Advertentie
financiën / Redactioneel

Amsterdamse bluf

Op 9 oktober 2002 is het feest in de Amsterdamse Stopera. Het college van B en W, onder leiding van Job Cohen, heeft de gemeenteraad zo gek gekregen in te stemmen met de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Risico’s zijn er hoegenaamd niet. En op overschrijdingen hoeft de raad niet te rekenen. Een gouden deal of Amsterdamse bluf?

25 februari 2009

Ruim zes jaar later. PvdA-wethouder Herrema stopt ermee nadat hem duidelijk is geworden dat de extra kosten voor Amsterdam inmiddels 900 miljoen euro zijn en dat het nog veel meer kan worden. De datum waarop de metro moet rijden, is opgeschoven van 2011 naar 2017 - of nog later.

 

Herrema was aangesteld als een veredelde projectleider Noord-Zuidlijn. Zijn opdracht: alle blanco cheques die het vorige college had getekend met de aannemers van dit project, met vele extra miljoenen dichtschroeien. De taak van Herrema was puinruimen. Niet alleen trof hij een financiële chaos van formaat aan. Technisch liep het evenmin van een leien dakje. De bouw van de stations Vijzelgracht en Rokin mislukte. Tal van eufemistische termen werden gehanteerd om te verdoezelen dat de twee stations nu al rot zijn.

 

De Amsterdamse bestuurders hebben de afgelopen jaren met veel trots en passie gesproken over het technische hoogstandje dat deze stad met de Noord-Zuidlijn gaat realiseren, zonder in het ambtelijk apparaat de kennis in huis te halen om dit project goed te kunnen beoordelen en begeleiden. Kritische geluiden van externe deskundigen werden genegeerd of niet gehoord.
Dit is des te zorgwekkender, omdat het ware technische huzarenstukje nog moet beginnen: boren in de drassige Amsterdamse bodem, onder eeuwenoude huizen met een nieuwe, nog onbewezen techniek.

 

Als antwoord op de puinhoop stelt het college van B en W een commissie in onder leiding van oud-minister Veerman. Die moet het probleem weer eens onderzoeken. En de gemeenteraad besluit een raadsenquête te houden. Tja, wat ging er fout? Het antwoord is simpel: te veel blanco cheques, te weinig technisch vernuft én megalomaan gedrag.

 

Hoe nu verder?

 

Burgemeester Cohen heeft de laatste tijd verschillende keren gezegd dat hij het ondenkbaar vindt om te stoppen met de aanleg van de Noord-Zuidlijn.  Sinds vorige week klinkt er voor het eerst wel wat aarzeling door in zijn stem. Het Amsterdamse gemeentebestuur heeft al ruim tien jaar geen greep op de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Als het college op deze weg doorgaat, komt vroeg of laat de politieke verantwoordelijkheid van het hele college van B en W aan de orde. Ook die van die ene constante factor in de opeenvolgende Amsterdamse colleges: Job Cohen.

 

Erik van Zwam

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie