Vervoersbedrijf Arriva vindt dat minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) moet ingrijpen om het OV-chipkaartproject vlot te trekken.
In het relatieblad Arriva Magazine beklaagt directeur Anne Hettinga zich over de positie van Trans Link Systems (TLS), dat een centrale rol speelt bij de invoering en exploitatie van de chipkaart in het openbaar vervoer. Het in Amersfoort gevestigde TLS fungeert als datacentrum en is eigendom van vijf bedrijven: NS, GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam), HTM (Den Haag) en Connexxion.
Hettinga spreekt de vrees uit dat de vijf aandeelhouders inzage krijgen in de opbrengsten van al hun concurrenten, waaronder Arriva. Het vijftal zou ook kunnen meeprofiteren van eventuele winsten van TLS en bepalen welke kosten de vervoerbedrijven moeten betalen. “Ik geloof niet in Chinese muren”, schrijft Hettinga. Een woordvoerster van TSL ontkent dat de vijf grondleggers inzage krijgen in de omzetgegevens van hun concurrenten. Zij begrijpt ook niet waarom Arriva nu pas met zijn bezwaren tegen TLS naar voren gekomt.
De Arriva-topman rekent het tot de naweeën van het Hollandse Poldermodel dat het project zo moeizaam van de grond komt. Hij wil dat minister Peijs een ‘taskforce’ benoemt “die ervoor zorgt dat deze pas snel, praktisch en gebruiksvriendelijk wordt geïntroduceerd”. Hettinga laat onvermeld dat – weliswaar met veel vertraging – de Rotterdamse RET in december van start is gegaan met de verkoop van de OV-chipkaarten. In de Amsterdamse metro zijn gisteren de eerste tests begonnen.
Een woordvoerster van Verkeer en Waterstaat zegt dat de interne organisatie van TLS een zaak is van de sector zelf en dat Arriva zelf TLS maar zal moeten benaderen. In februari zal de minister aan de Tweede Kamer verslag uitbrengen over diverse onderzoeken naar de stand van zaken van dit project. In het tweede kwartaal wil zij de knoop doorhakken over de definitieve invoering van de OVchipkaart.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.