Advertentie
financiën / Nieuws

Gemeenten betalen hun rekeningen nog altijd te laat

Opnieuw blijkt dat een deel van de gemeenten de rekeningen te laat betaalt. Het MKB deed een onderzoek. Daaruit bleek dat een kwart van de rekeningen te laat wordt betaald.

16 juli 2012

Nog steeds betalen veel gemeenten te laat hun rekeningen. Ondanks eerdere beloftes tot beterschap is de verbetering in vergelijking met vorig jaar miniem te noemen. 77,5 procent (77,3 procent in 2011) van de rekeningen wordt op tijd voldaan. Daarmee blijven de lokale overheden nog ver achter bij de rijksoverheid, waar inmiddels 90 procent van de facturen binnen 30 dagen wordt betaald. 

Ameland de beste

Dat blijkt uit een onderzoek van Dun & Bradstreet op verzoek van MKB-Nederland, waarbij circa 150.000 rekeningen aan gemeenten onder de loep zijn genomen. De ranglijst die uit het onderzoek voortvloeit, laat zien dat Ameland en het Brabantse Landerd de snelst betalende gemeenten van Nederland zijn. Beide hebben alle onderzochte rekeningen op tijd voldaan. Castricum komt als slechtste uit de bus. De Noord-Hollandse gemeente betaalt 41 procent van de rekeningen te laat, met een gemiddelde overschrijding van de betalingstermijn van 30 dagen.

Grote gemeente

Met een 60ste plaats op de ranglijst is Amersfoort de best scorende grote gemeente: hier wordt 83 procent van de rekeningen op tijd betaald en is de gemiddelde vertraging 2 dagen. Van de G36 scoort Schiedam het slechtst: 57 procent wordt op tijd betaald; de gemiddelde overschrijding van de betalingstermijn is 21 dagen.

Teleurgesteld

MKB-Nederland vindt de uitkomsten van het onderzoek teleurstellend. De ondernemersorganisatie zet zich sinds 2009 in om overheden aan te sporen sneller hun rekeningen te voldoen. De verbetering die het betalingsgedrag van gemeenten sindsdien liet zien, lijkt volgens de ondernemersorganisatie nu te stagneren. Volgens het MKB kunnen  juist in deze economisch zware tijden te late betalingen ondernemers in liquiditeitsproblemen brengen.

Boete

Straks moeten overheden voor elke rekening die zij niet binnen 30 dagen voldoen, een boete betalen van 40 euro plus 8 procent van het factuurbedrag. De nieuwe wet die dat bepaalt is vlak voor het zomerreces door de Tweede Kamer aangenomen. 

Top-5 snelst betalende gemeenten

Gemeente (provincie) % Op tijd 

1. Ameland (Fr) 100% 

2. Landerd (L) 100% 

3. Drechterland (N-H) 95% 

4. Cromstrijen (Z-H) 94% 

5. Baarle-Nassau (N-B) 94%

Top-5 traagst betalende gemeenten

Gemeente (provincie) % Op tijd

1. Castricum (N-H) 59%

2. Pekela (Gr.) 60% 

3. Dantumadiel (Fr.) 58% 

4. Schiedam (Z-H) 57% 

5. Oegstgeest (Z-H) 54% 

NB: Kleine factuurtjes worden in de methodiek minder zwaar gewogen. Dat verklaart enkele - op het oog - vreemde uitkomsten.

