Advertentie
digitaal / Nieuws

Berichtenbox voor Bedrijven nog nauwelijks gebruikt

Drie jaar na invoering is het digitale loket 'Berichtenbox voor Bedrijven' niet bepaald een hit, blijkt uit een onderzoek dat de Provincie Noord-Brabant liet uitvoeren.

05 november 2013

Drie jaar na invoering is het digitale loket 'Berichtenbox voor Bedrijven' niet bepaald een hit, blijkt uit een onderzoek dat de Provincie Noord-Brabant liet uitvoeren. 

Europese verplichting
De Berichtenbox voor Bedrijven is sinds 2010 een verplichting vanuit de Europese Dienstenrichtlijn, die stelt dat gemeenten een eenduidig en toegankelijk digitaal contactpunt voor bedrijven moeten aanbieden. Via de beveiligde postbus kunnen zij bijvoorbeeld vergunningen aanvragen, vragen stellen en meldingen doen. De technische invoering was snel gerealiseerd, maar daarna lijkt de berichtenbox door veel betrokkenen vergeten.

Helft antwoordt niet
PBLQ HEC onderzocht met een 'mystery mail' (met vragen over vergunningen) aan de 67 gemeenten in Noord-Brabant en een aantal interviews het gebruik van de berichtenbox. Minder dan de helft (46 procent) van de gemeenten heeft een reactie gegeven; 31 procent gaf een adequaat antwoord. De gemeenten meldden ook dat ze zelden of nooit een bericht binnenkregen via de berichtenbox. De functionaliteit ervan wordt door gemeenten als 'suboptimaal' omschreven. 

Nauwelijks gebruikt
Onderzoeker Evert-Jan Mulder van PBLQ HEC ziet ook dat het gebruik van de berichtenbox organisatorisch niet is ingebed. "Maar je kunt het gemeenten ook niet kwalijk nemen. Voor sommigen was dit mailtje het eerste dat in die drie jaar is binnengekomen." Hij kreeg ook te horen dat gemeenten het niet echt een reclame vinden voor bedrijven. "Er wordt van uitgegaan dat het state-of-the-art is, maar het is verre van dat. Er is geen doorontwikkeling geweest." Mulder vindt het een mooi instrument, "maar het is niet compleet."

Liever echt contact
De Berichtenbox voor Bedrijven is voor veel gemeenten ook 'het zoveelste digitale loket' en de samenhang raakt voor hen zoek, tussen de berichtenbox voor burgers, het Omgevingsloket Online, het ondernemersdossier, enzovoort. De meeste geven ook aan telefonisch en fysiek contact te prefereren in hun contacten met bedrijven. 

Herkenning "We herkennen de uitkomsten van het onderzoek wel", zegt woordvoerder Ubbo Dijk van beheerder Agentschap.nl. "Het is een kip/ei-dilemma, met te weinig ondernemers die het gebruiken en te weinig gemeenten waar je het goed kunt gebruiken." Agentschap.nl wil dat doorbreken door enerzijds de gebruiksvriendelijkheid van de Berichtenbox voor Bedrijven te verbeteren en anderzijds publiciteit te genereren voor de voordelen. Een ondernemer zal als ambassadeur gaan ontreden. "En we proberen gemeenten ervan te overtuigen die berichtenbox verder open te zetten voor alle transacties."
Wel voordelen
Om de voordelen van de berichtenbox te etaleren, heeft Agentschap.nl ook een onderzoek laten uitvoeren door Ecorys, waaruit moet blijken dat het gebruik ervan de komende 15 jaar een voordeel van 469 miljoen euro kan opleveren. Die besparing is het gevolg van de eenvoudiger procedures die via de berichtenbox gelden en van de beveiligde digitale vastlegging van documentatie. 


Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie