'Afschaffen teruggaveregeling duur voor gemeenten'
Het afschaffen van de teruggaveregeling kan een tegenvaller voor gemeenten betekenen van in totaal tientallen miljoenen euro’s. Vanaf 2020 kunnen regiotaxi’s de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) niet meer terugvragen. Een probleem voor zorgvervoer en gemeenten, zegt directeur Hubert Andela van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).
Het afschaffen van de teruggaveregeling kan een tegenvaller voor gemeenten betekenen van in totaal tientallen miljoenen euro’s. Vanaf 2020 kunnen regiotaxi’s de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) niet meer terugvragen. Een probleem voor zorgvervoer en gemeenten, zegt directeur Hubert Andela van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).
Zorgvervoer
De maatregel kost KNV-leden volgens Andela, die zich baseert op onderzoek van Ecorys, zo’n 60 miljoen euro. Het overgrote deel daarvan komt terecht bij publiek gefinancierd zorgvervoer, zoals door de gemeente betaalde regiotaxi’s. Zo komen de kosten uiteindelijk bij gemeenten terecht. Andela: ‘Het foute aan de maatregel is dat het in het regeerakkoord kwam omdat niemand zich realiseerde dat taxi’s in Nederland vooral gebruikt worden voor zorgvervoer.’
Beperkte verschuiving
‘Milieuvervuilend gedrag wordt beprijsd, door … het afschaffen van de teruggaafregeling voor taxi’s’, staat in het regeerakkoord. Maar de conclusie van onderzoeksbureau CE Delft, dat onderzoek naar de maatregel verrichte in opdracht van sociale partners in het zorgvervoer, luidt: ‘De afschaffing van de BPM-teruggaveregeling per 1 januari 2020 zal de komende paar jaren in zeer beperkte mate leiden tot een verschuiving naar de inzet van volledige elektrische personen- en rolstoelbussen in het doelgroepenvervoer.’
Niet netjes
‘Simpelweg omdat volledig elektrische bussen te weinig beschikbaar zijn’, verduidelijkt Andela. ‘En voor zover ze er zijn hebben ze een klein bereik en kosten ze een godsvermogen.’ Staatssecretaris Snel (Financiën, D66) stelde medio dit jaar nog, na gesprekken met onder andere KNV, dat er ‘voldoende zeer zuinige en emissievrije alternatieven lijken te zijn’, maar dat is volgens Andela niet waar. ‘Het rapport van CE Delft lag er toen al en de staatssecretaris doet alsof wij het met hem eens zijn. Dat is niet netjes.’
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) bevestigde tegenover BNR dat 'nagenoeg alle gemeenten geconfronteerd worden met flinke kostenstijgingen' en laat weten de omvang van de problemen in kaart te brengen.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.