Advertentie
financiën / Nieuws

4000 ambtenarenbanen extra weg

Opnieuw krijgt het ambtenarenapparaat te maken met een stevige bezuiniging. Bovenop de 12.800 banen die al weg moesten bij de Rijksoverheid, moet er nogmaals 230 miljoen worden bezuinigd in 2015. Dat komt neer op 4000 banen. Dit meldt de Volkskrant.

16 september 2010

Deze bezuiniging staat in de Miljoennennota die het demissionaire kabinet volgende week presenteert. De Volkskrant heeft daarin inzage gehad. De maatregel komt boven op de ‘taakstelling’ van 12.800 minder ambtenaren (630 miljoen euro), die het kabinet-Balkenende IV zich bij zijn aantreden in 2007 stelde.


Maatregelen

Het demissionaire kabinet neemt volgend jaar maatregelen die in 2015 een bezuiniging van 3,2 miljard euro moeten opleveren. Behalve het verminderen van het aantal ambtenaren worden ook de lonen van de ambtenaren gematigd en krijgen zijn geen loonbijsttelling. Daarnaast gaat het mes in de ‘incidentele loonontwikkeling’, een post waaruit bonussen worden betaald om goede ambtenaren voor de publieke zaak te behouden, zo meldt de Volkskrant.

 

Kinderopvangtoeslag
Ook in de kinderopvangtoeslag wordt vanaf 2012 fors gesneden. De bezuiniging loopt op tot ruim 300 miljoen euro in 2015. Dat geld komt volledig uit de toeslag op kinderdagverblijven. Op gastouders wordt niet bezuinigd. Andere bezuinigingsposten zijn de inburgering, het wegenonderhoud, subsidies aan het bedrijfsleven en de accijns op sigaretten.

Reacties: 21

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

nelhoogmoed / politiek geinteresseerd
zonder ingrijpende reorganisatie is dit voornemen een wassen neus. en hebben ze ook de wachtgelden van al deze vertrekkende ambtenaren begroot?
Pamela Blok / fractievoorzitter-raadslid
wachtgelden betalen en vervolgens externen inhuren, symboolpolitiek en schijnbezuinigingen
Peter
16.800 banen weg.....!!
Een eenvoudige rekensom, maar.....
Ik ben echter benieuwd wat dit gaat betekenen in de praktijk. Welke taken gaat de overheid niet meer uitvoeren? Wat betekent dit voor burgers? Wat voor invloed heeft dit op bijvoorbeeld dienstverlening, handhaving, ontwikkeling etc. Of gaat de overheid via een omweg weer dure "externen" inhuren?


