Advertentie
financiën / Achtergrond

100 miljoen voor schone Vecht

Bij het waterschap Amstel, Gooi en Vecht was er weinig discussie over welk project in aanmerking komt voor versnelde uitvoering: de sanering van de Vecht.

29 mei 2009

‘De Vecht is niet alleen een van de mooiste rivieren van Nederland, maar ook een van de vuilste,’ verklaart dijkgraaf Johan de Bondt de urgentie van het project. ‘Op de bodem ligt een laag slib van de meest vervuilde categorie van één tot anderhalve meter dik. Die sanering is ongelooflijk hard nodig.’

 

De sanering van de Vecht staat al op de agenda sinds de rivier in de jaren negentig door het Rijk werd overgedragen aan het waterschap. Officieel zou pas na 2013 worden begonnen met het baggeren, maar het waterschap had al plannen om de start naar voren te halen.

 

Aan de wens van het Rijk om in het kader van de kredietcrisis projecten aan te dragen die versneld kunnen worden uitgevoerd, kon Amstel, Gooi en Vecht dan ook eenvoudig tegemoetkomen. ‘Met de onderzoeken zijn we al een paar jaar geleden gestart, dat hebben we zelf voorgefinancierd. Vrijwel alle procedures zijn afgerond. We wachten nog op de vergunning van de provincie, én op de goedkeuring van het Rijk.’

 

De sanering van de Vecht over de volle 42 kilometer gaat ongeveer negentig à honderd miljoen euro kosten. Het Rijk betaalt circa 45 miljoen euro, het waterschap betaalt de rest. In de begroting van het waterschap is al geld gereserveerd voor het project. Als het aan het waterschap had gelegen was het werk al begonnen, maar het Rijk lag dwars en zorgde voor een vertraging van een half jaar.

 

‘Er is discussie geweest over wat nu beter is: helemaal afgraven of de bagger afdekken met een laag zand van dertig centimeter. Wij wilden het eerste, het Rijk wilde afdekken. We hebben nu een compromis bereikt. We gaan de helft uitbaggeren en over een lengte van vijf kilometer doen we een pilot met het afdekken. Die pilot is uniek voor Nederland, dus we zijn allemaal benieuwd wat de resultaten zijn. Hoe dan ook zullen we ook op het pilottraject delen moeten afgraven, omdat anders de vaarweg te ondiep wordt.’

 

De Bondt denkt dat het werk nog in 2009 kan beginnen. ‘Als we daar niet van uitgaan, hadden we dit project niet aangedragen. Je moet wel écht kunnen versnellen als je dit soort projecten aandient.’ Als de vergunning van de provincie en het akkoord met het Rijk binnen zijn, kan de aanbestedingsprocedure starten. De bestekken heeft het waterschap al zo goed als klaar.

 

‘We hopen het werk voor de zomer Europees te hebben aanbesteed. Zo ingewikkeld is dat allemaal niet.’ De Bondt verwacht dat de sanering van de Vecht voor extra werkgelegenheid in de regio zorgt, voor zowel baggerbedrijven als transportbedrijven, die de grond afvoeren. Naar schatting zijn er met het werk zo’n tweehonderd manjaren gemoeid. Mogelijk behaalt het waterschap in deze lastige economische tijd ook nog een voordeeltje via een goedkopere aanbesteding.

 

‘We verwachten van heinde en verre belangstelling voor deze klus. Het is een kolossale opdracht, er moet vier miljoen kuub uit de rivier worden gehaald de komende vijf jaar. Niet alleen uit de Vecht, maar ook uit de zijtakken. Anders stroomt het vuile slib zo weer binnen.’

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie