Advertentie
financiën / Redactioneel

Ambtenaren opgelet!

Ten koste van miljarden euro’s redde de overheid het afgelopen jaar het bankwezen en hield ze de instortende economie zoveel mogelijk aan de praat. De rekening voor het repareren van dit ernstige marktfalen kon wel eens helemaal bij de publieke sector terechtkomen.

18 september 2009

Om de staatsschuld en het begrotingstekort weg te werken zijn er op Prinsjesdag ‘harde maatregelen’ en ‘fundamentele politieke heroverwegingen’ in het vooruitzicht gesteld. Taboes zijn er niet. Althans, zo wil het kabinet ons doen geloven. Afschaffing van de hypotheekrente- aftrek en aanrechtsubsidie en verhoging van de AOW-leeftijd zijn het meest genoemd.

 

Daarmee is allerminst gezegd dat die heilige huisjes ook worden gesloopt. De vraag is of politici de moed hebben zulke ingrijpende en pijnlijke beslissingen te nemen. Bij de kabinetsformatie ontbrak dat lef. Dat nu in eerste instantie is besloten ambtelijke werkgroepen naar bezuinigingsmogelijkheden te laten zoeken, lijkt verdacht veel op het niet durven maken van fundamentele politieke keuzes - of op het winnen van tijd om geen electorale zelfmoord te plegen. We staan aan de vooravond van de raadsverkiezingen. De PvdA is bang afgestraft te worden voor aantasting van de sociale zekerheid, terwijl het uitspreken van het h-woord bij de CDA-achterban gelijk staat aan vloeken in de kerk.

 

Veel minder electorale pijn geeft het op elk beleidsterrein wat franje weg te bezuinigen en te snijden in de kosten van het ambtelijk apparaat. Bij bezuinigingsrondes van eerdere kabinetten was de publieke sector vrijwel standaard het haasje. Als de voortekenen niet bedriegen zoekt de politiek het weer in die richting. De VVD pleitte in de tegenbegroting al voor een reductie van 35.000 ambtenaren en het terugbrengen van het aantal departementen tot acht. PvdA-minister Bos repte al over vijf à zes kerndepartementen. De ratio over de noodzaak van een eigen departement voor Landbouw ontgaat elk weldenkend mens al jaren.

 

Diezelfde wind gaat waaien in de provincie- en gemeentehuizen. Provincies raken taken - en dus ook ambtenaren - kwijt. Het grote uitkleden van het middenbestuur is al begonnen. En omdat het Rijk de geldkraan richting gemeenten na 2011 waarschijnlijk verder dichtdraait, zullen deze financieel de noodzaak voelen om samen te werken of te fuseren. Ook dat kost werkgelegenheid. Het is geen toeval dat de Abvakabo FNV baanzekerheid wil opnemen in de nieuwe cao voor gemeenteambtenaren.

 

Een kleiner overheidsapparaat is niet dé oplossing voor het miljardentekort. Daarvoor zijn fundamentelere keuzes nodig. Dat laat onverlet, dat er niets mis is met een doelmatig opererende overheid. Zolang daar maar de serieuze afweging aan voorafgaat welke taken tot de verantwoordelijkheid van de overheid moeten behoren omdat die (beter) niet aan marktpartijen kunnen worden overgelaten. Voorwaarde is dat de overblijvende ambtelijke keurkorpsen uit professionals bestaan die dus op zijn minst ook marktconform worden betaald.

 

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Morsnova / commentator
Wat iser nu mis met minder ambtenaren? Wel eens in een provinciehuis geweest? Je valt er bijna in slaap van het gebrek aan voelbare dynamiek. Bij de lokale overheid zie je wel mensen werken in uitvoerende diensten, zij het dat de organisaties door mismanagement zelden lukt om deze mensen ook doelmatig te laten zijn. Maar al die managers, communicatieadviseurs, HRM-personeel en beleidsmedewerkers? Vraagt de schrijver dezes zich wel eens af, waarom in de overheid op elke 100 mensen een personeelsfuctionaris zit (en bij het bedijfsleven lichtjaren minder), en waarom middelgrote gemeenten cohorten communicatieadviseurs hebben, terwijl op persconferenties alleen het plaatselijke sufferdje aanwezig is? .
HMC van Heusen-Smulders / Managementondersteuner Algemeen & Communicatie
Beste Mornova, ik voel deels met je mee, ik ben absoluut voor een lean and mean organisatie, een overheid die doelmatig werkt in plaats van alleen maar met elkaar praat. Vaak wordt echter als het gaat om bezuinigen de pijn weggelegd daar waar daadwerkelijk wordt gewerkt en "wie schrijft blijft" is nog steeds van toepassing. Een relatief kleine interne organisatie van 100 man heeft vaak een managementlaag van zo'n dikke zes man en nog eens zoveel stafpersoneel om deze laag te ondersteunen. En als je dan vervolgens ook nog eens naar de resultaten kijkt dan wordt het echt huilen met de pet op. Met elkaar op de hei en na tig keren nog constateren dat men niet in staat is samen te werken, terwijl de werkvloer het opvangt want van deze laag wordt gewoonweg geeist dat deze kan samenwerken. Tja, wat verwacht je dan ook van de dynamiek waarvan jij aangeeft deze te missen, men is soms ook gewoonweg lamgemaakt. We kijken uit naar de tijd dat het weer om de mens gaat die de core business uitvoert en die hen daarbij werkelijk ondersteunt.
Morsnova / commentator
Beste Tip, ik ben het met je eens. Bezuinigingen raken, vaak door visieloosheid ("de kaasschaaf'") de uitvoering onevenredig hard, want de grootste doelmatigheidsproblemen bij de overheid zitten in het management, de vage beleidsfuncties en de staf. Ik herken jouw beeld van "heisessies", en dat beeld onderschrijft mijn idee over het overheidsmanagement. Maar ja, die managers vertalen bezuinigingsdoelstelling "naar beneden" door, want zelf willen ze hun plaats niet opgeven. Het grappige van de overheid is ook, dat ze onevenredig veel staf en beleidsfuncties hebben, en desondanks tonnen uitgeven aan externe adviseurs. Waarom laat zich raden: staf en management bij de overheid zijn kwalitatief ver onder de maat.
Daniel Hake / Adviseur milieukwaliteit
Afgaande op de economische situatie van de afgelopen 1,5 jaar lijkt het bij het bedrijfsleven niet veel beter te gaan. Torenhoge bonussen als beloning voor wanbeheer dat miljarden mensen in de ellende stort, dat heb je bij de overheid niet.
Maar zowel in de publieke als private sector zijn de werknemers natuurlijk de klos - als we het zo ver laten komen tenminste. Mocht het kabinet op onze banen willen bezuinigen dan moeten we in actie komen.
Jan / ambtenaar
Ambtenaren werken nieet, dus die kun jemakkelijk op een lijn zetten met uitkeringsrekkers. Toch? Jammer dat de discussie met zo weinig werkelijk kennis van zaken wordt gevoerd. Weinig dynamiek. Dan ben je echt nooit verder gekomen dan de balie van een provinciehuis of gemeente. Dat er iets moet gebeuren lijkt voor de hand te liggen. Maar waarom de rekening dan vooral bij ambtenaren moet worden gelegd is mij iedere keer weer een raadsel. Volgens mij zijn dat gewoon werknemers. Die net zo hard, of niet, als werknemers in de prvate sector werken. Leeglopers vindt je overal.
Jan / ambtenaar
Wat steeds "vergeten" wordt is dat ambtenaren ook mensen zijn, werknemers dus, die ook graag een baan hebben in plaats van een uitkering. Waarom altijd dat onderscheid als er wordt gedacht aan bezuiniging? Ook ambtenaren komen na de WW in de bijstand terecht. En dat is ineens niet erg?
Morsnova / commentator
Ja, Jan, leeglopers vind je overal. Het verschil is, dat leeglopers bij het bedrijfsleven ontslagen worden en bij de overheid gedoogd. Natuurlijk, zo heb ik eerder betoogd, wordt er door sommigen in de overheid best hard gewerkt. Het is evenwel niet algemeen, en dat is een verschil met het bedrijfsleven. Bedrijven met de arbeidsmoraal van ambtenaren zullen de concurrentie niet overleven. En waar jij die dynamiek ziet? Ik kom vaak bij overheden, ook achter de balies, kan ik je vertellen.

Ik denk, dat bijna iedereen enthousiast aan een baan begint en dat na een tijdje het enthousiasme begint te luwen. Bij mensen in de private sector is dat meestal het sein om van baan te veranderen. Bij de overheid is echter nauwelijks mobiliteit en dus zitten er meer mensen, waarvan het vlammetje al gedoofd is, maar die zich er niet toe hebben kunnen zetten om een andere werkgever te zoeken. En dan maar de tijd uitzitten, vaker ziek zijn, de kantjes eraf lopen en zich uitleven in cynisme.
Advertentie