuinigingen op het hoger onderwijs. Ze hebben er gebouwen en zalen bezet om uiting te geven aan hun protest.
Aanleiding is het plan van minister Plasterk van Onderwijs om de basisbeurs om te zetten in een sociaal leenstelsel. Is hun protest terecht?
Plasterks plan is onderdeel van de discussie die het kabinet de komende maanden in een wurggreep zal houden: de noodzaak om maar liefst 20 procent op de rijksbegroting te bezuinigen om de gevolgen van de kredietcrisis op te vangen. Het gaat om het astronomische bedrag van (minimaal) 35 miljard euro. En het is duidelijk dat de discussie over de te maken keuzes een uiterste beroep op de spankracht van dit kabinet zal doen.
Terwijl de PvdA ertoe neigt de hoogte van het bedrag een beetje af te zwakken, wil Balkenende het liefst veel meer bezuinigen dan die 35 miljard (zo zei hij in een interview met het kerstnummer van Elsevier.) Hij wil ook, zo zei hij in hetzelfde interview, de verzorgingsstaat hervormen, bijvoorbeeld door de duur van de WW-uitkering te beperken – een maatregel die de ChristenUnie niet snel zal meemaken. Van een verhoging van de inkomstenbelasting wil Balkenende daarentegen niets weten, en dat terwijl de PvdA openlijk speculeert over de mogelijkheid om het toptarief naar 60 procent te verhogen.
Deze discussie beperkt zich niet alleen tot de Haagse coalitie, maar vindt nu al zijn neerslag, om begrijpelijke redenen, in alle lagen van de bevolking. ‘Gewone mensen’ willen weten wat de bezuinigingen heel concreet voor hen gaan betekenen, temeer omdat de geruchten toenemen die zeggen dat we nog maar de eerste golf van de crisis over ons heen hebben gehad en dat er nog veel meer slecht nieuws op komst is. De Nederlandse gemeenten gaan een bijzondere periode tegemoet. De effecten van de economische recessie zullen hun weerslag vinden in de gemeentelijke begrotingen. De verminderde inkomsten vanuit het Rijk vragen om keuzes die de nieuwe colleges na de verkiezingen in maart 2010 moeten gaan maken. Een speciale lustrumeditie van het Gemeente Debat op 28 april a.s. gaat over deze problematiek.
Zoals ‘gewone mensen’ en gemeenten zich afvragen wat de consequenties van de voorgenomen bezuinigingen voor hun portemonnee en begroting zullen zijn, zo doen studenten dat ook. Minister Plasterk heeft al laten weten dat hij hun rumoer positief begroet.
Elk ministerie moet de komende maanden duidelijk maken waar het 20 procent op zijn uitgaven wil korten. Er is geen enkele reden om het Onderwijs daarvan (bij voorbaat) af te sluiten. En als er dan moet worden bezuinigd is het goed om dat niet te doen op het onderwijs als zodanig (dat is vaak al slecht en massaal genoeg), maar op de geldvretende studiefinanciering.
Het is om meerdere redenen helemaal geen slecht idee om studenten geen geld te schenken (in het huidige systeem van de prestatiebeurs wordt de basisbeurs omgezet in een gift wanneer de student binnen vier jaar afstudeert). Een studie is een investering in hun eigen toekomst. Het argument dat het niet goed is om jonge mensen met een schuld aan hun maatschappelijke loopbaan te laten beginnen wordt meer dan gecompenseerd door alles wat ze als kwalificaties hebben meegekregen als gevolg van hun studie.
Bovendien verdienen jonge mensen die hun studie hebben afgerond gemiddeld 32 procent meer dan een jongere zonder hogere opleiding. Een studieschuld van 12000 euro (de basisbeurs bedraagt 250 euro per maand, dus 3000 euro per jaar, dus 12000 euro in vier jaar), stelt dit percentage met 1 procent naar beneden bij tot 31 procent. Besef van het voorrecht dat je als student geniet, gecombineerd met de voordelen die je er achteraf van geniet, zou eigenlijk een felle blos op de wangen van de protesterende studenten moeten doen verschijnen.
Bart Jan Spruyt
EQ is onzin, dat is namelijk makkelijk te verhogen door mensen naar de kroeg te laten gaan. Trouwens heb ik liever een autistische doktor dan een glimlach op mijn begrafenis.
"In het onderwijs is eveneens niet het hoogste gemiddelde van je cijferlijst bepalend hoe je het als docent in de praktijk doet."
Afgezien dat een groot onderdeel van de pabo praktijk is, ik ken iemand die 17 was en toen al voor de klas stond als stagiare.
"Geen lotingen. Wel kijken naar de beste motivatie en talenten."
Dat word al gedaan, bij gamedesign worden veel mensen bijvoorbeeld afgewezen, niet op hun cijferlijst maar op projecten die worden gedaan terwijl ze in de 6de zitten.
"Als iemand die studeren gaat niet uit de lagere inkomensklasse komt, zie ik wel dat veel wordt ondervangen door ouders/familie. Hun netwerken zitten ook in de midden- of hogere posities."
Veel, maar dat kost hun ook gewoon nog geld hoor. En denk eens aan staphorst-volk dat niet in vrouwen met een opleiding gelooft.
"Zie het ook niet gebeuren direct dat afgestudeerden op de tram bijv. werken, zoals in de crisisjaren voor WO II. "
Bij laagconjunctuur(zoals nu) zijn er nog grote aantallen die ongeschoold werk doen, ik ken er zoeen. Je hebt natuurlijk mensen die dan werkloos worden en WW vangen, maar net afgestudeerden krijgen dan volgens mij enkel de bijstand. En die krijg je ook alleen als er echt geen werk voor je is, dus dan moet je wel baggerwerk doen.
"Mensen met dyslexie of rekenblindheid (vaak gecombineerd met add of adhd) vallen tussen de wal en het schip in het huidige onderwijssysteem. Helemaal de ADDers, de niet-hyperaktieve groep. Omdat die juist meer op de achtergrond blijven wordt die aanzienlijke groep vaak pas op volwassen leeftijd gediagnotiseerd als van alles spaak loopt, omdat aandacht over meer verantwoordelijkheden verdeeld moet worden en energiepeil benedengemiddeld is, met burn outs als gevolg. Toppers in creativiteit en originaliteit en out of the box denkers. Wie slimme ouders heeft in een betere inkomensklasse kan ook voor die groep(en) beter de studieproblemen van hun kinderen compenseren."
En dan moeten ze ondertussen ook nog eens de basisbeurs betalen voor hun kroost die niet kan werken omdat ze al 40 uur per week in de collegebanken zitten, dat wordt toch al een heuse kostenpost. Wil jij die gezinnen zodanig ruineren? Ik zou dat toch maar niet doen.
Volgens mij begrijp je ernst van de situatie niet helemaal. 30 procent van alle studenten zou niet aan hun studie zijn begonnen als de basisbeurs er niet was, 30 procent! Dan hebben we later als jij in een bejaardentehuis zit geen economie meer over, die hoger opgeleiden zijn namelijk ook de mensen die voor massive werkgelegenheid zorgen. In plaats darvan moeten ze allemaal aan laag/ongeschoold werk gaan waar de meeste werklozen al zitten.