Peter Mul / D66 Etten-Leur
Inderdaad zou ik graag willen zien, dat men niet van het ene potje naar het andere potje verschuift en onder aan de GROTE streep van de rijksUITGAVEN deze bezuinigingsmaatregel slechts een druppel in een glas water is.
koert vrijhof / secretaris
Aanvullend op eerdere reacties:
1) domme maatregel met het oog op de te verwachten grote uitstroom van Rijksambtenaren ('babyboomers'). Hoe houd je zo je positie concurrerend op de arbeidsmarkt?
2) kwaliteitsverlies i.h.a.
3) kortzichtig, want bewindslieden willen toch ook optimale advisering & ondersteuning, toch?
Hugo / Gepensioneerd
Hoe corresponderen al die ontslagen met de verhoging van de AOW leeftijd, het afschaffen van de FPU en het noodzakelijkerwijs langer door moeten werken? Dit betekent nog meer 'vergrijzing' bij de overheid en het op 'slot' zetten van nieuwe 'instroom' van jongeren. Juist de jongeren zijn doorgaans beter opgeleid, volledig vertrouwd met het 'digitale tijdperk' waarin wij leven en flexibeler in werk en werkomstandigheden. Een en ander betekent gewoon 'kwaliteitsverlies', wat ik inmiddels al in mijn eigen gemeente merk.
Paul Coret / Adviseur
zo langzamerhand raak ik in de stand, "stuur me maar naar huis, 18 maanden bemiddeld worden en dan voor 70% 12 jaar de bovenwettelijke WW in". Het eerste wat ik doe is een lange vakantie naar Nieuw Zeeland. Toedeledoki!!
L. Koopman / Coördinator ICT
Blijft grappig die reacties, hier, bij VK, bij Telegraaf: een aantal mensen heeft het nog steeds over 'wachtgeld' dat niet bestaat voor ambtenaren, en zelfs iemand die 2e kamerleden 'ambtenaren' noemt...
Nine / ambtenaar
Ook ambtenaren hebben tegenwoordig een sollicitatieplicht, ook met de bovenwettelijke ww en slechts vier weken per jaar vakantie.
Pamela Blok / fractievoorzitter-raadslid
Misschien geen wachtgeld maar wel beter dan gewone ww-ers:
Vanaf 1 januari 2001 vallen ambtenaren onder het regime van de Werkloosheidswet. Om het verschil tussen de hoogte van het (toenmalige)wachtgeld en de WW-uitkering te compenseren kunnen ambtenaren in veel gevallen aanspraak maken op de zogenaamde bovenwettelijke uitkering. Deze bovenwettelijke uitkering wordt per overheidssector geregeld en kan onderling aanzienlijk verschillen. Er is een aanvullende uitkering, die de WW-uitkering aanvult tot een bepaald percentage en er is een aansluitende uitkering, die pas na afloop van de WW-uitkering wordt uitgekeerd. Anders dan de Werkloosheidswet heeft de bovenwettelijke uitkering geen maximum dagloon, waardoor de aanvullende en aansluitende uitkering nooit minder dan 70% van het laatst genoten salaris bedraagt. Dit is vooral gunstig voor ambtenaren met een hoger salaris.
Janpiet
Twee opmerkingen bij dit artikel:

1.
(Bijna) alle ambtenaren geboren voor 1-1-1950 zijn met FPU gegaan. de oudste ambtenaren in actieve dienst zijn nu 60. Moeten dus nog een jaartje of 5 doorwerken. gevolg: Tot 2015 is er derhalve bij de rijksoverheid nauwelijks natuurlijke uitstroom door pensionering.

2.
De afslanking van 12.800 ambtenaren wordt voor ca. 50% gecorrigeerd door instroom a.g.v. nieuw beleid. De feitelijke afslanking die door kabinet Balkenende IV is bereikt, bedraagt derhalve 6.800 fte.
Nico meininger / SLIMMERIK
Van de VVD moet je het hebben, gaan ze bezuinigen op wegonderhoud. Zullen al die VVDérs met hun grote bak leuk vinden
Post
Het inhuren van externen doen de beoogde bezuinigingen de das om. Negatieve bijkomstigheid is dat alle kennis verdwijnt en de organisatie wordt uitgehold. Oplossing is om drastisch het mes in de regelgeving te zetten en de subsidies te stoppen aan schimmige organisaties.
lodewijk / ambtenaar
Ik kan niet wachten.
nick / adviseur
Vervelend karma. Deze discussie komt steeds terug. Ik hoor niemand roepen dat we dan een aantal taken afstoten. Dit betekent dat men denkt dat de ambtenaar bijna niks doet of dat men helemaal niet heeft nagedacht over de taken die steeds aan de overheid worden toebedeeld.
Een stevige ramp en er is weer een enorme roep om handhavers. Maw opportunisme regeert, maar gelukkig heeft de burger er geen last van, behoudens achterstallig onderhoud in de openbare ruimte, het ontstaan van wilde natuur, vrouwonvriendelijke fietspaden, slechte wegen, sneeuwoverlast, slecht onderwijs, geen toezicht en handhaving etc.
Carola
Tuurlijk, weg met die ambtenaren. Stelletje potverteerders.

maar vooral doorgaan met miljarden in de woestijnen van Afrika te smijten zonder verantwoording aan de burger af te leggen. Dat is belangrijker dan goede zorg, veiligheid op straat etc etc.

Goede sier maken met andermans centen, bedankt CDA.

Maar dan niet over vijf jaar gaan zitten mauwen dat veel ambtenaren voor zichzelf zijn begonnen en ze dan voor veel geld moeten worden ingehuurd omdat de overheid geen enkele expertise meer heeft en de overgebleven ambtenaren bestempeld kunnen worden als initiatiefloze losers.
Fleur
Komt men weer met de hoge kosten van inhuur.

De laatste gegevens bewijzen het tegendeel. Gemiddeld ambtenaar kost per productief uur 89 euro. Inhuur kost gemiddeld 60 euro.

Blijkbaar kan het bedrijfsleven de arbeidsplaatsen in het gemeentelijk apparaat goedkoper opvullen.

Belangrijke conclusie van het hoge productief uurloon van ambtenaar is de vele onproductieve uren.
Rob / Adviseur sociale zekerheid (ambtenaar)
Alle goeden daargelaten, maar er zou door veel ambtenaren absloluut veel harder en efficienter gewerkt kunnen worden. Het is vaak stuitend te zien hoe slecht lager management niet of onvoldoende aanstuurt. De vergelijking met het bedrijfsleven interesseert me niet; daar verdienen ze hun eigen geld. Ambtenaren worden betaald van gemeenschapsgeld.
Jan / ambtenaar
@Fleur. Rekenen kun je blijkbaar niet. Inhuren gemiddeld 60 euro per uur? Kom nou, het is vaak 175 tot 200 euro per uur. Over de kwaliteit heb ik het dan niet eens. Die is vaak belabberd.
Hans / Adviseur Publieke sector
Kunnen er niet wat meer weg?
Morsnova / commentator
@Jan....over rekenen en stemming maken gesproken. Een ambtenaar kost overigens vaak meer dan € 89. De rekennorm voor een gemiddelde ambtenaar is € 100. En dat is natuurlijk niet alleen zijn salaris, maar bevat ook de werkgeverslasten en de werkplaatskosten. Deze laatste zijn bij de overheid relatief hoog.

Een externe kan € 200 per uur kosten, maar daarvan zijn er heel erg weinig (actief binnen de overheid). € 130 geldt al als een stevig tarief. De gemiddelde externe kost veel minder: de meerderheid van de 'externen' wordt immers gevormd door de flexwerkers van uitzendbureaus.

Als je het hebt over de 'gemiddelde ambtenaar' qua kosten dan moet je dat ook vergelijken met de gemiddelde externe. Dat bedrag zal boven de € 60 liggen, maar niet zoveel. Dat hangt af van het volume goedkopere lfexwerkers.

Kortom, het bekt misschien wel lekker, dat die externen zoveel geld kosten, maar de werkelijkheid is anders. Daarin heeft Fleur groot gelijk.

Als je de externe in een gemeentehuis achter een bureau laat zitten kost zo iemand ook nog enige bureaukosten (werkplek, ICT), zij het veel minder dan een ambtenaar voor wie immers ook nog een (een deel van een) personeelsfunctionaris enzovoorts moet worden onderhouden. Laat je de externe met eigen laptop vanuit eigen kantoor werken, dan kost deze zelfs geen werkplekkosten.

Het is dus eigenlijk goedkoper om met meer externen te werken, maar dat vergt een hele andere organisatie-inrichting en aansturing. Het zal nog wel even duren voordat de overheid deze organisatievorm aankan. Veel tijd heeft zij echter niet. Als na een aantal jaren de grote uitstroom begint en er weer nauwelijks instroom is zal de overheid noodgedwongen moeten gaan hervormen. En dan komt het business model met veel flexwerkers en veel minder vaste krachten vanzelf in beeld.
Advertentie