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Sergei Martens / Directeur
Kunnen jullie aangeven of deze wet inmiddels in werking is getreden?
Jo Willems / sales
Wie weet wanneer straks is?

ambt.en.aar / ambtenaar
Boete op te laat betalen vind ik een slechte zaak. Zelf loop ik in de praktijk tegen veel onjuiste facturen aan, zeker 25% van de facturen bevat fouten. Moet de gemeente daar dan maar boete over betalen? Daar hebben we toch gewoon burgerrechtelijke procedures over afgesproken. Ook routering is vaak een lastig probleem en ook daar kunnen crediteuren zelf vaak een steentje aan bijdrage door juiste tennaamstelling en aanduiding van facturen.
D. Bangma
Nou meneer Ambt. en .aar. mooie prater bent u. De routering is toch geen probleem van de partij die de factuur stuurt. De gemeente moet zelf zorgdragen voor een goede routering. Daarin moeten betalingstermijnen meegenomen worden. Daarnaast heeft u het over juiste tenaamstelling. Vanuit mijn werkgever sturen wij vaak facturen naar gemeenten naar van te voren afgesproken personen. Bij 50% van die facturen, die verder helemaal juist zijn, moet er dan toch opeens een andere naam op, want het moet weer uit een ander potje. Ook komt het vaak voor dat de betalingsperiode weer net even anders moet, want dan komt het even beter uit (m.a.w. ik heb nu nog geld in mijn potje, als ik dat nu niet besteedt, dan krijg ik het volgend jaar niet weer).



Ben trouwens benieuwd wat er gebeurd als ik zelf mijn rekeningen (als burger) te laat betaal. Kom ik er dan ook onderuit als ik zeg dat de routering een lastig probleem is of dat de factuur t.a.v. mijn vrouw moet i.p.v. mijzelf? Dacht het niet.



Gewoon op tijd betalen gemeenten. Dat verwacht je ook van je eigen burgers en afnemers.
izak van blijderveen / controller
Voor veel gemeenten is 99,9% van de oplossing: zorg dat alle bestellingen als een verplichting vastliggen. Vraag crediteuren dat nummer te gebruiken bij (liefst digitale) facturering en als je scant match de factuur gelijk met de verplichting en kun je dezelfde dag de factuur digitaal laten accorderen en dus ook betalen. Nog een stapje beter is invoeren van e-procurement waarbij je de levering laat accorderen en als de factuur match met de levering dan is deze automatisch akkoord en kan gelijk betaalbaar worden gesteld.

Voorwaarden: voorbeeldgedrag van management; discipline en een beetje geld voor techniek met als compensatie 30% besparing op de crediteurenadministratie! Ondernemers blij, politiek tevreden en BB moet op zoek naar een ander onderwerp :-)

Izak van Blijderveen
Marco Cupido / Algemeen Directeur
Centrale vraag naar aanleiding van de vaststelling dat gemeenten hun rekeningen nog altijd te laat betalen is de oorzaak ligt in het "niet willen" of het "niet kunnen"?



Bij het grote publiek "scoort" het nog altijd goed om een beeld te creëren van de luie ambtenaar die niets met deadlines (lees: betaaltermijnen) van doen wil hebben.



Mijn ervaring is dat wijze van inrichting van het goedkeuringsproces van verplichtingen en daaruit voortvloeiende facturen in veel gevallen de belangrijkste boosdoener is. Veelal is er nog sprake van fysieke documentstromen tussen de verschillende locaties of is slechts een deel van het proces van budgettering tot en met betaling geautomatiseerd.



Om de dienstverlening naar het bedrijfsleven (tijdig betalen van facturen) én het imago van de gemeente (incl. het aanzien van de crediteurenafdeling) te verbeteren, zouden gemeenten meer haast moeten maken met het optimaliseren van het gehele proces van budgetbeheer, inkoopmanagement, factuurverwerking en contractmanagement.



De ervaring leert dat de hiervoor benodigde investeringen snel kunnen worden terugverdiend dankzij de efficiency die wordt gerealiseerd binnen het gehele proces.



Ik ben erg benieuwd of de financiële professionals (concern controllers, directeuren middelen, hoofden van afdelingen financiën, etc.) bovenstaande mening delen.
Erika Mulder / Teamleider Financieel Beheer
Ik mag aannemen dat dit onderzoek is gehouden over de eerste helft van dit jaar?
Advertentie